اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

غرق‌شدگی ورزش‌های آبی و استخرها در کرونا/ یک بام و دو هوای مسئولان

همه‌گیری کرونا اگرچه بر تمامی مشاغل و صاحبان کسب و کارهای ورزشی و غیرورزشی تأثیر گذاشت اما ورزش‌های آبی و استخرها با آن بیشتر از همه تحت تأثیر تعطیلی و بیکاری ناشی از کرونا قرار گرفتند.

غرق‌شدگی ورزش‌های آبی و استخرها در کرونا/ یک بام و دو هوای مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، تأثیر کرونا بر استخرهای ورزشی و فعالیت‌های مرتبط با آن که از ابتدا شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور و بخشنامه تعطیلی اماکن آبی آغاز شد این روزها به قصه پرغصه‌ای تبدیل شده است که ظاهراً پایانی برای آن وجود ندارد.

به اعتقاد بسیاری از فعالان این رشته، ورزش‌های آبی و استخرها نیز می‌توانستند مانند سایر رشته‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های مصوب و دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت کنند و هم زمینه نشاط و تندرستی جامعه را فراهم و هم از ورود خسارات مادی به صاحبان مجموعه‌ها و خداحافظی اجباری فعالان این رشته جلوگیری کنند.

این تعطیلی دوساله باعث وارد آمدن آسیب به تأسیسات و استخرهای آبی استان خراسان‌جنوبی و رشته‌های ورزشی آبی استان شده و بسیاری از فعالان این رشته را بیکار و ورشکسته کرده است.

همه‌گیری کرونا اگرچه بر تمامی مشاغل و صاحبان کسب و کارهای ورزشی و غیرورزشی تأثیر گذاشت اما ورزش‌های آبی و استخرها با آن بیشتر از همه تحت تأثیر تعطیلی و بیکاری ناشی از کرونا قرار گرفتند که در این میزگرد به این موضوع پرداختیم.

آسیب صدچندان ورزش‌های آبی و استخرها

«سیدابوالفضل سیادت» از مربیان و داوران پیشکسوت ورزش‌های آبی خراسان‌جنوبی در این میزگرد گفت: ورزش‌های آبی و استخرداری زحمات زیادی دارد ولی درآمدزایی آن کم است و لازم بود مسئولان تدابیر بهتر و مؤثرتری بیندیشند.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا تمام مشاغل آسیب دید، افزود: رشته‌های آبی ضربات صد چندانی خورد چرا که از ابتدا تاکنون به صورت کامل تعطیل بوده است.

به گفته وی در ابتدا با تعطیلی این بخش از جامعه استخرها و مسئولان آن‌ها ضرر کرده‌اند و بعد از آن افراد مرتبط با آنکه مربیان و ناجیان غریق هستند و قشر ورزشکار این رشته‌های ورزشی که به طور کلی از این ورزش دور بوده‌اند، آسیب دیدند.

حمایت‌های ناصحیح باعث ناامیدی شد

این پیشکسوت ورزش‌های آبی استان تأکید کرد: مسئولان باید دلسوز باشند تا بتوانند درد و مشکلات مربیان، ناجیان و مسئولان استخرها را درک کنند تا بتوانند تدبیری برای آن‌ها بیندیشند.

سیادت عنوان کرد: در زمانی که کرونا نبود، همین افراد اشتغال‌زایی‌هایی ایجاد کرده بودند و به جامعه خدمات ارائه می‌کردند ولی اکنون که به مشکل برخورده و بیکار شده‌اند، مسئولان هم با برنامه‌هایی که صحیح نیست کمکی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این موضوعات یک جوان با چه امیدی وارد میدان شود، زمانی که می‌بیند در بحران‌ها حمایتی نخواهند شد، درآمدها پایین و رقابت‌های منفی برای ضربه زدن به هم وجود دارد در حالی که لازم است با همدلی در کنار هم گام بردارند.

به گفته وی لازم است که مسئولان تدابیر کارآمدتری بیندیشند تا بتوان این زمان را هم پشت سر گذاشت و در آینده باز هم با امید در کنار هم کار کنند.

این مربی و داور پیشکسوت در زمینه چگونگی حمایت‌ها نیز پیشنهاد داد: تسهیلاتی که داده می‌شود با سود بسیار کم باشد یا به صورت بلاعوض داده شود چرا که اکنون استخرهای تعطیل که درآمد ندارند، چگونه سود تسیهلات هم بدهند.خدمات بالای استخرها به مردم

سیادت افزود: کارهای رفاهی و معیشتی برای قشر مرتبط و بیکار شده انجام دهند و حتی اگر در مشاغلی که تمایل دارند تسهیلاتی داده شود تا بتوانند به کار جدیدی بپردازند؛ حمایت‌های کنونی شباهتی به حمایت ندارد و بیشتر باعث دلزدگی و نارحتی این قشر شده است.

به گفته وی استخرها و ورزش‌های آبی علاوه بر اینکه بر روح و روان انسان تأثیرات مثبتی دارد، بسیاری از مشکلات و آسیب‌دیدگی‌ها را نیز توسط ورزش در آب رفع می‌کند و با توجه به این خدمات مسئولان باید بسنجند و راهکار بدهند.

توجه به خدمت‌رسانی ملموس به جامعه

این پیشکسوت ورزش‌های آبی خراسان‌جنوبی تأکید کرد: هرگونه حمایت و هزینه در بخش ورزشی نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است چرا که در صورت عدم توجه به ورزش جامعه دچار مشکلاتی می‌شود که برای رفع آن آسیب‌ها لازم است هزینه‌های گزافی شود.

سیادت ادامه داد: در همین راستا تمام مسئولان استانی و کشوری با توجه به این نکات می‌توانند حمایت‌های همه جانبه و خوبی از ورزش و ورزش‌های آبی و استخرها داشته باشند.

وی اظهار داشت: مسئولان علاوه بر توجه به مسند و صندلی و فقط شعار دادن لازم است که به این موضوع فکر کنند چه مقدار به جامعه خود خدمت کرده‌اند و آورده اصلی آن‌ها چیست.

به گفته وی مسلماً با توجه به اهمیت ورزش، مسئولان برنامه‌ریزی‌ها و راهکارهایی می‌توانند ارائه دهند چرا که این مسیر به تنهایی توسط سرمایه‌گذار و افراد مرتبط طی نمی‌شود و نیاز به حمایت وجود دارد.

تأیید کم خطر بودن اماکن آبی

«جعفر عباس‌پور» یکی از استخرداران خراسان‌جنوبی که استخر رضوی‌نژاد را در اختیار دارد هم عنوان کرد: به صورت جهانی تأیید شده که اماکن آبی کلردار جزو اماکن کم خطر در بخش شیوع کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه از استخرهای دولتی که به بخش خصوصی واگذار شده بود در این مدت اجاره‌ای دریافت نشد، گفت: ممنون این کار هستیم ولی سرمایه ما که در این مدت خوابیده است چه می‌شود.

به گفته وی در ابتدای سال ۹۸ کمیسیون نرخ‌گذاری برگزار شد و گفتند به دلیل اینکه تورم نداریم نرخ اجاره و بلیط تغییر نمی‌کند اما در پایان سال ۹۸ با تغییر مدیرکل به طور ناگهانی و یک طرفه بدون برگزاری کمیسیون اعلام کردند به دلیل تورم فقط نرخ اجاره ۳۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.

عباس‌پور افزود: این در حالی است که اگر تورم وجود داشت لازم بود هزینه‌های انجام شده استخرها در این مدت هم توسط اداره‌کل ورزش سنجیده می‌شد.

این استخردار خراسان‌جنوبی با گلایه از نوع مزایده و در اختیار قرار دادن استخرها، تبیین کرد: استخرها از طریق ماده ۲۷ و کمیسیون ماده ۵ به بخش خصوصی واگذار می‌شود که این کمیسیون یک ساله است ولی در ماده ۲۷ مدت زمان بیشتری حتی بیش از ۱۰ سال هم داده می‌شود.نیاز به بازنگری در واگذاری استخرها

عباس‌پور ادامه داد: در کمیسیون ماده ۵ زمانی که داده می‌شود آن فرد فقط به دنبال درآمدزایی است و به صورت رقابت منفی هم انجام می‌شود که با بلیط‌های ارزان هم باعث فرسوده شدن استخر و هم باعث ضرر باقی استخرداران می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که چنین استخری به فرد دیگری در سال بعد واگذار می‌شود، لازم است که تعمیرات را هم اداره‌کل ورزش انجام دهند، ولی این اتفاق نمی‌افتد.

به گفته وی برای ماده ۲۷ نیز اختیار تام به کارگروه استان داده شده تا مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذار در نظر گرفته شود که در خراسان‌جنوبی اتفاق نمی‌افتد، همچنین بارها درخواست شده که در دفترچه مطالعاتی ماده ۲۷ نیاز به بازنگری است و کارشناسان اداره‌کل بیایند و آن را اصلاح کنند، هنوز جوابی به ما داده نشده است.

افزایش تمایل جوانان به تفریحات کاذب

استخردار خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات سال ۹۵ که انجام شد از جمعیت حدود ۲۰۲ هزار نفری شهرستان بیرجند فقط ۱۳ هزار ورزشکار بیمه شده داریم که ۶ درصد جمعیت می‌شوند و ۱۰ استخر کنونی شهرستان برای این تراکم جمعیت بسیار زیاد است.

عباس‌پور تصریح کرد: کمبود اماکن ورزشی نداریم و به جای اینکه اعلام شود کلنگ چندین پروژه ورزشی جدید زده شد، لازم است که همین تعداد اماکن ورزشی فعلی احیا شود و به آن‌ها توجه کنند و دیگر مجوز استخر داده نشود.

وی با تأکید بر اینکه بودجه‌های اعلامی برای مسائل و آسیب‌های اجتماعی بالا است، اظهار داشت: می‌توان با توجه به مسائلی مانند ورزش از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کنیم چرا که جوانان به دلیل افزایش هزینه‌ها رو به سمت تفریحات کاذب و دخانیات آورده‌اند.

به گفته وی در هر استخر حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از تأسیسات تا ناجی غریق مشغول به کار بودند که اکنون با تعطیلی استخرها بیکار شدند و ارائه تسهیلات با بازپرداخت سنگین فقط یک مسکن مقطعی است که نیاز نیست و لازم است که اقدامات کاربردی دیده شود.

عباس‌پور اظهار داشت: نوع نگاه مسئولان ورزشی، سرمایه‌دارانه است و به دنبال کسب درآمد هستند و نوع نگاه حمایتی وجود ندارد، قرار بود برای آبنمای آب، برق و گاز نیز رایزنی انجام شود که نشد و اکنون برای تعمیرات استخر خود من مجبور به پرداخت شدم.

وی تصریح کرد: تاکنون برای تعمیرات حدود ۴۳ میلیون تومان هزینه کرده‌ام و بیش از ۱۰۰ میلیون تومان دیگر باقی مانده و مسئولان ورزشی استان نیز به جای پاسخگویی فقط طفره می‎‌روند.

پرداخت تسهیلات با تنفس بالا

این استخردار با بیان اینکه مطالبه ما به حق است و لازم است استانداری وارد میدان شود، درخواست کرد: استخرهای ورزشی لازم است که هر چه سریع‌تر بازگشایی شوند و با حمایت‌های واقعی و ملموس، می‌توان دوباره به چرخه بازگشت.

عباس‌پور یکی از حمایت‌ها را اجازه تیم‌داری استخرها دانست و افزود: در استان فقط دو استخر بودیم که قبل از کرونا تیم تشکیل داده بودیم ولی با حمایت و مشوق‌هایی می‌توان این را گسترش داد.

به گفته وی ورزش غواصی جزو رشته‌های المپیکی شده که می‌توانند اماکن آبی در پیشرفت و توسعه این ورزش و تیم‌داری و دوره‌های آموزشی عملکرد خوبی داشته باشند، چراکه استعدادهای خوبی در استان وجود دارد.

وی پیشنهاد داد: برای حمایت از استخرداران می‌توانند تسهیلاتی با بهره کمتر ولی تنفس حداقل ۶ تا یک سال، با بازپرداخت طولانی مدت در نظر بگیرند، همچنین برای منجیان و مربیان وام اشتغالزایی دیده شود که به سلیقه خود آن‌ها باشد تا این مدت تمام شود.

عباس‌پور تصریح کرد: خراسان‌جنوبی پتانسیل‌های خوبی دارد و با رایزنی می‌تواند میزبان مسابقات و اردوهای متعدد در بخش ورزش‌های آبی باشد.

مربیانی که در اسنپ کار می‌کنند

«مجتبی قربان‌نژاد»، رئیس هیأت شنای شهرستان بیرجند نیز در این میزگرد با بیان اینکه شنا یکی از مفرح‌ترین ورزش‌ها است، گفت: با شیوع کرونا خیل عظیمی از مربیان و ناجیان بیکار شده و بسیاری از آن‌ها در مشاغلی مانند اسنپ کار می‌کنند.

وی درباره حمایت از این قشر هم اظهار داشت: بارها اسامی مربیان شنا را به فدراسیون برای کمک‌های بلاعوض داده‌ایم ولی اتفاقی نیفتاده است همچنین بسته‌های معیشتی دیده شده بود که یک بار به برخی داده شده که مؤثر نبود.

قربان‌نژاد خاطرنشان کرد: مربی‌گری جزو مشاغل پر رسیک است که فقط با عشق و علاقه می‎‌توان به آن روی آورد و اکنون مربیان به دلیل نبود حمایت‌ها از این کار دلزده شده‌اند.

مظلومیت ورزش‌های آبی

رئیس هیئت شنای شهرستان بیرجند عنوان کرد: هیأت استان در این مدت کرونا برنامه‌هایی را در زمینه دوره‌های آموزشی به صورت مجازی اجرایی کرده است.

قربان‌نژاد درخواست کرد: دولت به مربیان کمک کند و این تسهیلات و حمایت‌ها متناسب با شرایط روز و نرخ تورم و به صورت ادامه‌دار باشد تا زمانی که استخرها بازگشایی شوند.

وی مطرح کرد: استخرها، مربیان و ناجیان بیشترین آسیب را در دوران کرونا دیده‌اند ولی در این میان مظلوم واقع شده و کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

به گفته وی استخرهای دولتی باید یک بخش از سانس‌های خود را به ورزش‌های آبی اختصاص دهند که این کار نمی‌شود و نیاز به توجه ویژه است.

کلر کشنده تمام ویروس‌ها

«پدرام نایب‌زاده»، که استخر خرمشهر را در اختیار دارد و رئیس هیأت نجات‌غریق و غواصی استان خراسان‌جنوبی است، عنوان کرد: بیشترین شغل آسیب‌دیده با شیوع کرونا استخرها بودند و با موجی از تبلیغات منفی تعطیل شدند.

وی اظهار داشت: اکثر رشته‌های ورزشی بازگشایی شدند و تنها استخرها تعطیل باقی مانده‎اند و سؤال اینجا است که باشگاه‌هایی با محیط بسته، مترو و تالارها و موارد دیگر، کرونا در آنجا حضور ندارد؟

به گفته وی استخرها با کلر ضدعفونی می‌شوند که خود کشنده همه ویروس‌ها است و سطوح را در ابتدای کرونا با همین کلر ضدعفونی می‌کردند و سقف استخرها نیز از ۶ متر بیشتر و از تهویه مناسبی برخوردار است.

نایب‌زاده تصریح کرد: تنها مشکل استخرها در رختکن بود که می‌توانستیم با سانس‌بندی‌های مناسب در زمان محدود این موضوع را با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی، کاملا رعایت کرد.

بازپرداخت سنگین تسیهلات ارائه شده

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی خراسان‌جنوبی یکی از مشکلات را تعداد بیشمار استخرها دانست و گفت: در شهرستانی مانند بیرجند تعداد استخرها نسبت به جمعیت آن از تهران هم بیشتر است.

نایب‌زاده تصریح کرد: با بازگشایی همزمان استخرها با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که مشتری وجود ندارد و از آن سو رقابت‌های منفی خواهد شد که باعث آسیب‌زایی می‌شود.

وی در زمینه ارائه تسهیلات به استخرها تبیین کرد: تسهیلات در ابتدا قرار بود با تنفس ۶ ماهه باشد که به ۳ ماه تغییر پیدا کرد و ۲ ساله بود که به همین دلیل در هر ماه باید حدود ۹ میلیون تومان بازپرداخت می‌داشتیم که امکان‌پذیر نبود و ما اقدام به دریافت نکردیم.

به گفته وی در زمانی که استخرها همچنان تعطیل هستند چگونه می‌توانند چنین بار مالی زیادی را به دوش بکشند و باری به دردهای آن‌ها اضافه شود.

بیکاری ۲۱۰ ناجی غریق

استخردار خراسان‌جنوبی در زمینه این رشته آبی هم بیان داشت: ۲۱۰ ناجی غریق فعال در ۱۹ استخر کل استان در سال ۹۸ داشتیم که بیکار شدند.

نایب‌زاده اضافه کرد: ریزش هم در این بخش داشته‌ایم چرا که ناجیان غریق هر ساله باید در دوره‌های بازآموزی و آمادگی شرکت کنند که در سال ۹۹ حدود ۶۰ نفر ریزش و در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ نفر ریزش داشت.

وی تأکید کرد: منجی غریق یک شغل فصلی نیست و در تمام طول سال مشغول هستند و به همین دلیل امرار معاش اصلی بیشماری از ناجیان غریق فقط از همین طریق بود که دیگر بیکار شدند و به شغل‌هایی مانند فروش ترشی و کار در تاکسی‌های اینترنتی روی آورده‌اند.

به گفته وی با بازگشایی استخرها با مشکل ناجی غرق نیز روبه‌رو خواهیم شد که ریزش داشته‌اند و کمبود خواهیم داشت.

هیچگونه حمایتی نشده‌اند

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی خراسان‌جنوبی اعلام کرد: برای حمایت از منجیان غریق خود هیأت دست به کار شد و از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ۵۰ میلیون تومان گرفتیم و منجیان غریق استان که شغل اصلی آن‌ها این بود شناسایی شدند و به صورت بلاعوض پرداخت شد.

وی تصریح کرد: تاکنون از سمت دولت به هیچ ناجی غریقی کمک نشد و چندین بار هم نامه اسامی را ارسال کردیم ولی تا این لحظه که اتفاقی نیفتاده است.

به گفته وی لازم است که ستاد کرونا و مسئولان ورزشی در بازگشایی استخرها بازنگری داشته باشند و نوع حمایت ها نیز اصلاح شود.

«حسن عزیزی» مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: استخرهای استان اکثراً دولتی هستند و در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، در بخش اجاره‌ها که از ابتدای کرونا از استخرداران دریافت نشده و تمدید خودکار قرارداد استخرها را نیز داشته‌ایم.رایزنی برای پرداخت اعتبارات و حمایت‌ها

وی بیان داشت: در بخش مربیان و منجیان نیز با توجه به شناسایی و معرفی خود هیأت‌های ورزش آبی نیز برای پرداخت تسهیلات و بسته معیشتی رایزنی شده و برای آب، برق و گاز نیز جمع‌بندی‌ها انجام شده و پیگیر این مشکل هستیم تا هزینه‌های حامل‌های انرژی رفع شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی در زمینه خسارت‌های استخرها به دلیل تعطیلی نیز عنوان کرد: برای بازگشایی دوباره، هزینه‌های بالایی باید انجام دهند که رایزنی و پیگیری از طریق وزارت خانه داشته‌ایم که اعتباراتی در نظر گرفته شود.

و اما...

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که استخرها و ورزش‌های آبی بیشترین خسارت را از شیوع کرونا متقبل شده‌اند و ارائه تسهیلات با بهره‌های بالا چه به مربیان و ناجیان و چه به استخردارانی که هنوز تعطیل و بیکار هستند، دردی از آن‌ها درمان نمی‌کند بلکه باعث می‌شود برای بازپرداخت این تسهیلات نیز به مشکل بربخورند.

در همین راستا نیاز است که مسئولان بالادستی استان از استانداری، شهرداری، فرمانداری و نمایندگان مجلس رایزنی‌هایی داشته باشند تا استان خراسان‌جنوبی به دلیل مشکلات بیشتری که به دلیل محروم بودن دارد، به صورت ویژه دیده شود و به دنبال راهکارهای عملیاتی‌تر و حمایت‌گرانه‌تری باشند.

در پایان باید پرسش کرد که آیا خدماتی که اداره‌کل ورزش و جوانان به جامعه ورزشی استان خراسان‌جنوبی اعم از باشگاه‌ها، استخرها، مراکز ورزشی، ورزشکاران، مربیان و خلاصه همه آن‌هایی که هم ورزش دغدغه‌شان بوده و هست و هم از این طریق امرار معاش می‌کردند، مطابق با مشکلات و خسارات وارده هست یا خیر؟ و باید در این راستا استانداری به صورت جدی بررسی کند که چه بلایی سر ورزش خراسان‌جنوبی در دو سال گذشته آمده و چگونه می‌توان خسارت وارده به آن را جبران کرد.

شاید وقت آن باشد که دولت جدید آقای رئیسی در تحقق این وعده‌ها عمل کند و تغییر اساسی را در جامعه ایجاد کرده و بتواند شرایط موجود را تغییر دهد. بدون شک اساسی‌ترین کار دولت جدید باید رسیدگی به وضعیت مشاغلی باشد که در این دوران کرونا ورشکست شده‌اند یا در مرز ورشکستگی قرار دارند و یا حتی از بین رفته‌اند و لازم است دولت در این زمینه یاری‌گر آن‌ها باشد.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول