اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نزدیکی با قدرت‌های استکباری هیچ مشکلی از کشور حل نخواهد کرد/ از تاریخ عبرت بگیریم

یک فعال سابق دانشجویی با اشاره به مشکلاتی که آمریکا برای بسیاری از کشورها ایجاد کرده است، گفت: ساده انگارانه است که فکر کنیم نزدیکی با یک قدرت استکباری می‌تواند مشکلات کشور را حل کند.

نزدیکی با قدرت‌های استکباری هیچ مشکلی از کشور حل نخواهد کرد/ از تاریخ عبرت بگیریم

امیر فتوتی فعال سابق دانشجویی و از ادوار اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به برخی اظهارات درباره ارتباط تعامل با کشورهای غربی و آمریکا و حل مشکلات کشور گفت: اساسا در دیپلماسی، مولفه‌ها و ظرفیت‌های قدرت نرم و همچنین نظامی کشورهاست که قدرت چانه‌زنی بر سر حقوق بین‌المللی و مشکلات آنها را فراهم می‌کند و ساده انگارانه است اگر فکر کنیم که نزدیکی با یک قدرت استکباری می‌تواند مشکلات هر کشوری را حل کند.

وی ادامه داد: تنها راه حل پیشرفت یک کشور، در ابتدا نگاه به توانمندی های درونزای آن کشور است. به فرض اگر  فرض را بر صحت گذاره مطروحه هم بگذاریم، توجه به تجربیات هشت سال گذشته و همچنین رویکردهای دولت اصلاحات، بهترین پاسخ برای این افراد است.

فتوتی تاکید کرد: بنا به فرموده مولا علی(ع) عبرت‌ها چه بسیار است و متاسفانه عبرت گیرندگان چه کم. کم نیستند کشورهایی که به هر نحو همسو با سیاست‌های امریکا حرکت کردند و تن به خواسته‌های آنان داده اند اما نه تنها مشکلاتشان رفع نشده بلکه ضعیف تر و متزلزل تر شده اند. 

این فعال سابق دانشجویی افزود: در همین دوره گذشته کره شمالی تمامی خواسته های واشنگتن را انجام داد اما امریکا بدون کوچکترین تغییری در سیاست هایش به توافق صورت گرفته پشت کرد یا حتی در سالهای دورتر که شاهد بحران لیبی بودیم. امریکا حتی به متحدان و مستعمره های خود نیز رحم نمی کند. فروش واکسنهای آلوده به ژاپن و یا دخالت و لغو قرارداد نظامی فرانسه با استرالیا مثالهایی است از این مدعا.

فتوتی گفت: آیا در زمان رژیم پهلوی که در سازش کامل با امریکا بود و به نوعی ژاندارم امریکا در منطقه بود، کشور در شرایط خوبی قرار داشت؟ تورم وحشتناک به گواه آمار خودشان، اقتصاد مونتاژی و اوضاع اسف بار زندگی مردم حاصل نگاه به بیرون بود. در بهترین میزان سازش با غرب، آیا سطح رابطه ما بیشتر از پهلوی با امریکا می شود؟ آیا در آن برهه تغییری در کیفیت زندگی مردم و پیشرفت کشور حاصل شد که امروز این نسخه معیوب را مجددا امتحان کنیم؟

وی اظهار داشت: بنظر بنده، سیاست گذاری غرب بر این است که مقاومت نتیجه ندهد. وقتی مقام معظم رهبری بارها و بارها فرمودند که به مذاکرات خوشبین نیستم، ناشی از نگاه عالمانه ایشان به سیاستهای این کشورهای استعماری بود. اگر قرار بود سازش نتیجه بخش باشد، قطعا پس از مدتی بسیاری از کشورهای استعمارطلب، به علت امتیازاتی که به سایر کشورها می دادند، جایگاه خود را در نظام جهانی از دست می دادند.

فتوتی افزود: اساسا هدف آنها این است که کشورهای دیگر تبدیل به قدرت نشوند و همیشه مصرف کننده باقی بمانند. کشورهای حامی مقاومت نیز بزرگترین مانع بر سر راه سیاستهای آنان هستند. پس یقین بدانید هیچگاه اقدامی انجام نمی دهند که به هر نحوی باعث تقویت کشورهای مقاومت شود.

وی یادآور شد: در ۸سال گذشته بیشترین امتیازات به دولت یازدهم و دوازدهم داده شد. مستقیما با آمریکا وارد مذاکره شدند، بخش اعظمی از فعالیتهای هسته ای و فضایی و ... کشور تعطیل شد و یا به تعویق افتاد اما یا گره ای از مشکلات مردم و کشور باز شد؟ آیا بجز خرابکاری در نقاط حساس هسته ای که مورد نظارت دائم آژانس بود و به نوعی سرقت اطلاعات صورت می پذیرفت اتفاق دیگری برای ما افتاد؟ نتیجه سازش برای ما حاصلی جز به انحطاط کشیده شدن اقتصاد کشور و جری شدن آنها با ترور دانشمندان ما مثل شهید فخری زاده نداشت.

این فعال سابق دانشجویی گفت: باید بپذیریم که تا نگاه به پیشرفت درونزا وجود نداشته باشد، حتی دوستانمان نیز به فکر حمایت از ما نخواهند افتاد، چه برسد به دولتهای استکباری جهان. ان شاءالله این تجربیات باعث شود نگاه مردم و مسئولان به سمت توان داخلی بیفتد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول