اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تجلیل از 47 دانش‌آموز نخبه به همت موقوفه البرز/ خاموشی: جایزه دو برابر می‌شود

پنجاه‌ونهمین دوره جایزه البرز با معرفی ۴۷ دانش‌آموز به عنوان برگزیدگان سال ۱۴۰۰ به صورت محدود و با پخش از رادیو فرهنگ برگزار شد.

تجلیل از 47 دانش‌آموز نخبه به همت موقوفه البرز/ خاموشی: جایزه دو برابر می‌شود

به گزارش خبرنگار حج و زیارت و وقف خبرگزاری فارس پنجاه‌ونهمین دوره جایزه البرز با معرفی ۴۷ دانش‌آموز به عنوان برگزیدگان سال ۱۴۰۰ به صورت محدود و با پخش از رادیو فرهنگ برگزار شد.

انتخاب صحیح رمز ماندگاری یاد و نام انسان است

در ابن مراسم حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مجاهدت با مال و نفس کلید بهشت است  تا انسان به فلاح و رستگاری برسد، انسان‌ها خواه ناخواه از این دنیا می‌روند ولی انتخاب صحیح، شخص را مستمر و دائمی می‌کند و مرحوم حسینعلی البرز علاوه بر منزل، اموالش را نیز وقف علم کرد.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه زنده یاد البرز تمامی اموال و حتی کالبد خویش را وقف کردند  افزود: این واقف عزیز جایزه علمی وقف کرد و به نوعی برای آینده برنامه ریزی کرد و فقط برای سال بعد از رحلت برنامه ریزی نداشت بلکه نگاهی بلند مدت در این خصوص ایجاد کرد.

موقوفه البرز حمایت از فعالیت‌های علمی جوانان و‌ نوجوانان است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه وقف بنیاد البرز حمایت از فعالیت‌های علمی جوانان و‌ نوجوانان است، گفت: در نظر داریم مجدداً رقم جایزه را در سال آینده و پس از تصویب در هیئت امنای بنیاد تا دو برابر افزایش دهیم.

خاموشی سپس به‌مرور توصیه‌های امام خمینی (ره) در چهل حدیث اشاره کرد و گفت : در زمینهٔ توسعه علم و دانش خداوند در  قرآن کریم، آورده که هر فردی برمبنای شاکله خودش عمل می‌کند. امام خمینی (ره) در ۴۰ حدیث عنوان کردند: سعی کن خدا را در قیامت با اراده ملاقات کنی که اگر بی اراده محشور شوی، به چهره انسان محشور نخواهی شد. آن انگیزه و اراده، همان تعقل صحیح است که با مقدمه بی‌غل و غش فراهم شده باشد و بی شک، انسان‌های عاقل، خداجو هستند. باید موحد بود و موحد زیست تا خداوند را ملاقات کرد. درست کردن این شاکله با ایمان به خدا امکان پذیر است. اگر فردی در جایی علم‌آموزی کرده، تعقل او براساس رتبه علمی‌اش شکل می‌گیرد. اگر معلومات خودتان را در شناخت عالم افزایش بدهید، تعقلتان در آن زمینه شکل می‌گیرد.

وی در ادامه به ماجرای شهید نوجوان علی لندی و انتخابش اشاره کرد و‌ افزود: ما در زمان جنگ از این نمونه‌ها زیاد داشتی که برای انتخاب، فکر و تعقل می‌کردند و این باور از عالم بودن می‌آید که زندگی دنیا محدود است و عالم باید برای فهم بیشتر تلاش کند و آگاه باشد که این فهم بیشتر شاکله من را می سازد. وقتی این شاکله ساخته شود، شهید چمران‌ها از آن منتج می شود.

علم باید ما را به کمال و معنویت سوق دهد

رئیس سازمان اوقاف به دانش‌آموزان توصیه کرد که خدا را در کارهای خود در نظر بگیرند و با علم و دانش خود ضمن خدمت، به کمال و معنویت دست یابند و در این خصوص اظهار داشت: علم باید ما را به کمال و معنویت سوق دهد همچنان‌که واقف هم ابدی و ماندگار شده است.

وی همچنین راهکار برون رفت از مشکلات همانند تحریم‌ها و تقویت پول ملی و رشد اقتصادی کشور را اتکا به علم، دانش، جهاد و مدیریت صحیح دانست و گفت: هیچ کشوری که به کشور دیگر وابسته باشد به عزت نمی‌رسد مگر آنکه به توان داخلی و علمی خود توجه کند و شما دانش آموزان می‌توانید با تلاش و کوشش به پیشرفت دست یابید. شما آینده سازان این کشور هستید و جامعه را باید بسازید و باید برای پیشرفت کشور نقشه جامعی داشته باشید تا شاهد رشد و ارتقا باشیم.

قدمت ۶۰ جایزه البرز (نوبل ایران)

در ادامه حیدر ارشدی مدیر عامل بنیاد فرهنگی البرز با تجلیل از دانش‌آموزان، والدین آنها و تمام کسانی‌که در این مسیر گام برمی‌دارند، با بیان گوشه‌ای از تاریخچه بنیاد فرهنگی البرز و اهداف شکل‌گیری آن،گفت: در ایران زمین از دیرباز، زنان و مردان فرهیخته‌ای وجود داشته‌اند و دارند که داشته‌ها و اموال خود را بی دریغ در راه هم نوعان خویش انفاق کرده‌اند. این خدمات اعم از احداث اماکن علمی و فرهنگی، کمک به درمان بیماران، رهانیدن اسیران و زندانیان از بند و خدمات علمی و فرهنگی و... همچون صدقه جاریه  تا نسل‌ها ادامه می‌یابد. در عصر ما باید از شادروان حسینعلی البرز، مؤسس بنیاد فرهنگی البرز نام برد که خدمات آن همچنان ادامه دارد. جایزه البرز معروف به نوبل ایرانی، به عنوان قدیمی‌ترین و با سابقه‌ترین جایزه علمی کشور با پیشینه قریب به ۶۰ سال است که ریشه آن از اندیشه پاک زنده یاد حسینعلی البرز نشات گرفته است.

ارشدی تصریح کرد: جایزه البرز جایزه‌ای برخاسته از ایمان، انگیزه و اراده و امید است که در اندیشه و علم نخبگان راهنما و شوق آفرین بوده و موجب تقویت روحیه دانش پژوهی جامعه علمی می‌شود. زنده یاد البرز در سال ۱۳۴۲شمسی تمام اموال خود را با تاسیس بنیاد علمی البرز به منظور توسعه فرهنگ علم و دانش و حمایت از دانشمندان، مخترعان، دانشگاهیان و دانش آموزان برتر کشور وقف کرد تا برای تسکین آلام بشری، ارتقاء رفاه زندگی انسانی و اعتلای نام ایران در جامعه جهانی عزت و افتخار کسب کنند. بیش از نیم قرن از اقدامی که مرحوم البرز بنیان نهاد، می‌گذرد و تاکنون هزاران نخبه و پژوهنده علمی و فرهنگی ایرانی، مورد حمایت و تشویق این بنیاد قرار گرفته اند.

دبیر کل جایزه البرز  به ظرفیت علمی، فرهنگی و... این جایزه اشاره کرد و گفت: به منظور ترویج فرهنگ وقف علمی در جامعه و توجه مردم نسبت به عرصه‌های جدید وقف متناسب با نیازهای روز در جامعه، مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقاء سهم وقف در توسعه علم و فناوری و همچنین معرفی مرحوم حسینعلی البرز به عنوان چهره ماندگار وقف علمی، با هدف معرفی واقفین و خیرین به جامعه، اقدامات بیشتری در راستای معرفی این بنیاد به جامعه در دست بنیاد علمی، فرهنگی البرز قرار گرفته است.

تجلیل از دانش‌آموزان به مناسبت روز دانش‌آموز

ارشدی گفت: شیوه اجرایی نیت واقف در بنیاد البرز، به عنوان متولی باسابقه علمی ایران از طریق برگزاری سالانه مراسم ملی در دو بخش دانشگاهی و دانش‌آموزی است که در سال‌جاری مراسم جایزه البرز دانشگاهی با هدف تجلیل از دانشمندان، نوآوران، دانشگاهیان و حوزویان برتر سراسر کشور، در نیمه اول سال برگزار شد و به مناسبت ۱۳ آبان و‌ روز دانش آموز و آیین تقدیر از دانش‌آموزان برتر سراسر کشور این مراسم برگزار شده است.

دبیر کل جایزه البرز درباره فرایند انتخاب دانش اموزان برتر در جایزه البرز ۱۴۰۰ بیان داشت: پس از ابلاغ بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل استانی از بین دانش آموزان واجد شرایط در هر استان، نفرات برتر را به همراه مدارک و مستندات آنها از طریق سامانه البرز معرفی کردند. با خاتمه فرایند ثبت نام و بارگزاری مدارک دانش‌آموزان و بررسی و ارزیابی مستندات ایشان از سراسر کشور، داوری و انتخاب نهایی از میان افراد  واجد شرایط معرفی شده به صورت همزمان و به تفکیک توسط هیأت انتخاب جایزه البرز در مهرماه سال جاری و با حضور قریب به ۳۰ چهره علمی و اساتید و معلمان پیشکسوت و ممتاز کشور و براساس شاخص‌ها و حدنصاب های معین، برگزار شد.

به گزارش فارس در این دوره ۴۷ نفر به عنوان برگزیده البرز دانش آموزی در سال جاری معرفی شدند، در بخش متوسطه اول ۷ آقا و ۲۰ نفر خانم و در بخش متوسطه دوم ۹ آقا و ۱۱ خانم معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول