اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

دولت قبل برگ‌های برنده را از بین برد/ استراتژی خوب دولت سیزدهم در برجام

کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در جریان برجام به طور بسیار بچه‌گانه‌ای تمام برگ‌های برنده را از بین برده و از آمریکا می‌خواستیم به تعهدات عمل کند، گفت: آن‌ها هم وقتی دیدند تمام برگ‌های برنده را خراب کردیم برای چه باید امتیاز می دادند لذا امتیازی نداد.

دولت قبل برگ‌های برنده را از بین برد/ استراتژی خوب دولت سیزدهم در برجام

حامد شبانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: برجام در ذهن یک عده، در واقع نماد ارتباط با دنیا است و اگر بگوییم من مخالف برجام هستم می‌گویند شما مخالف ارتباط با دنیا هستید.

وی با اشاره به اینکه برجام را کسانی منعقد کردند که معتقد بودند کارشناس رابطه با دنیا هستند و می‌خواستند سنگ بزرگ تحریم را از جلوی پای مملکت با برجام بردارند، اضافه کرد: این قرارداد که پایه‌ریزی شد اما در جریان این قرارداد مذاکره‌کنندگان از بسیاری از خط قرمزها عبور کردند.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: در همین خصوص جلسات خیلی خاصی با آمریکایی‌ها گرفته شد و شاهد مذاکرات خیلی خاص و بدیهی از بعد از انقلاب به این شکل با آمریکایی‌ها بودیم که طبیعی بود در داخل کشور انتقاداتی به این روند باشد لذا آن‌ها برای اینکه این انتقادات را پاسخ دهند و فضا را برای خودشان آرام کنند سعی کردند این قرارداد را بسیار مهم و حیاتی جلوه دهند.

شبانی با یادآوری اینکه حل بسیاری از مشکلات کشور از جمله آب، ازدواج، معیشت، کارخانه‌ها، صنایع  و بسیاری از مسائل دیگر را به برجام گره زدند، مطرح کرد: گرچه تحریم‌ها خیلی به مملکت آسیب زده و فشارهای مختلفی آوردند و مردم هم منتظر بودند این مسئله هم حل شود لذا آقایان حل این مشکلات را در گرو برجام دیدند.

عدم توجه به تذکرات حیاتی رهبری

وی با اشاره به اینکه متأسفانه آقایان به تذکرات حیاتی رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه نمی‌کردند و کار خودشان را می‌کردند، تبیین کرد: بعد از عملیاتی شدن برجام مشاهده کردیم که هر آنچه رهبری می‌گفتند درست بود و از هر آنجایی که ایشان می‌خواندند، ضربه خوردیم.

کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه در جریان برجام به طور بسیار بچه‌گانه‌ای تمام برگ‌های برنده را از بین برده و از آمریکا می‌خواستیم به تعهدات عمل کند، اضافه کرد: آن‌ها هم وقتی دیدند تمام برگ‌های برنده را خراب کردیم برای چه باید امتیاز می داد لذا امتیازی نداد.

شبانی بیان داشت: برخورداری کشور ایران از تکنولوژی هسته‌ای بومی، تولید ورقه‌های هسته‌ای، تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و غیره باعث شد آمریکا پای میز مذاکره بیاید و تمام برگ‌های برنده را از ما بگیرد که متأسفانه آقایان تمام برگ‌های برنده را به آن‌ها دادند و سپس آمریکا زیر بار عمل به تعهدات نرفت.

مکانسیم ماشه و بازگشت تحریم‌ها

وی با ابراز تأسف از اینکه آقایان قراردادی بسته بودند که رئیس‌جمهور آمریکا به راحتی زیر میز می‌زد اما ایران نمی‌توانست از این قرارداد خارج شود، اضافه کرد: جالب‌تر اینکه این قرارداد بندی به نام مکانیسم «ماشه» داشت که براساس آن هر وقت ایران نسبت به مسئله‌ای شکایت و اعتراض داشت شکایت و سپس بررسی می‌شود و اگر ایران حق داشت برجام باطل و همه‌چیز سرجای اول برمی‌گردد!

اعتراف ظریف به عدم اطلاع از محتوای برجام!

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه عملا تحریم‌هایی که اگر کنسل شده بود هم برقرار می‌شد، تبیین کرد: اخیرا آقای ظریف اعتراض کرد که بنده اصلا برجام را نخوانده و مذاکره کننده ما به من نگفته بود کلمه لغو نداریم و کلمه تعلیق است که متأسفانه آقایان سند به آن مهمی را بدون خواندن امضا کرده بودند.

شبانی ادامه داد: در زمان انتخابات ریاست جمهوری ما سه گفتمان را درمورد برجام داشتیم؛ یک گفتمان جریان اصلاح‌طلبان بود که می‌گفتند ما همین رویه را ادامه خواهیم، یک گفتمان آقای جلیلی بود که گفت برجام هیچ فایده‌ای ندارد و باید همین الان از آن خارج شویم و گفتمان سوم آقای رئیسی بود که گفته بود می‌خواهیم چک لاوصل برجام را وصل کنیم.

استراتژی خوب دولت سیزدهم در برجام

وی مطرح کرد: از نظر بنده آقای رئیسی خوب می‌داند که از برجام چیزی عاید نمی‌شود چون دلیلی ندارد آن‌ها به تعهدات خود حتی تعهدات حداقلی عمل کنند لذا آیت‌الله رئیسی علی‌رغم ماندن بر برجام همزمان شروط و مسائلی را مطرح کرد و این مهم از استراتژی‌های خوبی بود دیگر نمی‌توانستند بگویند ایران می‌خواهد از مذاکره خارج شود.

کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه ضعف آمریکا در منطقه سبب خواهد شد دست آن‌ها در مذاکرات ضعیف باشد، عنوان کرد: در موضوع برجام موضعی که دولت سیزدهم گرفته موضع بسیار خوبی است و یک وجهه بین‌اللملی برای ایران کسب خواهد شد و دیگر ایران را متهم به ترک برجام نخواهند کرد.

شبانی خاطرنشان کرد: نزاع دیپلماتیک ما با غرب به پایان می‌رسد و دیگر فشاری نمانده که بر ایران تحمیل نکنند و تحلیل من این است که اگر بتوانیم شش ماه دیگر مقاومت کنیم فشارها قطعا حالت نزولی خواهد داشت چراکه به هیچ عنوان دیگر آمریکا دست برتر را در منطقه ندارد و دست برتر متعلق به جبهه مقاومت و ایران است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول