اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه یمن به فارس: هدف هجمه‌های ریاض علیه لبنان، سلاح حزب‌الله است

پس از تشدید تنش در روابط برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با بیروت، وزیر امور خارجه یمن در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری فارس تأکید کرد هدف از هجمه‌های ریاض علیه لبنان سلاح جنبش حزب‌الله است.

وزیر خارجه یمن به فارس: هدف هجمه‌های ریاض علیه لبنان، سلاح حزب‌الله است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هشام شرف»‌ وزیر امور خارجه یمن در گفت‌و‌گو با وب‌سایت عربی خبرگزاری فارس به تنش میان برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بیروت در پی اظهارات «جورج قرداحی»‌ وزیر اطلاع‌‌رسانی لبنان پرداخت.

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اخیرا در پاسخ به این سؤالی درباره حولات جاری یمن، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

در پی این اظهارات، چهار کشور، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت و بحرین یکی پس از دیگری روابطشان با بیروت را قطع کردند.

وزیر امور خارجه یمن در گفت‌و‌گو با فارس درباره علت خشم کشورهای عربی مذکور به‌ ویژه عربستان سعودی اظهار داشت: «تمام جهان می‌داند و می‌فهد که جنگ تجاوزکارانه علیه یمن چیزی جز یک جنگ کثیف نیست که بدترین مشکل انسانی عصر جدید را رقم زده است. این جنگ هیچ علت و توجیهی ندارد مگر تمایل قدرت حاکم در عربستان سعودی برای به زانو درآوردن یمن و تبعیت این کشور از آن در کنار دیگر کشورهایی که تحت عنوان صلح روابط خود را با [تل‌آویو] عادی‌سازی کرده‌اند. برادران در عربستان سعودی برای عنوان این جنگ از بهانه بازگردانی دولت قانونی استفاده کردند».

هشام شرف ادامه داد:‌ «اظهارات وزیر اطلا‌رسانی لبنان در مقایسه با حقیقت تجاوزهای عربستان سعودی علیه یمن چیزی را پوشش نداد و تنها بخشی از حقیقتی را منعکس کرد که جهان بایست آن را بداند. اما از این اظهارات برای تسویه حساب‌های میان عربستان سعودی و لبنان استفاده شد که این را تمام سیاستمداران لبنانی خود می‌دانند. برادران در عربستان سعودی پیش از آنکه قرداحی به عنوان وزیر در دولت جدید لبنان انتخاب شود، این سخنان را شنیده بودند و این طوفانی که دولت عربستان سعودی هم‌اکنون به پا کرده است، تلاشی است برای قدرت‌نمایی ریاض و همچنین برای به نمایش گذاشتن قدرت در لبنان و تحمیل رویکردها. در واقع، این اقدمات در قاموس سیاست و روابط بین‌الملل بی‌معنا هستند و مداخله در امور داخلی محسوب می‌شوند».

شرف همچنین به اقدام کشورهای مذکور در اخراج سفیر لبنان اشاره و بیان کرد که برای جهان و به ویژه کشورهای عربی آشکار شده است که شورای همکاری خلیج فارس سعی دارد در پوشش همبستگی، هماهنگی میان اعضایش و همکاری مشترک به عنوان یک اتحادیه اقتصادی و سیاسی و با رابطه با کشورهای عربی، منطقه و جهان خود را به نمایش بگذارد در نتیجه آن موضع‌گیری‌ها نیز در راستای عمل به تصمیم رژیم سعودی در قبال لبنان اتخاذ شده است.

این مقام یمنی در ادامه اظهاراتش خطاب به سران کشورهایی که سفیر لبنان را اخراج کردند، گفت: «پیام ما به برادران در خلیج [فارس] این است که نه در برابر لبنان بلکه در برابر دشمن کینه‌توز و فرصت‌طلبی چون رژیم صهیونیستی باید دست به دست هم داده شود و هماهنگی و همکاری صورت گیرد. این یک نوع موضع‌گیری بی‌رحمانه و غیرموجه در قبال کشور عربی لبنان است».

 وزیر امور خاجه دولت نجات ملی یمن افزود: «این امکان وجود داشت که اتفاقاتی را که پس از اظهارات وزیر ‌‌[‌اطلاع‌رسانی] لبنان رخ داد، با گفت‌و‌گو مهار کرد و برخی از کشورهای عضو شورای [همکاری] اوضاع را آرام کنند. آنچه این وزیر لبنانی گفت بیانگر موضع شخصی اوست و او این حق را دارد که به عنوان یک شهروند لبنانی آگاه از حقایق تجاوزها علیه یمن اظهارنظر کند. نباید از سخنانش به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد درگیری با دولت لبنان و تنش‌زایی در این کشور استفاده کرد آن هم پس از مشکلات بسیاری که این کشور عربی به‌ویژه پس از انفجار بندر [بیروت] و خلأ سیاسی با آن دست و پنجه نرم کرد. می‌بایست در کنار لبنان، دولت این کشور و مردمانش در برابر توطئه‌هایی که این کشور برادر با آن مواجه است، ایستادگی می‌کردند نه اینکه بر شعله آتش می‌دمیدند».

هشام شرف همچنین در خصوص موضع محور مقاومت و آزادگان جهان در برابر اعمال این محاصره جدید علیه لبنان اظهار داشت: «محور مقاومت در میدان حضور خواهد داشت و در رویارویی با تمام کسانی که بنا دارند دولت و ملت لبنان را به زانو درآورند، حامی قدرتمند و پشتیبان این کشور و مردم آن خواهد بود. دیگر کشورهای جهان نیز وضعیت فعلی را درک خواهند کرد».

شرف در بخش پایانی سخنانش گفت:‌ «هدف مستقیم تمام این جار و جنجال‌ها و هجمه‌های رسانه‌ای و دیپلماتیک عربستان سعودی و دیگر برادران، مقاومت و سلاح حزب‌الله لبنان است؛ اما تمام این‌ها در برابر تصمیم استوار لبنان و حمایت کشورهای آزاده به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قوی‌ترین کشور محور مقاومت و پس از آن سوریه به عنوان پیکان این محور که کمر رژیم صهیونیستی را نشان گرفته است،  بخار خواهد شد».

گفت‌و‌گو: معصومه فروزان

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول