اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سفیر سابق ایران در بیروت: تمام طرح‌های شاهزاده خام سعودی در لبنان شکست خورده است

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه حزب‌الله بر سراسر لبنان مسلط است گفت: اکنون تمام طرح‌های بن‌سلمان، شاهزاده خام سعودی در لبنان شکست خورده و وجاهت و آبروی عربستان در این کشور و منطقه رفته است.

سفیر سابق ایران در بیروت: تمام طرح‌های شاهزاده خام سعودی در لبنان شکست خورده است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با احمد دستمالچیان، سفیر سابق ایران در لبنان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

ماجرای بحران دیپلماتیک عربستان‌سعودی و لبنان

- اصل ماجرای بحران دیپلماتیک عربستان‌سعودی و لبنان از این قرار است که آل‌سعود بعد از شکست‌های نیابتی که با دیگر متحدان غربی و عبری خود در عراق، سوریه و یمن داشت، نمی‌خواهد که بیروت در ثبات باشد.

- لامرکزیه، لا هدوء و لا استقرار، شعاری است که آل‌سعود برای برخی از کشورهای منطقه در پیش گرفته است؛ شعاری که دولت، آرامش و ثبات کشورهای عراق و سوریه و یمن را هدف قرار داد.

- آل‌سعود با اجرای این شعار در عراق، موجبات برکناری «عادل عبدالمهدی» را منجر شد. همان زمان این بی‌ثباتی در لبنان هم ادامه یافت که «سعد الحریری» با هماهنگی‌هایی استعفا داد تا ناآرامی و بی‌ثباتی این کشور را دربرگیرد. دخالت‌های آل‌سعود تا آنجا در لبنان پیش رفت که دولت بیروت دیگر وجود خارجی نداشت و حتی خدمات عمومی هم تعطیل شده بود.

انحراف افکار عمومی ازسوی آل‌سعود/ مردم و مقاومت با هم هستند

- اکنون که «نجیب میقاتی» سرکار آمده است، عربستان‌سعودی با یک بهانه واهی و پیش‌پاافتاده می‌خواهند مقاومت لبنان را به شکست سوق دهند کمااینکه یکی از وزرای لبنان هم اعلام کرد که مشکل ما حزب‌الله است و هدف شکستن مقاومت لبنان است.

- سعودی‌ها اشتباه بزرگی دارند و فکر می‌کنند که با این توطئه‌ها می‌توانند بین مردم و مقاومت فاصله اندازند ولی این دو قابل تفکیک نیستند چراکه مردم و مقاومت با هم هستند.

- ازآنجاکه آل‌سعود همواره در برابر محور مقاومت و حزب‌الله با شکست روبه‌رو شده است، با این بهانه واهی و مصاحبه وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، می‌خواهند بر شکست‌های پی‌درپی و مفتضحانه خودشان را در منطقه سرپوش بگذارند و با اینگونه بهانه‌های واهی، انحرافی در افکار عمومی ایجاد کنند.

- عربستان‌سعودی به دنبال این است که «نجیب میقاتی» را تحت‌نظر خودش قرار دهد یا اینکه او را سرنگون کند.

- به نظر می‌رسد زمانی که به سوریه حمله کردند و سفرا را از دمشق فراخواندند، این طرح را دنبال کردند که پس از سال‌ها بالاخره شکست خوردند و سفرای خودشان را به سوریه بازگرداندند. اکنون هم که به‌دنبال اجرای این طرح شوم در لبنان هستند باید بدانند که فراخواندن سفرا راهگشای جبران شکست‌های آن‌ها در برابر مقاومت نیست و بالاخره این طرح و توطئه آن‌ها هم با شکست روبه‌رو می‌شود.

تمام طرح‌های شاهزاده خام سعودی در لبنان شکست خورده است

- اکنون تمام طرح‌های بن‌سلمان، شاهزاده خام سعودی در لبنان شکست خورده و وجاهت و آبروی عربستان در این کشور و منطقه رفته است.

- به‌نوعی آل‌سعود کارت‌های بازی خودش در لبنان را به اتمام رسانده و موضوعی نیست که آن را دستاویز بهانه‌های خود قرار دهد؛ چراکه اراده مردم لبنان این است که می‌خواهند همواره سرافراز باشند و این توطئه آل‌سعود راه به‌جایی نخواهد برد.

حزب‌الله بر سراسر لبنان مسلط است

- چنانچه جنگی داخلی در لبنان ایجاد شود، طرف‌های غربی و عبری، صددرصد شکست خواهند خورد چراکه حزب‌الله بر سراسر لبنان مسلط است.

- دقیقا یاد فتنه جنبلاط در سال‌های گذشته می‌افتم که در جهت بی‌ثباتی بیروت انجام شد اما حزب‌الله لبنان در عرض یک صبح تا شام، توانست ثبات را در بیروت حکم‌فرما کند و فتنه جنبلاط را بخواباند و همه مراکز حساس را در اختیار گیرد. حزب‌الله پس از استقرار ثبات و آرامش در بیروت حتی به جنبلاط پیام داد که ما حافظ جان شما هستیم و ثبات را برقرار کردیم.

- در موضوعی دیگر به سخنان اخیر و کنایه‌آمیز سمیر جعجع اشاره کنم که خطاب به مقاومت گفت؛ ۱۵هزار نیرو دارد و آن‌ها را به رخ کشید. سیدحسن نصرالله هم جواب داد که ما ۱۰۰هزار نیروی زبده آموزش‌دیده داریم، جدای از نیروهای بسیجی که وجود دارند.

استیصال عربستان و رژیم صهیونیستی

- عربستان‌سعودی از سر استیصال این‌گونه اقدامات را انجام می‌دهد. کمااینکه رژیم‌صهیونیستی از سر استیصال برخی اقدامات را انجام می‌دهد الان از سال۲۰۰۶ بمباران‌های بی‌هدف می‌کند و این از روی زمین‌گیر شدن است.

- درحال‌حاضر عربستان‌سعودی در آستانه شکست کامل در یمن است و مأرب در سقوط نهایی است. با آزادسازی این منطقه می‌توان گفت که ریاض کاملا در یمن شکست خورده و اینگونه اقدامات سعودی برای منحرف کردن افکارعمومی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول