اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

پس از 13 سال بزرگراه تبریز- اهر توسط رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود

رئیس نخستین همایش بزرگ توسعه ارسباران با بیان اینکه بزرگراه تبریز ـ اهر در شرف افتتاح است و به‌زودی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد، گفت: یکی از مباحث زیرساختی همین بزرگراه تبریز - اهر است که از جهت حمل و نقل و کشاورزی می‌تواند ارسباران را توسعه دهد.

پس از 13 سال بزرگراه تبریز- اهر توسط رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشهابالدین حسینی  امروز در جلسه هم‌اندیشی برگزاری نخستین همایش بزرگ توسعه ارسباران  که با موضوع مشکل کمبود آب منطقه ارسباران و چاره‌جویی برای حل آن در محل سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی برگزار شد، اظهار داشت: در نخستین همایش بزرگ توسعه ارسباران در اسفندماه سال‌جاری در تبریز برگزار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، گفت: در این منطقه، فرهیختگان و شخصیت‌های توانمند بسیاری در عرصه‌های مختلف تربیت یافته که نقش مهمی در توسعه آذربایجان‌شرقی از جمله در بخش صنعت و کشاورزی داشته است.

حسینی با اشاره به لزوم احداث و تامین زیرساخت‌های لازم جهت تقویت این منطقه، افزود: ارسباران از لحاظ نیروی انسانی، منطقه‌ای بسیار غنی بوده و نیروهای اندیشمند فراوانی را تقدیم ایران اسلامی کرده است.

وی متذکر شد: منطقه ارسباران ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه استان و کشور از جمله بخش معادن و کشاورزی دارد اما زمانی بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها تحقق می‌یابد که زیرساخت‌های مورد نیاز تامین شود مثلاً اگر جاده‌های روستایی در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند، می‌توان انتظار آبادانی روستاها را داشت.

حسینی تاکید کرد: در راستای تقویت این منطقه از استان باید ابتدا نقاط قوت و ضعف شناسایی شده و نمایندگان مربوطه نیز وظیفه خود را در قبال پشتیبانی از توسعه این منطقه ایفا کنند تا با کمک یکدیگر گام‌های موثری در تولید، توسعه و پشتیبانی ارسباران برداشته شود.      

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بزرگراه تبریز اهر در شرف افتتاح است و به‌زودی با حضور آیت‌الله رئیسی افتتاح خواهد شد، یادآور شد: یکی از مباحث زیرساختی همین بزرگراه تبریز - اهر است که از جهت حمل و نقل، کشاورزی و ... می تواند ارسباران را توسعه دهد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد همت‌مان را بگذاریم برای ۲۰ درصد از اولویت‌هایی که بتوانند زیرساخت‌های توسعه ارسباران را فراهم کند؛ این می‌شود راهبرد و ما باید برای توسعه ارسباران راهبری کنیم، خاطرنشان کرد: ظرفیت عظیم منطقه ارسباران نیروی انسانی آن است؛ نیروی انسانی‌ای که می‌تواند در توسعه ارسباران نقش‌آفرینی کند.

امام جمعه شهرستان اهر  نیز در این جلسه با تبریک میلاد نبی مکرم اسلام و امام جعفرصادق (ع) و با اشاره به هفته وحدت در ارتباط با توسعه ارسباران تصریح کرد: با ایجاد وحدت و همفکری و هم‌اندیشی و تبادل افکار می‌توان حرکتی مبارک برای توسعه و پیشبرد اهداف در منطقه اجرا کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حاجی‌زاده، افزود: پراکندگی و اجرای برنامه‌های توسعه ای بدون تبادل افکار نمی‌تواند نتیجه مناسب و شایسته برای منطقه داشته باشد.

 وی با تاکید بر منابع و نعمت‌های خدادادی منطقه مانند معادن، اراضی مستعد کشاورزی و دامداری بیان داشت: باید با استفاده از این منابع و با توجه به وجودی دولتی تحولگرا، بتوانیم با ایجاد تحول در منطقه با اجرای برنامه‌های علمی و تخصصی و با تبلیغات مناسب در حوزه‌های اجتماعی اقتصادی سیاسی به عمران و آبادی منطقه با حذف محرومیت دست یافت.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته خدمات ارزنده‌ای در منطقه انجام شده، گفت: با تمام این تلاش‌ها و اقدامات مشکلات همچنان زیاد است و در حوزه‌های آبرسانی، گازرسانی، کشاورزی مخصوصاً در زیربخش دام و امور عشایر  باید چاره‌اندیشی کرده و اقدامات مناسب انجام شود.

امام جمعه شهرستان اهر با بیان اینکه تشکیل جلسات و اتاق‌های فکر می تواند گره‌گشای مشکلات باشد، گفت: وحدت اصل حاکم برای چاره‌اندیشی است و مدیران برای خدمتگزاری به مردم باید با همدیگر همدلی و همفکری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: رفتار، اخلاق پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت  بهترین اسوه برای  مدیران می‌باشند که در همه مسائل به‌خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی گره‌گشای همه مشکلات هست.

کشت گلخانه‌ای یکی از راهکارهای حل تغییرات اقلیم و مشکل آب منطقه ارسباران است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان ‌شرقی نیز در این جلسه در ارتباط با مشکلات آبی منطقه ارسباران اذعان داشت: با توجه به شناختی که مسوولان منطقه‌ای از مشکلات این منطقه دارند و طرح کردن این مشکلات در جلسات می‌توان با بررسی در کارگروه‌های تخصصی و فنی به رفع مشکلات این منطقه اقدام کرد.

اکبر فتحی بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی و فنی برای رفع مشکلات آب شرب و کشاورزی در منطقه ارسباران تاکید کرد و تصریح کرد: باید با توجه به ظرفیت‌های آبی موجود و ۲۷ سد کوچک و بزرگ منطقه ارسباران، ضمن استفاده بهینه از آب‌های موجود، تغییر شیوه آبیاری از سنتی به مدرن و توسعه سیستم‌های آبیاری نوین، اصلاح الگوی کشت و فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه آب توسط تشکل‌های مردمی همچون اجتماع ارسبارانی‌ها و همایش توسعه ارسباران صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط آبی حاکم بر منطقه و خشکسالی تلاش کنیم، تولید محصولات کشاورزی را در واحد سطح افزایش دهیم  ادامه داد: روش‌های نوین کشاورزی باعث افزایش استفاده بیشتر از آب و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود که باید گفت افزایش تولید با استفاده از ادوات و روش‌های نوین کشاورزی همچون اجرای خاکورزی حفاظتی، استفاده از کودهای بذرمال، ریزمغذی‌ها و رعایت تناوب زارعی غلات و حبوبات قابل دسترسی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: برای اینکه بتوانیم تولید در سطح را افزایش دهیم، باید نهاده‌ها و عملیات کشاورزی مناسبی را به کار ببندیم که از جمله استفاده از بذور اصلاح شده، کودها،کشت مکانیزه، تنظیم کارنده‌ها، رعایت تاریخ کاشت، میزان بذر مصرفی در هکتار و کنترل آفات و بیماری‌هاست؛ که با به‌کارگیری این اصول علمی می توان به افزایش تولید در سطح بدون افزایش سطح زمین دست یافت.

وی با بیان اینکه امروزه آیش در دیمزارها نقشی ندارد بلکه باید تناوب کشت رعایت شود، اندازه کرد: ترویج کشت علوفه در دیمزار‌های استان در تناوب با غلات در این راستا می‌باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه باید ۲ کار اساسی برای بهبود شرایط کم آبی منطقه ارسباران انجام دهیم، ادامه داد: در مرحله نخست کنترل و محدودیت بسیار شدید کشت محصولات در فضای آزاد است که باید به شدت محدود شود، موضوع دوم حمایت از توسعه گلخانه‌ها است که به صورت جدی پیگیری شود و باید، بگوییم کشت گلخانه‌ای یکی از راهکارهای حل تغییرات اقلیم و مشکل آب منطقه ارسباران می باشد.

قادر مختاریان، دبیر نخستین همایش بزرگ توسعه ارسباران  نیز از برگزاری نخستین همایش بزرگ توسعه ارسباران در اسفندماه سال‌جاری در تبریز خبر داد و اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری این همایش، گام‌های بلند و موثری در راستای توسعه این منطقه غنی برداشته شود و جایگاه رفیع این منطقه به عنوان نقطه‌ قوت خطه آذربایجان‌شرقی هرچه بیشتر تقویت شود.

دبیر نخستین همایش بزرگ توسعه ارسباران با بیان اینکه این جلسه با مشارکت جمعی از مدیران و چهره‌های شاخص ارسباران و با موضوع بررسی کمبود آب در منطقه ارسباران و چاره‌اندیشی برای حل آن برگزار شده است، تصریح کرد: این جلسات تا زمان برگزاری همایش تداوم می‌یابد.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول