به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز گفتوگویی با سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است که بخشهای مهم آن در ادامه میآید.
تمام کمکاریهای دوره قبل مدیریت شهر تهران به دوره ششم رسیده
- حملونقل عمومی در شهر تهران دوران سختی را به لحاظ توسعهای پیش رو دارد، چرا که مجموعه اقداماتی که باید در طول ۴ سال اخیر انجام میشد، اتفاق نیفتاد و ما شاهد آن بودیم که ناوگان شبکه حملونقل عمومی به سرعت مسیر فرسودگی را طی کرد.
- متاسفانه در این بازه زمانی اقدامی برای نوسازی و بازسازی ناوگان حملونقل عمومی چه در بخش مترو و چه در بخش اتوبوس رخ نداد؛ این در حالی است که در حوزههای توسعهای یعنی ساخت ایستگاهها و خطوط نیز ما شاهد هیچگونه اقدام خاصی از مدیریت شهری قبل نبودیم.
- تمام کمکاریهای آن دوره از مدیریت شهر تهران به دوره ششم رسیده و ما باید کمکاریهای موجود در آن زمان را نیز رفع کنیم.
عمر مفید ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی به اتمام رسیده است
- ۴ سال گذشته فرصتی بود که از دست رفت و نتیجه آن این است که ما هماکنون با انباشتگی در فرسودگی ناوگان رو به رو هستیم.
- به عنوان مثال در اتوبوسرانی نزدیک به ۹۰ درصد ناوگان عمر مفیدش به اتمام رسیده و همینطور در مترو حدود ۶۰ درصد ناوگان نوبت اورهالشان فرا رسیده است.
- برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید کارهای زیادی صورت گیرد که امیدواریم در این مسیر با کمک شهرداری و شورای شهر تحولی جدی رقم بخورد.
کمکی از سوی دولت قبل به حملونقل عمومی صورت نگرفت
- خرید یک دستگاه اتوبوس تککابین برای شهرداری ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا ۴ و نیم میلیارد تومان تمام میشود و اگر قرار باشد این اتوبوس دوکابین باشد ۸ و نیم میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد.
- قرار نیست شهرداری تمام هزینهها در این زمینه را پرداخت کند. طبق قانون، بخشی از هزینههای مربوط به شبکه حملونقل عمومی باید از سوی دولت تامین شود.
- ما امیدواریم با وجود آنکه در سالهای اخیر این کمک صورت نگرفت و از بودجههای عمومی برای توسعه حملونقل عمومی تخصیصی انجام نشد، در دولت سیزدهم انشاءالله این اتفاق رقم بخورد.
تسریع خدمترسانی به مردم با تکمیل ایستگاههای موجود و تامین ناوگان
- الان در مترو نباید به دنبال ایجاد خطوط جدید باشیم، چرا که این موضوع امکانپذیر نیست.
- اگر ما به دنبال تکمیل ایستگاههای موجود و تامین ناوگان باشیم به نظر بسیار منطقیتر است و میتواند روند خدمترسانی به مردم را تسریع بخشد.
کاهش سرفاصله حرکت قطارها نیازمند یکهزار واگن جدید
- هماکنون زمان ورود قطار به ایستگاهها طولانی است. برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها و رسیدن به سرفاصله ۴ دقیقه نیاز به یکهزار واگن داریم.
- پیگیری این موضوع در واقع در دولتهای یازدهم و دوازدهم تا حدودی انجام شد. تلاش بر این بود این تعداد واگن برای همه کلانشهرها بویژه تهران تامین و منابعش تخصیص داده شود. بر اساس توافقاتی که در آن مقطع شد مقرر شد در مرحله اول ۶۳۰ واگن برای تهران در نظر گرفته شود و نهایتا در مرحله دوم تعداد واگنها به ۱۰۵۰ دستگاه برسد.
- در دولت قبل ۱۵ درصد نقدینگی مورد نیاز برای شروع عملیات تامین واگنها محقق نشد و متاسفانه در این زمینه پرداختی اتفاق نیفتاد و همین موضوع باعث شد تا کار متوقف شود.
- با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید رایزنیها با وزارت کشور دوباره آغاز شد که این قول را دادهاند پیگیریهای لازم را انجام دهند تا آن ۱۵ درصد پرداخت شود و تهیه این ۶۳۰ واگن استارت بخورد.
انتهای پیام/