اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مسئول کُرد: بدون پیش‌شرط آماده گفتگو با دمشق هستیم

یکی از مسئولان ارشد کُردهای سوریه گفت که نهاد موسوم به «خودمختاری»، بدون پیش‌شرط آماده گفتگو با دمشق است.

مسئول کُرد: بدون پیش‌شرط آماده گفتگو با دمشق هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «بدران جیا کرد» معاون نهاد موسوم به «شورای اجرایی اداره خودمختاری [کُرد] در شمال و شرق سوریه» مدعی شد که بر روی آمریکا حساب باز نمی‌کنند. این نهاد در سوریه از حمایت آمریکا برخوردار است.

جیا کرد به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که بدون پیش‌شرط آماده گفتگو با دمشق هستند، ولی «این گفت‌وگو هنوز شروع نشده است و ما نقطه نظرات خود را بیان کرده‌ایم»،

وی درباره امکان گفت‌وگوی مستقیم و علنی بین شبه‌نظامیان کُرد با دولت سوریه، تصریح کرد: «ما بر آمادگی خود برای این موضوع تاکید کردیم. همچنین درباره لزوم شروع گفت‌وگو درباره پرونده‌هایی صحبت کردیم که می‌تواند اعتماد بین دو طرف را افزایش دهد».

این فرمانده کُرد با بیان اینکه «همه موضوعات مورد مناقشه را می‌توان از طریق گفتگو، بررسی کرد»، خاطر نشان کرد، این مسئله باید به نحوی باشد که «بدون پیش شرطهایی به توافق برسیم که باعث ایجاد موانع بر سر گفت‌وگو می‌شود».

جیا کرد ادامه داد: «اگر تصمیم جدی و یک طرح مشخص برای گفت‌وگو وجود داشته باشد، می توانیم آن را آغاز کنیم. ما به گفت‌وگوی سوری-سوری باور، و این تصمیم و اراده را داریم».

وی درباره هماهنگی با ارتش سوریه خاطر نشان کرد، پس از حمله ترکیه به سوریه در سال ۲۰۱۹ که به رأس العین، شمال حسکه و تل ابیض و شمال رقه صورت گرفت، سازوکار نظامی بین ارتش سوریه و «نیروهای دموکراتیک سوریه» ایجاد شد که هنوز در حال انجام است.

این فرمانده کُرد درباره موضع آمریکا در قبال این تحولات، ادعا کرد: ما به اصل گفت‌وگوی سوری-سوری به عنوان یک گزینه راهبردی متعهد هستیم و روی سایر کشورها حسابی باز نمی‌کنیم. همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگو در هر شرایطی اعلام کرده‌ایم و از همه طرفها می خواهیم که نقش فعالی داشته باشند».

جیا کرد در پایان تصریح کرد، آمریکا تأکید کرد که با حمله ترکیه مخالف است و آن را نمی‌پذیرد و اگر این کار را انجام دهد تحریمهای اقتصادی بیشتری علیه ترکیه اعمال خواهد کرد. روسیه نیز بر همین مسئله تأکید کرد.

آمریکا از شبه نظامیان کُرد به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود در مناطق شرق و شمال شرق سوریه استفاده می‌کند. ناظران می‌گویند که واشنگتن ممکن است هر لحظه دست از حمایت آنان بردارد.

پیش از این نیز مسئولان کُرد بارها مدعی شدند که آماده هستند با دولت سوریه مذاکره کنند، ولی آمریکا مانع از هر گونه نتیجه‌ای در این مذاکرات شد.

انتهای پیام/

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول