اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

دستور لغو استخدام دختر نماینده مجلس در وزارت نفت صادر شد

جواد اوجی وزیر نفت دستور لغو استخدام دختر عضو کمیسیون انرژی را صادر کرد. هم‌چنین فرآیند جذب همه قبول‌شدگان در آزمون جذب مدت معین نوین که در دوران زنگنه به صورت غیرشفاف و در برخی موارد رانتی برگزار شده بود نیز متوقف شد.

دستور لغو استخدام دختر نماینده مجلس در وزارت نفت صادر شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خبر استخدام نفیسه سنگدوینی دختر رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان در مجلس و عضو کمیسیون انرژی مجلس باعث گلایه‌ها و اعتراضات فراوانی در بین کارکنان صنعت نفت و سایر مردم کشور شد.

در این بین یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه سوت‌زنی با عنوان «استخدام بی‌ضابطه فرزند عضو کمیسیون انرژی مجلس در وزارت نفت‌/ نهادهای نظارتی برخورد کنند» خواستار پیگیری خبرگزاری فارس درباره این موضوع شد تا با ورود وزارت نفت یا نهادهای نظارتی جلوی استخدام رانتی دختر نماینده مجلس در وزارت نفت گرفته است.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پس از پیگیری این موضوع از وزارت نفت و نهادهای مربوطه به اطلاعات جالبی در این باره دست پیدا کرده است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

*برگزاری آزمون به صورت چراغ خاموش برای خودی‌ها در دوره زنگنه

ماجرا از این قرار است که در دولت دوازدهم و دوران ریاست زنگنه بر وزارت نفت، بحث جذب فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاهی در قالب مدت معین نوین پیگیری می‌شود. برای قضاوت عجله نکنید جذب فارغ‌التحصیلان نخبه هر چند کلمات قشنگی هستند، اما در واقعیت اتفاقات دیگری می‌افتد.

در این راستا وزارت نفت دولت دوازدهم برای جذب مدت معین نوین، یک سامانه به نام سامانه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی راه‌اندازی می‌کند. در این سامانه حدود 28 هزار فارغ التحصیل از دو استان کشور که یکی از آنها تهران بود ثبت نام می‌کنند. دقت کنید که این ثبت نام بدون فراخوان عمومی و به صورت سفارشی انجام شده است.

ثبت نام انجام شده و از بین این 28 هزار نفر، حدود 450 نفر در آزمون جذب نهایی مرکز ارزیابی وزارت نفت قبول می‌شوند. نکته جالب توجه اینکه وزارت نفت دولت دوازدهم به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که اغلب این 450 نفر پذیرش شده از همان ابتدا با حقوق‌های نجومی (بیش از 15 میلیون تومان در ماه) وارد وزارت نفت شوند.

* دختر عضو کمیسیون انرژی چگونه در مسیر جذب وزارت نفت قرار گرفت؟

اما ظاهرا جذب این 450 نفر در یک فرآیند خودمانی و غیرشفاف مسئولان وقت وزارت نفت را راضی نمی‌کند، در نتیجه بیژن زنگنه وزیر سابق نفت، آیدین ختلان و فرزین مینو از معاونان وی نیز حدود 750 نفر را دوباره خودشان دستچین کرده و برای استخدام آنها در وزارت نفت اقدام می‌شود.

نفیسه سنگدوینی دختر رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز یکی از این 750 نفری بود که ظاهرا با چانه‌زنی این نماینده با بیژن زنگنه در لیست قرار گرفت. سپس دوباره این 750 نفر برای تعیین تکلیف به مرکز ارزیابی رفتند و از این تعداد 60 نفرشان مورد پذیرش قرار گرفتند.

البته پذیرش این 60 نفر به دلیل توانمندی آنها نبود بلکه حتی تعدادی از آنها در آزمون مرکز ارزیابی رد شدند ولی به هر حال با توصیه‌ها و آزمون‌های چندباره بالاخره با حضور انها در وزارت نفت موافقت شد. در نتیجه در این فرآینده غیرشفاف حدود 510 نفر  جذب وزارت نفت شدند.

تا اینجا همه اتفاقات در دولت دوازدهم و در زمان ریاست بیژن زنگنه رخ داده است. اما حالا برویم سراغ عملکرد جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم.

*جزئیاتی از پاپوش مدیران زنگنه برای وزیر نفت جدید

به بیان ساده ماجرا از این قرار است که پس از انتخاب جواد اوجی به عنوان وزیر نفت، رمضانعلی سنگدوینی بابت استخدام افرادی که در قالب جذب مدت معین نوین پذیرش شده‌اند، از وزیر نفت پیگیری می‌کند و اذعان می‌کند که دختر وی نیز از جمله قبول شدگان در آزمون وزارت نفت است.

جواد اوجی وزیر نفت نیز که از فرآیند غیرشفاف و رانتی طی شده در جذب مدت معین نوین در دولت قبل مطلع نبود، این پیگیری رمضانعلی سنگدوینی را به مهدی علی‌مددی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت ارجاع می‌دهد.

نکته جالب ماجرا در این بخش اتفاق می‌افتد، جایی که طبق پیگیری خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت جهت بررسی درخواست وزیر، موضوع استخدام دختر رمضانعلی سنگدوینی را از معاونان خود جویا می‌شود و آنها نیز سوابق آزمون نفیسه سنگدوینی در این آزمون را ارائه نکرده بودند.

در نتیجه بر مبنای این گزارش ناقص به مهدی علی مددی سرپرست توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، وی نامه استخدام دختر نماینده را به وزیر نفت ارسال می‌کند. نکته جالب اینکه بعد از گزارش ناقص به مهدی علی‌مددی، اسناد مربوط به عدم پذیرش وی در آزمون مرکز ارزیابی رسانه‌ای می‌شود.

جهت استحضار مخاطبان خبرگزاری فارس، هنوز در وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها تعداد زیادی از معاونین ارشد وزیر و معاونین میانی از دولت قبل حضور دارند و هنوز تیم مدیریتی مطلوب وزارت نفت دولت سیزدهم به طور کامل مستقر نشده است، در نتیجه در این فضا شیطنت مدیران وفادار به بیژن زنگنه وزیر سابق نفت باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است که البته با آنها نیز برخورد لازم صورت گرفت.

*دستور لغو استخدام دختر نماینده مجلس در وزارت نفت صادر شد

خب حالا یک سوال اساسی ایجاد می‌شود، اینکه چرا با وجود این اتفاقات جواد اوجی وزیر نفت دستور لغو استخدام دختر عضو کمیسیون انرژی را صادر نمیکند؟

جواب این است که دستور لغو استخدام دختر عضو کمیسیون انرژی از قبل صادر شده است و حتی فرآیند استخدام وی قبل از رسانه‌‌ای شدن ماجرا متوقف شده است.

همچنین وزیر نفت دستور بررسی آزمون اعلام نشده و غیرفراگیر سال ۹۹ را که بدون اطلاع بسیاری از متقاضیان برگزار شده است را صادر کرده است و جذب تمامی افرادی که ذیل ان آزمون پذیرش شده‌اند، متوقف شده تا بررسی بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول