اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رایزنی وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره مسائل امنیتی منطقه

رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند که وزیر دفاع این کشور در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، مسائل دوجانبه و منطقه‌ای دفاعی و امنیتی را بررسی کرده است.

رایزنی وزرای دفاع ترکیه و آمریکا درباره مسائل امنیتی منطقه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «لوید آستین» همتای امریکایی او شامگاه چهارشنبه به‌صورت تلفنی رایزنی کردند.

وزارت دفاع ترکیه در این‌باره اعلام کرد که آکار و آستین مسائل دوجانبه و منطقه‌ای دفاعی و امنیتی را بررسی کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این گفت‌وگو همچنین بر گام‌هایی در جهت ایجاد یک دستور کار مثبت قبل از دیدار برنامه‌ریزی شده بین «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تمرکز داشت.

پیش از این، رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود مناقشه آنکارا و واشنگتن بر سر جنگنده‌های اف-۳۵ از اولویت‌های دستورکار گفت‌وگوی او با همتای آمریکایی‌اش در اسکاتلند خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

بایدن قرار است روز پنجشنبه عازم ایتالیا شود و روز جمعه قبل از شرکت در نشست سران گروه ۲۰ در رم با پاپ فرانسیس در شهر واتیکان دیدار کند. هفته آینده وی به گلاسکو برای شرکت در اجلاس رهبران جهان در تاریخ اول و دوم نوامبر در آغاز بیست و ششمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوا موسوم به «کُپ۲۶» سفر خواهد کرد.

اردوغان در هر دو گردهمایی شرکت خواهد کرد و در صورت هماهنگی برنامه‌های او و بایدن، امکان برگزاری یک جلسه بین آن‌ها وجود دارد. 

مناقشه بین آمریکا و ترکیه که منجر به حذف آنکارا از برنامه اف-۳۵ شد، بعد از تصمیم دولت ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه آغاز شد. در پاسخ، واشنگتن فروش جت‌های اف-۳۵ به ترکیه را به دلیل ادعای افشای اسرار نظامی به روسیه لغو کرد. با این حال ترکیه تاکید کرد که پدافند هوایی روسیه هیچ تهدیدی برای امنیت آمریکا یا ناتو ندارد.

روسیه و ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷ قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار برای تحویل چهار باتری اس-۴۰۰ امضا کردند. تحویل تمام اجزای سامانه‌های موشکی دفاع هوایی اس-۴۰۰ به ترکیه در سال گذشته تکمیل شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول