اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان جنوبی

مسئله راه‌آهن خراسان‌جنوبی پیگیری می‌شود/ لزوم ارائه برنامه‌ جامع در حوزه گردشگری

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی گفت: مسئله راه‌آهن خراسان‌جنوبی در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان نیز پیگیری و مصوباتی در این خصوص وجود داشته است.

مسئله راه‌آهن خراسان‌جنوبی پیگیری می‌شود/ لزوم ارائه برنامه‌ جامع در حوزه گردشگری

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، نمایندگان مجلس در واقع نمایندگان مردم بوده که هرچند وظیفه اجرایی نداشته و ندارند اما پیگیر مشکلات مردم منطقه حوزه انتخابی خود هستند.

یکی از نمایندگان مردم استان خراسان‌جنوبی در مجلس یازدهم حجت‌الاسلام «مجید نصیرایی» در حوزه انتخابی طبس، فردوس و سرایان هستند.

در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته در راستای رفع مشکلات استان در حوزه‌های مختلف با حجت‌الاسلام نصیرایی، نماینده مردم طبس، فردوس و سرایان در مجلس یازدهم به گفت‌وگو نشستیم که متن این گفت‌وگو بدین شرح است.

فارس: مهم‌ترین مشکل مردم استان از نظر شما چیست و چه پیگیری‌های از سوی نمایندگان مجلس در خصوص رفع این مشکل صورت گرفته است؟

نصیرایی: یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین مشکلاتی که خراسان‌جنوبی با توجه به خشکسالی‌های متوالی با آن روبرو بوده مسئله آب است. آب یک مسئله جدی و به نظرم از مهم‌ترین موضوعاتی بوده که باید برای آن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدبیر جدی صورت گیرد.

مسئله آب به طور جدی دنبال می‌شود

خوشبختانه تدابیری که رهبر معظم انقلاب از سال‌های قبل در این خصوص داشته‌اند، بخش‌های مختلف را نسبت به این موضوع درگیر ساخته و همچنین بعد از سفر آیت‌الله رئیسی به استان پیگیری‌ها برای این مسئله در استان جدی‌تر شده و در دو سال پایانی دولت گذشته نیز پیگیری‌های خوبی در مورد طرح انتقال آب به فلات مرکزی صورت گرفت.

نمایندگان استان در مسئله آب باید به اندازه وظیفه‌ای که داشته کمک مسئولان ذیربط باشند لذا این موضوع را به جد دنبال می‌کنیم و نشست‌های فراوانی با مسئولان و مدیران این حوزه و وزرای تأثیرگذار در سطح ملی، استانی و شهرستانی داشته‌ایم و همچنان این جلسات ادامه دارد و این یکی از موضوعات مهمی بوده که باید در استان دنبال شود که مدیران استان نیز در این رابطه دغدغه جدی داشته و دارند.

فارس: به مسئله آب در استان و طرح انتقال آب به فلات مرکزی اشاره شد در حال حاضر این طرح به کجا رسیده و چه پیگیری‌هایی در این مورد صورت گرفته است؟

نصیرایی: خوشبختانه این قصه از مسائلی بوده که به خوبی پیگیری و دنبال می‌شود و اخیرا این موضوع با سفری که مسئولان این امر به استان برای بررسی این طرح داشته‌اند جدی‌تر شد به طوری که مقدمات آغاز اجرای این طرح ظرف دو یا سه ماه آینده فراهم شده و خطی که قرار است از این مسیر عبور کند بازدید میدانی صورت گرفت و کارهای نهایی آن انجام می‌شود و در حوزه اجرا مسؤلان مربوطه وارد شده‌اند.

آخرین جلسات و پیگیری‌ها در خصوص انتقال آب از دریای خلیج فارس انجام شده است و بحث انتقال آب به استان همچنان به قوت خود باقی است. با توجه به شرایط کشور و منطقه شرق آب از موضوعاتی بوده که با خشکسالی‌های دائمی که در این منطقه از کشور به ویژه در خراسان‌جنوبی وجود داشته هر چه سریع‌تر باید به سرانجام برسد هر چند این طرح هزینه زیادی بر دوش دولت داشته و براساس برآورد صورت گرفته این میزان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

طرح انتقال آب از خلیج فارس آغاز شده و از موضوعات جدی بوده که نظام پای این قصه ایستاده تا مشکل آب را در فلات مرکزی و استان‌های دارای این مسئله برطرف سازد.

راه‌آهن جزو دغدغه‌های جدی مردم است

فارس: موضوع راه و راه‌آهن از درخواست‌های مهم دیگر مردم استان است، در این خصوص نمایندگان استان چه اقدامی انجام داده‌اند تا این طرح‌ها به نتیجه برسد؟

نصیرایی: موضوع دیگر که در استان یکی از بحث‌های جدی و دارای ضرورت بوده مسئله راه‌ها به ویژه راه‌های مواصلاتی بوده که هر چند طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته اما نسبت به متوسط و رسیدن به میانگین کشوری فاصله زیادی وجود دارد و نیاز به پیگیری‌های بیشتری در حوزه راه است.

موضوع راه‌های مواصلاتی یکی از موضوعاتی بوده که به عنوان خادم مردم در شهرستان‌های غرب استان پیگیری نموده‌ام و در سفر رئیس‌جمهور به استان نیز به این موضوع تأکید بود که توجه خاصی به آن صورت گیرد.

بحث راه‌آهن نیز از دیگر مسائل مهم در استان بوده و جزو دغدغه‌های جدی مردم این استان است. تصور دارم تمامی مراکز استان‌ها وصل به شبکه ریلی کشور هستند اما استان خراسان‌جنوبی همچنان نسبت به این موضوع عقب بوده و مشکل دارد و سال‌ها است که این مسئله جزو مطالبات مردم استان است.

پیگیری مشکل راه‌آهن در سفر رئیس‌جمهور

خوشبختانه این موضوع در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان نیز پیگیری و مصوباتی در این خصوص وجود داشته است. راه‌آهن جزو موضوعاتی بوده که باید هم به مسیری که از سیستان ادامه پیدا خواهد کرد و از چابهار به استان و بعد به مشهد مقدس متصل می‌شود به صورت جدی توجه شود.

متأسفانه از ظرفیت راه‌آهنی که در حال حاضر در استان موجود بوده به خوبی استفاده نشده و شاید مدیران برنامه‌ای برای اینکه از این فرصت و ظرفیت چه در بحث اشتغال و چه در بحث ارائه خدماتی می‌توان استفاده کرد، نداشته باشند. برای این موضوع چنانچه باید و شاید تحرک و تلاشی وجود ندارد و جهت اختصاص اعتبارات برای پیگیری این امر آنچنان که باید و شاید توجه نمی‌شود. در دولت جدید این نگاه به عنوان مسئله زیرساخت‌ها به طور جد مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

فارس: هر چند تاکنون اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان در مرکز استان صورت گرفته اما همچنان این موضوع یکی از مسائل اصلی در برخی از شهرستان‌های استان است. در این خصوص توضیح بفرمایید که چه پیگیر‌هایی از سوی نمایندگان در سطح کلان کشوری صورت گرفته است؟

نصیرایی: مسئله بهداشت و درمان از دیگر موضوعات استانی  بوده که باید هم مدیران استان و هم نمایندگان مردم به طور جد آن را دنبال نمایند. در حوزه بهداشت و درمان هر چند اقداماتی صورت گرفته ولی همچنان خراسان‌جنوبی نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است و متأسفانه با این گستردگی و حجم استان تنها یک دانشگاه علوم پزشکی در مرکز استان وجود دارد و ضرورت داشته که با استقلال دانشگاهی، رسیدگی بهتر شده و به آن توجه شود.

خراسان‌جنوبی یکی از استان پهناور و مرزی کشور است و فاصله آن تا مرکز کشور زیاد بوده و نمی‌توان مردم را برای دریافت خدمات مختلف وابسته به مرکز کشور کرد. باید دولت به این موضوع توجه کرده و خدمات لازم را به مردم ارائه کند تا مرزهای کشور خالی از سکنه نشده و دولت مجبور به چندین برابر هزینه نشود.

برخی از ساختارها غلط بوده و عملا هر کاری کنید خروجی قابل قبولی نخواهد داشت. وقتی بخش اعظمی از منابع استان در دستگاه‌های مختلف براساس شاخص جمعیت توزیع شده و منابع، امکانات و اعتبارات عملا به مناطقی که دارای جمعیت زیاد بوده گسیل داشته می‌شود بنابراین هر کاری انجام دهیم موفق نخواهیم بود و برخی از نقاط استان از خدمات مختلف محروم خواهند ماند و علی‌رغم افزایش فاصله‌ها و با گذشت زمان رسیدگی به مشکلات و ارائه خدمات به مردم نتیجه‌بخش نخواهد بود.

خراسان‌جنوبی با ظرفیت‌های فراوان نباید محروم باشد

اگر اساس، منشأ و ریشه این مشکل حل شود به صورت طبیعی و خودکار و به طور یکنواخت همه مردم در نقاط مختلف از خدمات بهره‌مند شده و تلاش مسئولان و نمایندگان مردم استان برای گرفتن اعتبارات ثمربخش خواهد بود.

خراسان‌جنوبی با داشتن منابع سرشار، سزاوار نبوده درگیر مشکلات ناشی از کمبود زیرساخت‌ها و امکانات باشد. این استان با داشتن ظرفیت‌های معدنی، گستردگی زمین و نیروی کارآمد انسانی که بزرگترین ثروت آن بوده چرا باید محروم باشد.

لزوم ارائه برنامه‌ جامع در حوزه گردشگری

فارس: گردشگری یکی از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی است که به نظر مغفول مانده نظرتان در این رابطه چیست؟

نصیرایی: آمارهای قبل از کرونا نشان می‌دهد یکی از کشورهای همسایه غربی ایران حدود ۳۰ میلیارد دلار طی یک سال از مسئله گردشگری استفاده کرده است و در همان سال درآمد نفتی ایران ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که این نشانگر اهمیت توجه به این موضوع است.

به نظر می‌رسد صنعت گردشگری از صنایعی بوده که می‌تواند تحریم‌ها را نسبت به ایران بی‌اثر سازد و نبود نقشه راه از مشکلاتی بر سر راه رونق گردشگری وجود دارد. با وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صحبت‌ها و رایزنی‌های جدی در خصوص ایجاد نقشه راه جامع که به تمامی ابعاد موضوع در خصوص رونق صنعت گردشگری در استان داشته‌ایم. این برنامه جامع باید به گونه‌ای تنظیم شود که علاوه بر توجه به ابعاد مختلف، موانع و مشکلات به طور دقیق احصا و راهکارهای برون‌رفت برای آن در نظر گرفته شود.

در حوزه گردشگری که یک مسئله نوپا در استان بوده باید به ظرفیت‌های فوق‌العاده در حوزه علمی، طبیعت گردی، مسئله زیارت، بخش معدن و تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوان که می‌توان در این حوزه تعریف کرد باید توجه و برنامه جامع‌ای در این خصوص دنبال کرد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول