اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

اندیشکده آمریکایی: کره شمالی به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد

یک اندیشکده آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اخیر مدعی شد که کارخانه کنسانتره اورانیوم «پیونگ‌سان» فعال است و در حال غنی‌سازی است.

اندیشکده آمریکایی: کره شمالی به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک اندیشکده آمریکایی روز دوشنبه ادعا کرد که کره شمالی به فعالیت کارخانه مهم غنی‌سازی اورانیوم خود ادامه می‌دهد که حاکی از رشد مداوم ذخایر مواد مورد استفاده برای ساخت سلاح‌های اتمی در این کشور است.

پروژه‌ موسوم به «بیاند پارالل» در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در واشنگتن، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای اخیر گزارش داد که کارخانه کنسانتره اورانیوم پیونگ‌سان فعال است و در حال تولید کنسانتره اورانیوم است.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ» به نقل از این گزارش، این تصاویر ماهواره‌ای که بین ماه‌های آوریل و اکتبر، به‌دست آمده است: «کارخانه اصلی کنسانتره اورانیوم پیونگ‌سان را نشان می‌دهد که به فعالیت‌های خود مطابق با تولید کنسانتره اورانیوم و تلاش‌ها برای نگهداری مداوم آن، ادامه می‌دهد».

این اندیشکده آمریکایی مدعی شد که برخی از پنل‌های سقف یک «ساختمان شست‌وشو و طبقه‌بندی» در کارخانه پیونگ‌سان به‌دلیل خرابی جایگزین شده‌اند که گفته می‌شود «ناشی از متراکم شدن بخار اسید در سطح زیرین پنل‌های سقف است».

این گزارش همچنین ادعا کرد که کارخانه پیونگ‌سان «تنها تولیدکننده تایید شده کنسانتره اورانیوم» است که به کیک زرد نیز معروف است.

 

 

در ادامه ادعاهای این اندیشکده آمریکایی امده است: «به این ترتیب، این [تصاویر] نشان‌دهنده شالوده‌ای است که تولید مواد شکافت‌پذیر کره شمالی برای سلاح‌های اتمی بر آن بنا شده است».

تاسیسات پیونگسان در ۴۵ کیلومتری شمال مرز بین دو کره قرار دارد.

کره شمالی در سال‌های اخیر شش آزمایش اتمی انجام داده است که آخرین آزمایش آن در سپتامبر ۲۰۱۷ انجام شده است.

یونهاپ در ادامه به نقل از این گزارش نوشت: «با توجه به سطح فعالیت مشاهده شده و اظهارات کره شمالی در مورد اهمیت ادامه تولید تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک و جلوگیری از وقوع هرگونه تحولات پیش‌بینی نشده، بدون شک این نیروگاه برای آینده قابل پیش‌بینی فعال خواهد بود».

اندیشکده آمریکایی همچنین مدعی شد: «برچیدن نیروگاه کنسانتره اورانیوم پیونگ‌سان باید یک جزء اساسی برای هرگونه توافق اتمی معنادار آینده بین آمریکا و کره شمالی باشد».

دولت پیونگ‌یانگ در سال‌های اخیر از دریای ژاپن برای آزمایش تعدادی موشک بالستیک کوتاه برد جدید استفاده کرده اما این کشور اخیراً از موشک جدیدی که از واگن قطار شلیک شده است نیز رونمایی کرد که هدف آن افزایش قابلیت بقا در پی حمله یک کشور دیگر است.

پیش از این، خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرده بود یگان‌های ترکیبی ارتش این کشور رزمایش توپخانه‌ای را برای افزایش آمادگی دفاعی کشور انجام داده‌اند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول