اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

توافق سه گانه لبنان، اردن و سوریه برای صادرات برق به لبنان

وزرای انرژی لبنان، سوریه و اردن در امان بر سر صادرات برق اردن به لبنان از خاک سوریه به توافق رسیدند.

توافق سه گانه لبنان، اردن و سوریه برای صادرات برق به لبنان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «صالح الخرابشه» وزیر انرژی اردن امروز (پنج‌شنبه) در کنفرانس خبری مشترک با همتایان لبنانی و سوری خود در شهر «امان» از توافق سه جانبه بر سر ساز و کار نهایی صادرات برق از اردن به لبنان از طریق خاک سوریه خبر داد.

به نوشته وبگاه الغد، او همچنین گفت که بر سر مسائل فنی نیز تا قبل پایان سال جاری میلادی توافق خواهد شد.

«ولید فیاض» وزیر انرژی و آب لبنان نیز گفت که همکاری سه کشور سهم بالایی در امنیت و ثبات انرژی در لبنان خواهد داشت. به گفته او این توافق به نفع لبنان است و شرایط خوبی در خصوص قیمت برق صادراتی به لبنان در نظر گرفته شده است.فیاض همچنین گفت که دولت آمریکا برای انتقال برق اردن به لبنان از طریق خاک سوریه چراغ سبز نشان داده است و این در حالی است که دولت دمشق تحت تحریم‌های موسوم به «سزار» از سوی واشنگتن قرار دارد. او همچنین خبر داد که بانک جهانی قرار است سرمایه این پروژه را تأمین کند.

«غسان الزامل» وزیر برق سوریه نیز در سخنانی گفت که دمشق برای به راه افتادن دوباره خطوط ارتباط برق با اردن جدیت کامل دارد و سرمایه‌ای به میزان پنج میلیون دلار برای از سرگیری این خط انتقالی هزینه کرده است.

طبق این توافق قرار است به صورت روزانه از بامداد تا شش صبح ۱۵۰ مگاوات و پس از آن ۲۵۰ مگاوات برق از اردن به لبنان صادر شود. خطوط برق در اردن تکمیل شده و تا پایان سال جاری نیز خطوط انتقال برق سوریه نیز به مدار باز خواهد گشت.

کشور لبنان یک سالی است که با بحران شدید اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند. لبنان در در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) صحنه انفجار در بندر بیروت بود که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی کرد.

نبود سوخت و افزایش قیمت دلار به خصوص پس از انفجار مهیب بندر بیروت در سال گذشته، موجب عدم تولید برق در نیروگاهها و ژنراتورهای تولید برق در لبنان شد تا جایی که حزب‌الله لبنان ناچار به ورود به صحنه و واردات سوخت از ایران شد تا نانوایی‌ها بتوانند نان بپزنند و موتورهای پمپاژ آب دوباره کار کنند.

به عقیده ناظران، ورود مقاومت به عرصه سوخت‌رسانی به لبنان و بیم افزایش بیش از پیش محبوبیت جنبش حزب‌الله یکی از دلایل اصلی چراغ سبز آمریکا به اردن برای صادرات برق به لبنان از طریق خاک سوریه به شمار می‌رود.

چراغ سبز آمریکا برای انجام این توافق در حالی است که واشنگتن سال‌هاست دولت و ملت سوریه را تحت تحریم‌های شدید و ظالمانه قرار داده و این توافق اولین نقض صریح تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رود و می تواند سهم بالایی در باز شدن درهای اقتصادی دیگر کشورها به سوی سوریه داشته باشد.

علاوه بر انتقال برق اردن به لبنان، وزرای انرژی مصر، سوریه، لبنان و اردن در شهریور ماه در نشستی در امان پایتخت اردن درباره احیای خط لوله گاز عربی و انتقال گاز از مصر به لبنان توافق کردند و قرار است برای تولید ۴۵۰ مگاوات برق، مصر به لبنان گاز صادر کند. هزینه این  پروژه را نیز قرار است بانک جهانی تأمین کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول