اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

پلیس با مقاومت متهمان چه کند؟/ تمرد از دستور ماموران نیروی انتظامی جرم است

پلیس در شرایطی که متهم از دستور او پیروی نمی‌کند و حتی برای رفتن به کلانتری مقاومت می‌کند چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟

پلیس با مقاومت متهمان چه کند؟/ تمرد از دستور ماموران نیروی انتظامی جرم است

فارس پلاس؛ روایت روز:  ویدویی از بازداشت یک خانم در تهران توسط پلیس در فضای مجازی دست به دست چرخید که در آن پلیس برای اینکه بتواند این متهم را دستگیر و سوار خودرو کند مجبور شد دست و پای او را بگیرد و با هل دادن متهم، او را سوار خوردو کند.

این فیلم به سرعت در فضای مجازی بازخورد داشت و اغلب از آن با عنوان دستگیری دختر بدحجاب توسط گشت ارشاد یاد شد. در حالی که اولین واکنش پلیس به این فیلم توسط پلیس امنیت صورت گرفت. سرهنگ کاویانی رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت در واکنش به این فیلم گفت: در این ماموریت برخورد نامناسب و خارج از ضوابط ماموران قابل قبول نبوده و با ماموران متخلف برخورد انضباطی شد.

چند روز بعد سرهنگ مرادی معاون اجتماعی پلیس تهران از دستور ویژه فرمانده ناجا برای رسیدگی به موضوع خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که علت دستگیری وی بدحجابی نبوده و بنا به درخواست مردم و کسبه محل از پلیس، به اتهام دیگری صورت گرفته است و زمان دستگیری ضمن توهین و پرخاشگری، از دستور پلیس تمرد و سرپیچی کرده است که در این خصوص پرونده قضائی تشکیل و تحویل مقامات قضائی شده است.

نکته مهم آنجاست که در هر دو واکنش منتشر شده از سوی پلیس، رفتار ماموران حاضر در صحنه غیر حرفه‌ای و غیر قابل قبول تلقی شده است. اما یک سوال مهم اینجا باقی است و آن اینکه پلیس در شرایطی که متهم نسبت به دستور پلیس بی‌تفاوت است و حتی برای انتقال به کلانتری مقاومت می‌کند چه اقدامی باید انجام دهد؟

قانون چه می‌گوید؟

یک مامور پلیس در حالت‌های مختلف که به تصریح قانون آمده‌ می‌تواند فرد را بازداشت کند و هنگام بازداشت باید علت آن را توضیح دهد؛ مامور پلیس باید اسم و محل خدمتش را برای متهم اعلام کند تا حق او برای اعتراض و شکایت‌های بعدی حفظ شود؛ قانون گذار البته حقی برای تمرد از تصمیم پلیس قائل نشده و در ماده ۶۰۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، هرگونه حمله یا مقاومت که با علم و آگاهی نسبت به ماموران در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید تمرد محسوب می‌شود و مجازاتی برای آن در نظر گرفته است.

اما شرط اعمال این مجازات اولاً آن است که متهم دستگیر شده و به مراجع ذی‌صلاح تحویل شود. طبیعی است در چنین شرایطی اعمال زور برای اجرای قانون امری بدیهی است و مردم انتظار دارند پلیس برای حفظ امنیت از تمام ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کند.

پلیس ضعیف امنیت جامعه را به خطر خواهد انداخت

هر آن چیزی که باعث شود پلیس از ماموریت‌های اصلی خود باز ماند ضربه جدی به اصل امنیت جامعه خواهد زد. اگر پلیس به این نتیجه برسد که نمی‌تواند از ابزارها و شرایط قانونی برای کنترل امنیت جامعه استفاده کند به مرور فضا برای وقوع جرم فراهم خواهد شد. در چنین شرایطی هیچ چیز نمی‌تواند امنیت یک جامعه را حفظ کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول