اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

واکنش «اسماعیل امینی» به شعرخوانی مقابل وزیر صمت: شعر را خرج ابزاری همچون کارخانه نکنید

یک شاعر گفت: شعر، همیشه بیانگر حکمت، معنویت و آموزه‌های دینی و اخلاقی است. پس اجازه دهیم در همین مرتبه بماند و شعر را خرج ابزاری همچون کارخانه و تجهیزات نکنیم.

واکنش «اسماعیل امینی» به شعرخوانی مقابل وزیر صمت: شعر را خرج ابزاری همچون کارخانه نکنید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چند سالی است در بدو ورود مسئولان به برنامه یا نشست و یا حتی در جلسات مجلس شورای اسلامی حاضران اشعاری می‌خوانند که پس از انتشار مورد انتقاد جامعه ادبی کشور واقع می‌شود؛ همانند شعری که در کارخانه خودروسازی مقابل سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت خوانده شد و مورد تشویق هم قرار گرفت!

* مسئولان نسبت به شعر، اهل وسواس باشند

اسماعیل امینی از شاعران و داوران جشنواره‌های برجسته کشور در واکنش به این نوع اشعار و سروده‌ها که در برابر مسئولان آن هم بدون ردیف و قافیه و بی‌توجهی به صنایع ادبی خوانده و مورد تشویق قرار می‌گیرد، اظهار داشت: همان طور که رهبر انقلاب فرمودند، «شعر سرمایه ملی ماست» و جزو هنر ملی ایرانیان محسوب می‌شود. بنابراین توقع می‌رود کسی که در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت دارد، درباره شعر اهل تأمل و وسواس باشد و اجازه ندهد از شعر به عنوان ابزار تبلیغی روزمره استفاده شود.

* انتشار اشعار بدون وزن و قافیه جفا در حق شعر است

وی با بیان اینکه توقع هم نمی‌رود که مسئولین ما همه متخصص شعر باشند. ممکن است تخصص آنها فنی و علمی باشد، اما می‌توانند در این مواقع با افرادی که شعرشناس هستند، مشورت کنند، گفت: این پدیده خوب نیست که در حضور مسئولین نظام اشعار غلط خوانده شود و در ادامه این گونه سروده‌ها مورد تشویق قرار گرفته و شاعر تقدیر شود. از این ماجرا بدتر شنوندگان آن سروده هستند که فکر می‌کنند شعر فارسی همین است، بدون ردیف و قافیه و وزن، در حالی که این جفا در حق شعر است.

این شاعر در بخش دیگر تصریح کرد: گاهی حتی می‌بینیم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی فکر می‌کنند ابیاتی را که خوانده‌اند، شعر است و وقتی سروده‌شان تمام شد، برخی با گفتن واژه «احسنت» و «تکبیر» شروع به تشویق می‌کنند، در حالی که ترسیم چنین چهره‌ای از شعر اصلا خوب نیست.

* رهبر انقلاب در جلسات نیمه ماه مبارک رمضان حتی همتراز با شاعران می‌نشینند و خود را در زمره شعر می‌دانند

امینی بخش دیگری از سخنان خود را به رهبر انقلاب و تخصص ایشان در امر شعر اختصاص داد و گفت: الگوی ما در همه امور کشور، رفتار رهبر معظم انقلاب است. ایشان با شعرا با احترام رفتار می‌کنند. حتی در نشست‌های نیمه ماه مبارک رمضان که شاعران به دیدار ایشان می‌روند و به شعر اختصاص دارد، در آن نشست هم همتراز با آنها می‌نشینند، ولی شاهدیم که ایشان در برابر مقامات سایر کشورها و حتی مقامات کشور خودمان هم در جای بالاتری حضور می‌یابند؛ در حالی که برای شعرا احترام خاصی قائل هستند و خودشان را در زمره شعر می‌دانند. علمای گذشته هم چنین بودند. آنها نیز همانند علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) اهل شعر بوده، شعر می‌گفتند و به خوبی شعر را می‌شناختند. حتی شعرا را هم می‌شناختند.

* هیچ مسئولی را ندیدم که به شعر شاعران با این دقت و تخصص گوش کند و بعد نسبت به شعر هم حساسیت داشته باشد

وی با بیان اینکه علمای تراز اول حوزه هم به خوبی به شعر آشنا بوده و هستند، گفت: در دیدار نیمه ماه مبارک رمضان که شاعران به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند، رهبر انقلاب ابتدا اشعار شاعران را خوب گوش می‌کنند، بعد اظهارنظر تخصصی می‌کنند و در پایان هم سخنانی درباره فضای فرهنگی و ادبی کشور مطرح می‌کنند، اما من به عنوان یک شاعر هیچ مسئولی را ندیدم که به شعر شاعران با این دقت و تخصص گوش کند و بعد نسبت به شعر هم حساسیت داشته باشد.

امینی در پایان سخنان خود با تاکید بر این مطلب که اغلب شعر را دست‌کم می‌گیریم، گفت: این دست‌کم گرفتن ثروت ملی به نفع فرهنگ نیست. گویی متولیان کشور الگو را نمی‌بینند و شعر را ابزار روزمره کرده و از آن بدین نحو استفاده می‌کنند، در حالی که شعر همیشه بیانگر حکمت، معنویت و آموزه‌های دینی و اخلاقی است. پس اجازه دهیم در همین مرتبه بماند و شعر را خرج ابزاری همچون کارخانه و تجهیزات نکنیم.

در ادامه کلیپ مربوط به شعرخوانی مقابل سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت را ببینید که واکنش جامعه ادبی کشور را در بر داشت:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول