اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدگاه کاندیداهای ریاست جمهوری ازبکستان در مورد سیاست داخلی، خارجی و افغانستان

5 کاندیدای ریاست جمهوری ازبکستان در چارچوب تبلیغات انتخاباتی، دیدگاه های خود را در مورد سیاست داخلی و خارجی و افغانستان بیان کردند.

دیدگاه کاندیداهای ریاست جمهوری ازبکستان در مورد سیاست داخلی، خارجی و افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، 5 کاندیدای ریاست جمهوری ازبکستان در چارچوب تبلیغات انتخاباتی دیدگاه‌های خود را در مورد سیاست داخلی و خارجی و افغانستان بیان کردند.

«شوکت میرضیایف» نامزد ریاست جمهوری از حزب لیبرال دموکراتیک ازبکستان در برنامه انتخاباتی خود، استراتژی جدید ازبکستان را ارائه کرد که کاهش حداقل 2 برابری فقر تا سال 2027 میلادی، توسعه اقتصاد دیجیتالی، تعمیق اصلاحات در زمینه قضایی- حقوقی، افزایش طول عمر و تکمیل مدیریت دولتی را شامل می‌شود.

وی شعار برنامه انتخاباتی خود را «ازبکستان جدید- جامعه و دولت، محیطی که انسان و منافع مردم عالی‌ترین ارزش است» انتخاب کرده است.

میرضیایف در زمینه سیاست خارجی، یک سیاست سنجیده و دیپلماسی اقتصادی را پیاده می‌کند در این راستا استراتژی همکاری‌های منطقه‌ای ازبکستان در آسیای مرکزی تنظیم می‌شود که توسعه جغرافیایی روابط خارجی در اولویت قرار می‌گیرد.

میرضیایف در مورد سیاست کشورش در قبال افغانستان معتقد است باید به مردم افغانستان کمک همه جانبه رساند و در برقراری صلح و ثبات در افغانستان تلاش کرد.   

«علیشیر قادراف» نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکراتیک ازبکستان «ملی تیکلانیش» در برنامه انتخاباتی خود، اصلاحات قضایی- حقوقی، تصویب برنامه 5 ساله دولت برای قطع حضور دولت در اقتصاد، بیمه اجباری کارمندان، به کارگیری سیستم جدید در حمایت از قشر کم بضاعت، تصویب برنامه «اسلام منبع معارف»، تداوم برقراری آزادی بیان و برقراری دموکراسی در جامعه را مطرح کرده است.

قادراف در زمینه سیاست خارجی نیز تسریع عضویت ازبکستان در سازمان تجارت جهانی، ایجاد «باشگاه تماس ازبکستانی‌های مقیم خارج از کشور»، محیطی برای گفت و گو با ازبک‌های مقیم در نقاط مختلف جهان و همچنین بنیاد حمایت از ازبک‌های مقیم خارج از کشور و بنیاد پیشبرد ارزش‌های ملی ازبکی فعالیت خواهد کرد.

وی برقراری روابط اقتصادی و سیاسی نزدیک با کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان را به عنوان ابعاد اولویت‌دار سیاست خارجی ازبکستان تعیین کرده است.

«مقصوده وارث‌اوا» نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکراتیک خلق ازبکستان شعار برنامه انتخاباتی خود را «مراقبت از همه افراد، وظیفه دولت است» اعلام کرد.

هدف اصلی برنامه وارث‌اوا شکل گیری دولت و جامعه که پاسخگوی معیارهای برابری اجتماعی و دموکراسی مردمی است.

وی در زمینه سیاست خارجی یک سیاست بین المللی ابتکاری مبنی بر تحکیم مقام بین المللی ازبکستان، توسعه فعال روابط همکاری و شراکتی با دیگر کشورها بر اساس علاقمندی و برابری، توسعه روابط با کشورهای جامعه همسود بر اساس اصول حسن همجواری، تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای پیاده خواهد کرد.

«بهرام عبدالحلیم‌اف» نامزد ریاست جمهوری ازبکستان از حزب سوسیال دموکراتیک «عدالت» در برنامه انتخاباتی خود ساخت جامعه آزاد و یک دولت عدالت محور، تقسیم عادلانه درآمد ناخالص ملی، تشدید رقابت در اقتصاد، انتقال موسسات اجرای مجازات به سازمان‌های دادگستری، ریشه کنی فساد در تمام زمینه‌های مدیریت دولتی، گازرسانی و برق رسانی به تمام روستاهای کشور را در اولویت قرار داده است.

شعار برنامه انتخاباتی وی «عدالت- معیار اصلی زندگی ماست» عنوان شده است.

عبدالحلیم‌اف در برنامه انتخاباتی خود خواستار اجرای یک سیاست خارجی صلح آمیز، عادلانه و مترقیانه است. این نامزد همگرایی ازبکستان به جامعه جهانی را تداوم و روابط متقابلا سودمند را با کشورها نزدیک و دور را تحکیم و حضور کشور را در فعالیت سازمان‌های بین المللی توسعه خواهد داد.

وی خواهان آن است که سیاست خارجی مبنی بر افزایش اعتبار کشور در عرصه بین المللی، عدم حضور در بلوک و ائتلاف‌های نظامی، عدم برقراری روابط با گروه‌ها و سازمان‌های دارای اهداف نظامی، تحکیم روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ازبکستان با کشورهای خارجی را پیاده کند.

«نرذالله آبلامراداف» نامزد ریاست جمهوری ازبکستان از حزب اکولوژیک ازبکستان، توسعه «اقتصاد سبز»، تبدیل ضایعات به منابع، تامین آب شیرین مردم، بهبود اوضاع منطقه دریاچه آرال، بهداشت، افزایش اعتماد به دادگاه‌ها و ایجاد منطقه ایمن در اطراف ازبکستان را وظایف اصلی برنامه انتخاباتی خود تعیین کرده است.

وی شعار برنامه انتخاباتی خود را «ما برای آینده پاسخگو هستیم» اعلام کرد.

آبلامراداف در توسعه سیاست خارجی و همکاری‌های بین المللی ابعاد اصلی مانند سمت گیری سیاست ازبکستان در آسیای مرکزی برای تامین صلح و ثبات در منطقه، ارائه کمک برای حل و فصل مسائل اصلی امنیت منطقه از جمله اوضاع افغانستان، بهره برداری عاقلانه از منابع آب و انرژی رودخانه‌های فرامرزی آسیای مرکزی، تامین ثبات محیط زیستی در منطقه را تعیین کرده است.  

این نامزد همچنین تحکیم همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی منطقه‌ای، توسعه زیربناهای حمل و نقلی و ترانزیتی منطقه‌ای، تحکیم روابط با افغانستان در زمینه‌های مختلف، تداوم روابط اقتصادی و بازرگانی، سرمایه گذاری متقابلا سودمند با کشورهای جامعه همسود بر اساس برابری، احترام و در نظر گرفتن منافع مشترک را در برنامه انتخاباتی خود قرار داده است.

انتخابات ریاست جمهوی ازبکستان فردا 24 اکتبر برگزار می‌شود.

گفتنی است، شهروندی دارای سن حداقل 35 سال، مسلط به زبان ازبکی و مقیم دائمی در قلمرو ازبکستان حداقل 10 سال مستقیما قبل از انتخابات می‌تواند به عنوان رئیس جمهوری ازبکستان انتخاب شود. رئیس جمهوری ازبکستان به مدت 5 سال انتخاب می‌شود. فرد نمی‌تواند پشت سر هم بیش از دو دوره رئیس جمهور باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول