اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

موافقت هیأت دولت با اختصاص اعتبار برای بازسازی خسارات ناشی از زلزله در دو استان/ انتصاب رئیس سازمان هواپیمایی کشور

هیئت وزیران در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه خود با اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای بازسازی بخش های خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی ناشی از زلزله در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری موافقت کرد.

موافقت هیأت دولت با اختصاص اعتبار برای بازسازی خسارات ناشی از زلزله در دو استان/ انتصاب رئیس سازمان هواپیمایی کشور

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، هیئت وزیران در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه خود به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی، با اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای بازسازی بخش های خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی ناشی از زلزله در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری موافقت کرد.

با تصویب هیئت وزیران، تا مبلغ ۵ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای (به ترتیب تا مبلغ ۳۲۱۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه ای و تا مبلغ ۲۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای) برای بازسازی بخش های خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تأسیسات زیربنایی ناشی از زلزله در شهرستان اندیکا واقع در استان خوزستان و شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت.

دولت همچنین مصوب کرد مبلغ ۵۱۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت (با سود ۴ درصد روستایی و ۵ درصد شهری) با بازپرداخت ۱۵ ساله برای تسهیلات بازسازی (شامل ۳ سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران فروش اقساطی)، بازپرداخت ۵ ساله برای تسهیلات تعمیری، بازپرداخت ۷ ساله برای تسهیلات معیشتی و بازپرداخت ۱۰ ساله برای جایگاه دام، به منظور جبران خسارات ناشی از وقوع زلزله در شهرستان های یاد شده، پرداخت گردد.

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز موظف شدند ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد اعتبارات فوق را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.

** هیئت وزیران در ادامه، آقای محمد محمدی بخش را به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی کشور تعیین کرد.

آقای محمدی بخش دارای تحصیلات کارشناسی در رشته های هوانوردی خلبانی و مدیریت هوانوردی است.

از جمله سوابق و فعالیت های اجرایی و مدیریتی وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- مدیر آموزش تخصصی هوایی (نیروی هوایی) (به مدت ۴ سال)

- نماینده و بازرس ویژه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری (به مدت ۳ سال)

- مدیرکل حوزه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری (به مدت ۲ سال)

- مدیرعامل هلدینگ تخصصی هوایی (به مدت ۱۲ سال)

- عضو اصلی هیئت رئیسه سازمان هواپیمایی کشوری (طی سال های ۱۳۹۳-۱۳۹۰)

در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی بررسی و به تصویب هیئت وزیران رسید.

** تصویب آیین نامه اجرایی اولویت خرید نهاده های کشاورزی وارداتی از محل کشت فراسرزمینی

دولت در اجرای تکلیف مقرر در بند (م) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مبنی بر اولویت خرید محصولات کشاورزی و دامی وارداتی از شرکت های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی، آیین نامه اجرایی مربوط به این بند از قانون مذکور را تصویب کرد.

هدف از تصویب آیین نامه فوق، حفظ امنیت غذایی بویژه در محصولات اساسی و راهبردی، تشویق هرچه بیشتر سرمایه گذاری در حوزه محصولات کشاورزی و دامی، بهبود الگوی کشت، تولید آب مجازی (مدیریت بحران آب در کشور) و ارتقای فناوری و دانش در فرآیند تولید محصولات کشاورزی با بکارگیری تجارب موفق کشورهای همسایه است.

به موجب آیین نامه یاد شده، شرکت پشتیبانی امور دام کشور و شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلفند در واردات محصولات کشاورزی و دامی توسط شرکت های ذی­صلاح دولتی و غیردولتی، شرکت های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی را در شرایط مساوی در اولویت خرید قرار دهند.

شرایط مساوی براساس مجموع ارزش گمرکی (ارزش CIF) و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون برگزاری مناقصات تعیین می ­شود.

همچنین براساس این آ‌یین نامه، واردات محصولات کشاورزی و دامی تولید شده توسط شرکت های مجری کشت فراسرزمینی به شرط فروش همان محصول به شرکت­ پشتیبانی امور دام کشور و شرکت بازرگانی دولتی ایران در داخل به صورت ریالی و بدون تأمین و انتقال ارز، در چارچوب قوانین و مقررات مربوط مشمول سود بازرگانی صفر خواهند بود.

** اختصاص اعتبار برای طرح های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه

هیئت وزیران به منظور تأمین اعتبارات مورد نیاز طرح های مصوب کارگروه دریاچه ارومیه برای مدیریت خشکسالی در حوضه آبریز این دریاچه، مصوب کرد مبلغ ۵ هزار و ۵۰ میلیارد ریال به صورت تملک دارایی های سرمایه ای در اختیار دستگاه های اجرایی ذیربط قرار گیرد.

لازم به ذکر است، طرح ها و پروژه های مصوب احیای دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۰ با پیشنهاد دبیرخانه کارگروه نجات دریاچه ارومیه و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور قابل اصلاح است.

همچنین دستگاه های اجرایی مربوط موظفند گزارش عملکرد این تصویب نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت بحران کشور ارسال نمایند.

** تعیین یک عضو حقیقی منتخب هیئت وزیران در شورای عالی کار

دولت به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در اجرای حکم مندرج در بند (ب) ماده (۱۶۷) قانون کار، آقای مجید دوستعلی را به عنوان عضو حقیقی منتخب هیئت وزیران در شورای عالی کار تعیین کرد.

** دولت درخصوص نحوه ادامه بررسی لوایح تقدیمی به مجلس شورای اسلامی تصمیم گیری کرد

هیئت وزیران به پیشنهاد معاونت امور مجلس رئیس جمهور و به استناد ماده (۴۲) آیین نامه داخلی دولت، درخصوص ادامه بررسی یا استرداد لوایح جاری در دولت یازدهم مجلس شورای اسلامی و لوایحی که اعلام وصول نشده اند، تصمیم گیری کرد.

** ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره/هیئت عامل شرکت های دولتی و تابعه نهادهای عمومی غیر دولتی

دولت در اجرای تکلیف مقرر در جزء (۶) بند (ی) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین نامه اجرایی این بند از قانون درخصوص ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره/ هیئت عامل شرکت های دولتی و تابعه نهادهای عمومی غیردولتی را به تصویب رساند.

بر این اساس، امتیاز شغلی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره / هیئت عامل موظف شرکت های دولتی و سایر اشخاص حقوقی موضوع این آیین نامه متناسب با هریک از سطوح دسته بندی شده مندرج در آیین نامه، تعیین و حق شغل با اعمال ضریب ریالی حقوق سالانه مصوبه هیئت وزیران متناسب با امتیاز هر سطح محاسبه می شود.

همچنین امتیازات حق شاغل و فوق العاده های موضوع ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز سایر پرداخت های مستمر و غیرمستمر، بر اساس مفاد قانون مذکور و مقررات مربوط محاسبه می شود.

میزان فوق العاده ویژه موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس امتیاز بهره وری در سال جاری برای مدیران عامل و اعضای موظف هیئت مدیره/هیئت عامل کلیه شرکت های دولتی و سایر اشخاص حقوقی موضوع این آیین نامه به میزان حداکثر ۵۰ درصد سقف امتیازات (حق شغل+ حق شاغل+ فوق العاده شغل+ فوق العاده ایثارگری + فوق العاده سختی شرایط محیط کار و کار در محیط های غیرمتعارف) تعیین می گردد.

کمک های رفاهی مستقیم شـامل کمک هزینه مهد کودک، کمک هزینه غذا و ایاب و ذهاب و تلفن همراه بر اساس ضوابط اجرایی بودجه و همچنین سایر کمک های رفاهی مدیران عامل و اعضای هیئت ‌مدیره/ هیئت عامل موظف شرکت های دولتی و سایر اشخاص حقوقی موضوع این آیین نامه بر اساس مقررات و ضوابط مصوب مراجع قانونی ذیربط متناسب با افزایش بهره وری و عملکرد حداکثر تا ۵۰ درصد مبلغ حقوق و مزایای مندرج در حکم کارگزینی در سقف بودجه مصوب قابل پرداخت است.

همچنین پرداخت های غیر مستمر شامل فوق العاده اضافه کار، حق التدریس، حق التحقیق، حق ترجمه، حق التألیف، هزینه سفر و ماموریت روزانه داخل و خارج از کشور شرکت های دولتی و سایر اشخاص حقوقی موضوع این آیین نامه بر اساس ضوابط و مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری و ضوابط اجرایی قانون بودجه پرداخت و میزان عیدی پایان سال بر اساس مصوبه هیئت وزیران پرداخت می شود.

** تصویب طرح ساماندهی گردشگری جنگل های شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران

هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و در اجرای بند «ب» ماده (۱۰۰) قانون برنامه ششم توسعه، با طرح ساماندهی گردشگری جنگل های شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران موافقت کرد.

در طرح مذکور، اهداف، سیاست‌ها و اقدامات طرح ساماندهی گردشگری جنگل های شمال و شمال غرب کشور و زاگرس، سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران، تعیین شده است.

به موجب این طرح، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای فرهنگ سازی و تعهد به اصول توسعه پایدار گردشگری در مناطق ساحلی و جنگلی، برنامه آموزش همگانی را با رویکرد سفر مسئولانه، حداکثر طی ۶ ماه تهیه و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اجرا می نماید.

همچنین به منظور ساماندهی بازدید گردشگران در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و مناطق جنگلی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تعریف میزان و نوع فعالیت‌های گردشگری، طراحی مسیر و خدمات گشت منطبق با ضوابط فنی و حفاظتی اقدام می نماید.

این وزارتخانه همچنین با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه داده ها و اطلاعات گردشگری سواحل و جنگل ها را در پایگاه اطلاع‌رسانی آن وزارت ایجاد و بروزرسانی نموده و تمامی دستگاه­های ذی ربط موظف به همکاری برای اشتراک گذاری اطلاعات هستند.

با توجه به عدم انطباق شرح خدمات مطالعات پارک های جنگلی، مصوب شورای عالی جنگل ها و مراتع کشور با شرح خدمات ابلاغی مناطق نمونه گردشگری، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ظرف مدت ۶ ­ماه پس از ابلاغ این تصویب نامه، نسبت به اصلاح و تدوین شرح خدمات یکپارچه، اقدام می نمایند.

** تهاتر مطالبات و بدهی های دو شرکت خصوصی با دولت

هیئت وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر تهاتر مطالبات دو شرکت «تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر» و «برق و انرژی پیوندگستر پارس» از شرکت دولتی مدیریت شبکه برق ایران با بدهی همان شرکت ها به سازمان امور مالیاتی کشور جمعاً به مبلغ ۳۹۵ میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۵۱۷ ریال موافقت کرد.

همچنین به موجب مصوبه فوق، مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) که در اجرای این تصویب نامه، به شرکت‌ دولتی منتقل شده است با بدهی دولت به شرکت‌ های مذکور (اعم از شرکت اصلی و یا شرکت های دولتی تابع آنها) بابت مواردی مانند یارانه قیمت های تکلیفی (با تأیید سازمان‌حسابرسی) از طریق صدور اسناد تسویه خزانه موضوع قوانین بودجه سنواتی قابل تسویه است.

** اصلاح آیین نامه اجرایی مربوط به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان

هیئت وزیران به منظور تأمین نظر مجلس شورای اسلامی در خصوص آیین نامه اجرایی ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موضوع تبیین و تقسیم کار گروهی بین دستگاه ها و نهادهای مربوط برای تحقق اهداف قانون مذکور، آن را اصلاح کرد.

به موجب اصلاح آیین نامه فوق، مددکاران اجتماعی مراکز فوریت های اجتماعی در موارد ضرورت مداخله فوری جهت جمع آوری اطلاعات و حمایت از طفل و نوجوان، رأساً یا در صورت لزوم با همراهی مأموران انتظامی وارد محل زندگی یا کار افراد و یا محل تحصیل طفل و نوجوان می شوند و گزارش مربوط به همراه ضرورت مداخله فوری با رعایت ماده (۳۳) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به مرجع قضایی اعلام می نمایند.

همچنین هر یک از والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل و نوجوانان را برعهده دارند، موظفند شرایط و موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط را در مدرسه یا مرکز نگهداری فراهم آورند.

** تعیین نماینده و اعلام نظر دولت درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس

دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادی از طرح های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان خود را برای پیگیری طرح های مربوط تعیین کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول