اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: بحران به اصطلاح هسته‌ای در بیانیه رم، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیش نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بیانیه سران فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا در رم اعلام کرد که بحران به اصطلاح هسته‌ای که در این بیانیه به گزافه از آن یاد شده، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیشتر نیست.

خطیب‌زاده: بحران به اصطلاح هسته‌ای در بیانیه رم، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیش نیست

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) دهم آبان ماه در واکنش به بیانیه سران فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطوح همواره تاکید کرده است که مطابق با فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت تولید و استفاده از تسلیحات هسته‌ای، به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد بود و علاوه بر آن این تسلیحات در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد.
  
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مسئولیت پذیر معاهده عدم اشاعه (NPT) و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره همکاری مناسبی در چارچوب پادمان با این نهاد فنی و تخصصی داشته و با پایبندی کامل به تعهدات خود تا حتی یک سال پس از خروج غیرقانونی و غیرمسئولانه ایالات متحده آمریکا، حسن نیت خود را نشان داده است. 

* از قصد دیگر طرف‌ها برای بازگشت کامل به اجرای تعهدات خود استقبال می‌کنیم

خطیب زاده با اعلام اینکه ما از قصد دیگر طرف‌ها برای بازگشت کامل به اجرای تعهدات خود استقبال می‌کنیم، اضافه کرد: ملاک برای ما، عمل طرف مقابل است. دولت جدید آمریکا بر خلاف مواضع اعلامی، همچنان سیاست فشار حداکثری که منجر به اعمال تحریم‌های جدید و یا اعمال مجدد تحریم‌هایی که پیش از آن رفع شده بودند، را ادامه می‌دهد. 
  
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: پس از طی زمان لازم برای استقرار دولت جدید و انجام بررسی‌های مقتضی و همچنین پس از مشورت با شرکا و رایزنی‌ها با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، اعلام شد که مذاکرات جهت لغو تحریم‌ها پیش از پایان ماه نوامبر آغاز خواهد شد. 

*  بحران به اصطلاح هسته‌ای که در این بیانیه به گزافه از آن یاد شده است، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیشتر نیست

خطیب زاده در خصوص آنچه در زمینه تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای بالا در بیانیه سران چهار کشور اعلام شده است نیز تصریح کرد: برخلاف بیانیه تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای بالا همانطور که پیش از این نیز اعلام شده است، با اهداف صلح آمیز و دارای مصارف غیرنظامی از جمله مصارف پزشکی و تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران بوده است و باید یادآور شد که چنین مواضع غیرمنطبق با واقعیت، نتایج سازنده‌ای با خود به همراه نخواهد داشت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد: بحران به اصطلاح هسته‌ای که در این بیانیه به گزافه از آن یاد شده است، یک بحران ساختگی و تبلیغاتی بیشتر نیست. اما هر چه هست، شرایط کنونی در واقع حاصل عدم مسئولیت پذیری و عدم پایبندی نسبت به اجرای تعهدات توسط دولت‌های صادر کننده این بیانیه بوده و خروج غیرقانونی و نقض قطعنامه  ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط دولت ایالات متحده آمریکا و بی عملی طرف های اروپایی در اجرای تعهدات خود منجر به ایجاد وضعیت کنونی شده است.

به گزارش فارس، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه و نخست وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان طی بیانیه مشترکی نگرانی خود را از پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران ابراز کردند. (جزییات بیشتر)

سخنگوی وزارت خارجه همچنین امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در رم و ابراز نگرانی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران نیز عنوان کرد: هم سه کشور اروپایی و هم آمریکا به خوبی می‌دانند که وضعیت فعلی به دلیل بی عملی و فرار از مسئولیت سه کشور اتحادیه اروپا و مشخصا آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است.

وی ادامه داد: موقعی که آمریکا در دوران ترامپ از برجام خارج شد پیام مستقیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام را دریافت کردیم. ۱۱ تعهد مکتوب اتحادیه اروپا داد که هیچ کدام از این تعهدات را انجام نداد. نمی‌توانند تاریخ را از سر بنویسند. توصیه می‌کنم به جای این‌که دور هم جمع بشوند و گعده‌های دوستانه بگیرند و حرف‌هایی بزنند که وقتی از خواب بیرون می‌روند باورشان نمی‌شود، برای راهکارهایی فکر کنند که چگونه می‌‌توانند به عنوان دولت‌های مسئول به تعهداتشان عمل کنند. نه دولت آلمان و نه دولت فرانسه و نه دولت انگلیس تا امروزی که در خدمت شما هستم هیچ کدام از تعهداتشان را که بعد از خروج آمریکا از برجام انجام ندادند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: آنها ثابت کردند که بیش از این‌که پایتخت‌های آنها در موضوعات حقوق بین‌الملل مهم باشد، این واشنگتن است که در روابط فراآتلانتیک برای آنها تعیین تکلیف می‌کند. اتحادیه اروپا باید از این بی عملی خارج شود و خودش را به یک کنشگر مسئول و فعال نزدیک کند.

خطیب‌زاده همچنین گفت: اگر آمریکا روزی که به وین می‌آید، با برنامه اجرایی درست به وین بیاید و سیاست قبلی خودش مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ملت ایران را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه ۱+۴ و ایران را با استدلالات بی سر و ته برای نگهداشتن بخشی از تحریم‌ها تلف نکند، همه مطمئن باشند که توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یک جا و موثر همه تحریم‌ها به سرعت می‌تواند رخ دهد. منتظر اقدام و عمل واشنگتن هستیم. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول