اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

افزایش 1.5 تا 3 برابری دبی قنات‌ها با اجرای پروژه «پخش سیلاب» در خانمیرزا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پروژه «تغذیه مصنوعی پخش سیلاب سینی برجویی3» موجب افزایش میزان دبی قنات‌ها و چشمه‌ها بین 1.5 تا 3 برابر می‌شود.

افزایش 1.5 تا 3 برابری دبی قنات‌ها با اجرای پروژه «پخش سیلاب» در خانمیرزا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، اسماعیل صالحی ظهر امروز در بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی از پروژه پخش سیلاب سینی برجویی شهرستان خانمیرزا به مشخصات این پروژه اشاره کرد و گفت: مساحت حوزه بالادست ۸۶۴ هکتار و دبی حوضه با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله آن نیز ۱۰ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری شدت نفوذپذیری را ۱.۴ میلی‌متر بر دقیقه عنوان کرد و افزود: متوسط حجم ذخیره سالانه این پروژه ۱۹۵ هزار مترمکعب و حجم عملیات خاکی نیز ۲۸ هزار مترمکعب است.

وی کل اعتبار پروژه را 15 میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: پروژه تغذیه مصنوعی پخش سیلاب سینی برجویی۳ در شهرستان خانمیرزا قرار دارد که با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری فرسایش خاک به طور متوسط به میزان ۹ الی ۳ تن در هکتار در سال کنترل می‌شود.

صالحی کاهش ۷۰ درصدی حجم سیلاب را از دیگر نتایج اجرای عملیات آبخیزداری دانست و افزود: همچنین با اجرای این طرح رسوب به طور متوسط 4 مترمکعب در هکتار در سال کنترل و میزان دبی قنات‌ها و چشمه‌ها بین 1.5 تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

وی گفت: نسبت سود به هزینه عملیات آبخیزداری به طور متوسط ۵ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه به طرح پخش سیلاب کلامویی شهرستان خانمیرزا اشاره کرد و افزود: این پروژه با هدف کنترل سیلاب، رسوب و تعذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از کاهش بیشتر منابع آب چاه‌های کشاورزی پایین دست طراحی و اجرا شده است که باعث افزایش تولید، بهره‌وری و رونق اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول