اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تشکیل 5 کمیته مشترک برای راهبری اقدامات حوزه امنیت غذایی / کاهش واردات و حمایت از تولیدات داخلی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سعی دارد سهم نهادها و بخش‌های موثر در پیشبرد فناوری‌های حوزه زیست‌فناوری را بیشتر کند بر همین اساس با ایجاد 5 کمیته مشترک، اقدامات حوزه تامین امنیت غذایی را در کشور شتاب داده است.

تشکیل 5 کمیته مشترک برای راهبری اقدامات حوزه امنیت غذایی / کاهش واردات و حمایت از تولیدات داخلی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،شکل‌گیری همکاری‌های مشترک یکی از راه‌کارهای پیشبرد اصولی اقدامات و طرح‌ها است کاری که به هم‌افزایی و هم‌گامی مجموعه‌های موثر در یک حوزه اولویت‌دار کمک می‌کند. امنیت غذایی نیز یکی از حوزه‌های فناورانه‌ای است که نهادهای زیادی در آن تاثیرگذار هستند و باید نقش و اثر آنها در این کار دیده و بیشتر شود.

ستاد توسعه زیست‌فناوری به عنوان یکی از مجموعه‌هایی که چند سالی است به حوزه امنیت غذایی ورود کرده و از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بهره گرفته است تا این حوزه را توسعه دهد. البته در این میان از ظرفیت‌های پیدا و پنهان دیگر نهادهای دولتی نیز غتفل نمانده است.

 

کمیته نهال

ایجاد کمیته نهال یکی از این همکاری‌های مشترک است که با حضور ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری و با مشارکت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (معاونت باغبانی)، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، موسسه تحقیقاتی ثبت و گواهی نهال و بذر وسازمان حفظ نباتات ایجاد شده است.

در این کمیته «اولویت‏های حوزه نهال تعیین شده و زیرساخت‏های بلااستفاده وزارت جهاد کشاورزی برای واگذاری به بخش خصوصی نیز مشخص و ابلاغ» شده است. همچنین «تولید کیت‏های تشخیصی و مواد مورد نیاز گواهی نهال عاری از ویروس» نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای این حوزه مدنظر قرار گرفته است تا روند ساخت و تولید آنها شتاب گیرد.

 

کمیته کود زیستی

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (معاونت آب و خاک کشور)، موسسه تحقیقاتی آب و خاک و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و معاونت علمی و فناوری در کنار هم جمع شدند و با ایجاد کمیته کود زیستی اولویت‌های این حوزه را با همکاری مشترک، بهتر و با کیفیت بالاتری پیش ببرند.

از جمله اقدامات این کمیته از بدو تاسیس تاکنون می توان به «تشکیل کمیته مشترک برای ترویج استفاده از کود زیستی در قالب مدیریت تغذیه تلفیقی»، «تعیین نیازهای کودی زیستی کشور در قالب اعلام میزان نیاز» و «معرفی کودهای زیستی موثر و دارای تاییدیه به منظور کمک به گسترش بازار» اشاره کرد.

 

کمیته واکسن، دارو و بهداشت دام، طیور و آبزیان

ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور نمایندگانی از نهادهای موثر در حوزه دام، طیور و آبزیان همچون سازمان دامپزشکی کشور، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (معاونت امور تولیدات دامی) اقدام به تشکیل کمیته‌ای مشترک کرده است.

در این کمیته موضوعاتی مانند «پیگیری مشکلات شرکت ‏های تولیدی با سازمان دامپزشکی»، «ارائه مدل همکاری موسسه رازی با شرکت های خصوصی»، «تعیین واردات مواد اولیه دارویی، واکسن و اولویت‏های حوزه کیت‏های تشخیصی» و «ارائه برنامه تولیدی پروبیوتیک‏ها به منظور جایگزینی با آنتی بیوتیک‏های مصرفی» مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کمیته شیلات

یکی از حوزه‌های راهبردی در زمینه تامین امنیت غذایی کشور، صنعت شیلات است. بر همین اساس کمیته‌ای با حضور و مشارکت معاونت علمی و فناوری، سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات شیلاتی کشور و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی شده است تا مباحثی چون «تعیین اولویت‏های حوزه زیست دریا بر اساس شاخص ارزبری» و «اعلام طرح‏های تحقیقاتی موفق به منظور تجاری‌سازی در قالب شرکت های دانش بنیان» ارزیابی و بررسی شود.

 

کمیته دام و طیور

از دیگر کمیته‌های ایجاد شده در این زمینه کمیته دام و طیور است که اعضایی از معاونت امور تولیدات دامی، مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را در دل خود جای داده است.

این کمیته تاکنون در زمینه «تفکیک کدهای وارداتی برای مکمل‏های دامی به منظور شفاف سازی اطلاعات» و «مشخص کردن اولویت‏های کشور در حوزه اصلاح نژاد و تولیدمثل» اقدامات موثری داشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول