اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آنکارا: ارمنستان از فرصت تاریخی همکاری در منطقه قفقاز استفاده کند

وزیر دفاع ترکیه به ارمنستان توصیه کرد که با کنار گذاشتن سیاست‌های فعلی خود، از فرصت تاریخی همکاری شش‌جانبه در منطقه قفقاز استفاده کند.

آنکارا: ارمنستان از فرصت تاریخی همکاری در منطقه قفقاز استفاده کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (دوشنبه، ۸ نوامبر)، با حضور در مراسم جشنی که به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالگرد پیروزی جنگ قره باغ در مرکز فرهنگی حیدر علی اف برگزار شد، با بیان اینکه ارمنستان باید «تجاوز» را کنار بگذارد و به آینده نگاه کند، تاکید کرد که ترکیه به تلاش برای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وی تاکید کرد که همه باید این موضوع را درک کنند که نمی توان آینده‌ای بر اساس نفرت در منطقه ساخت و بر اساس این مفهوم و در راستای مسئولیت تاریخی، ترکیه به تلاش برای صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد.

آکار ابراز امیدواری کرد که ارمنستان سیاست‌های فعلی خود را کنار بگذارد و از فرصت تاریخی پلت فرم شش جانبه همکاری میان کشورهای منطقه قفقاز استفاده کند.

وی افزود: «پیروزی بزرگی که ارتش آذربایجان در طول ۴۴ روز مبارزه به دست آورد، حاصل ۳۰ سال استقامت، ایمان و اراده است».

باکو و ایروان از فوریه ۱۹۸۸ در خصوص مالکیت منطقه قره باغ کوهستانی با یکدیگر درگیر هستند و گروه مینسک به ریاست مشترک روسیه، ایالات متحده و فرانسه بعنوان قالبی برای یافتن راه‌هایی به منظور حل صلح‌آمیز این درگیری‌ها ایجاد شد. این گروه همچنین شامل کشورهای بلاروس، آلمان، ایتالیا، سوئد، فنلاند، ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز می‌شود.

دور جدید تنش‌ها در منطقه قره باغ کوهستانی از ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد و پس از یک ماه و نیم درگیری، در نهایت در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته میلادی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان بیانیه‌ای مشترک در خصوص توقف کامل خصومت‌ها در منطقه قره‌باغ امضا کردند.

 علیرغم امضای پیمان آتش بس میان باکو و ایروان تنشهای مرزی در منطقه قره باغ همچنان پابرجا است و طی ماههای گذشته دو طرف یکدیگر را به نقض مکرر آتش بس متهم کرده‌اند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول