اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

لشکر سیاهی به مقابله با یوز ایرانی رفت/ به صدا درآمدن زنگ خطر حیات وحش

به گفته فعالان محیط زیست خراسان‌جنوبی، متاسفانه هم‌اکنون مالچ‌پاشی در نزدیکی پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در حال اجراست و ادامه‌ مالچ‌پاشی در این منطقه، امیدها را برای حفظ چند ده یوز ایرانی باقیمانده در کشورمان بسیار کمرنگ می‌کند.

لشکر سیاهی به مقابله با یوز ایرانی رفت/ به صدا درآمدن زنگ خطر حیات وحش

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، این روزها خبرهایی از مالچ پاشی مناطق جنوبی ریگ شتران در همسایگی پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس به عنوان مهم ترین زیستگاه یوز آسیایی به گوش می رسد و آن طور که کارشناسان زیست محیطی می‌گویند: مناطقی در کویر مرکزی که در گذشته با کمک مالچ، تاغ‌کاری شد، بنا بر مشاهدات در کل کشور، همه گونه‌های گیاهی آن نابود و همه جنگل‌های تاغ دست‌کاشت آن نیز آفت‌زده شد؛ فاجعه تا آنجا گسترش یافت که حتی یک درختچه سالم تاغ نیز دیده نشد.

مالچ‌پاشی از نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی جلوگیری می‌کند. همین مسئله خشک شدن چشمه ها و آبشخورها در مناطق اطراف خواهد شد. شن‌زارها از مهم‌ترین واحدهای ژئومورفولوژیک مؤثر در تصفیه و انتقال بارندگی‌ به سفره‌های آب زیرزمینی هستند.

لایه مالچ‌پاشی‌شده در اثر تابش آفتاب، ترکیبات اروماتیک و گوگرددار و فلزات سنگین وارد هوا می‌کند که مواد شیمیایی خطرناک موجود در آن منجر به مسمومیت و تنگی نفس افراد می‌شود.

مناطق مالچ‌پاشی‌شده به‌دلیل رنگ سیاه مالچ، جاذب تابش خورشید است که سبب افزایش چند‌درجه‌ای دما در منطقه می‌شود. مالچ پاشی در منطقه حساس حاشیه پناهگاه نایبندان که مهمترین زیستگاه یوز آسیایی است می‌تواند دمای سطح زمین را تا هفتاد درجه سانتیگراد افزایش دهد و به انقراض این گونه نادر کمک کند حتی اگر مالچ زیستی استفاده شده باشد.

مالچ‌پاشی با نابودی گونه‌های بومی، زمینه را برای ورود آفات و گونه‌های مهاجم فراهم می‌کند؛ مالچ‌پاشی همچنین فون بی‌مهرگان خاک‌زی مناطق را که بسیاری از آنها در اکوسیستم نقش اساسی دارند، نابود و به این ترتیب کل اکوسیستم را ناپایدار می‌کند و ضرورت دارد که جلوی آن گرفته شود.

بنابراین گزارش، این روزها به دستور سازمان جنگل‌ها, پروژه مالچ‌پاشی(مالچ نفتی) در خراسان جنوبی در حال اجراست. در این پروژه مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هکتار و با بودجه حدود ۵۰ ملیارد تومانی، توسط اداره‌ کل منابع طبیعی استان مالچ‌پاشی خواهد شد.

به گفته فعالان محیط زیست منطقه، متاسفانه هم‌اکنون مالچ‌پاشی در نزدیکی پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در حال اجراست. نایبندان از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی محسوب می‌شود که در حال حاضر ۴ قلاده یوزپلنگ ایرانی در این منطقه رویت شده‌اند. ادامه‌ مالچ‌پاشی در این منطقه، امیدها را برای حفظ چند ده یوز ایرانی باقیمانده در کشورمان بسیار کمرنگ می‌کند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول