اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزارش| چرا آمریکا در منطقه غرب آسیا شکست خورده است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به دلایل شکست آمریکا در منطقه غرب آسیا پرداخت و نوشت که عدم درک پویایی قبیله‌ای و اجتماعی کهن منطقه و همچنین تکیه به ارتش ، سبب شده تا آمریکا دستاوردی در منطقه نداشته باشد.

گزارش| چرا آمریکا در منطقه غرب آسیا شکست خورده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شاید هیچ چیزی بهتر از تصاویری که نشان می‌داد افغان‌ها به هواپیمای C-17 نیروی هوایی آمریکا آویزان شده و پس از آنکه صدها متر از زمین فاصله گرفت، افتاده و کشته شدند، نمیتوانست شکست بزرگ آمریکا در حضور 20 ساله خود در افغانستان و همچنین بی کفایتی بزرگتر در ملت سازی در خاورمیانه را به تصویر بکشاند.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا نوشت: «2.3 تریلیون دلار هزینه در افغانستان که از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت شد و همچنین قربانی شدن دو هزار و چهارصد نظامی آمریکایی برای فائق آمدن بر تفاوت‌های قومی، قبیله‌ای و مذهبی که برای ساختن یک کشور افغانستان دموکراتیک و دوست آمریکا صرف شده بود، کافی نبوده است».

این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود اضافه کرد: عراق هم داستان مشابهی دارد. پس از دو تریلیون دلار هزینه و قربانی شدن چهار هزار و پانصد نظامی آمریکایی، عراق در سینی نقره‌ای به ایران تقدیم شد. به معنای دیگر، با حذف صدام حسین (دیکتاتور سابق عراق)، آمریکا کاری را انجام داد که ایران در دوران جنگ 8 ساله در 1980 نتوانست انجام دهد و تهران هرگز به اندازه‌ای که الان وجود دارد در عراق نفوذ نداشته است. پارلمان عراق رای به اخراج نظامیان آمریکایی داد و گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران به طور مرتب با راکت، خمپاره و پهپاد نیروهای آمریکایی که در پایگاههای نظامی عراق مستقر هستند را مورد حمله قرار می‌دهند که تلاشی برای مجبور کردن آمریکایی‌ها برای خروج از عراق است.

حمله آمریکا به عراق بهره‌گیری روسیه و چین از صنعت سودآور نفتی عراق تسهیل بخشید

به علاوه، حمله آمریکا به عراق نه تنها مسیر را برای توسعه طلبی ایران به سوی عراق، سوریه و لبنان هموار کرد بلکه بهره‌گیری روسیه و چین از صنعت سودآور نفتی عراق را نیز تسهیل بخشید. روسیه در حال حاضر عمده‌ترین تامین کننده سلاح عراق به شمار می‌آید.

نشنال اینترست نوشت: الگوی مشابهی نیز در سوریه در حال تکرار است جایی که 900 نظامی آمریکایی در این کشور مستقر هستند.


حضور نظامیان آمریکایی در سوریه در نزدیکی میادین نفتی این کشور

 

آمریکا هنوز بیهوده بودن تلاش‌هایش در سوریه را نمی‌بیند

همانند افغانستان و عراق و با وجود صرف میلیاردها دلار، واشنگتن به صورت لجوجانه نتوانسته بیهوده بودن تلاش‌های خود برای ملت‌سازی در سوریه را ببیند.

واقعیتهای قومی، قبیله‌ای و مذهبی و همچنین حضور قدرت‌های منطقه‌ای نظیر روسیه، ترکیه و ایران مانع از ایجاد کشور کُردی دوست آمریکا در منطقه شده است. آمریکا به جای ادامه تلاش‌های بیهوده، بهتر است ضررهای خود را کاهش دهد.

«رابرت فورت» سفیر سابق آمریکا در سوریه(2011-2014) پیشتر گفته بود که رویکرد کنونی آمریکا (در قبال سوریه) فاقد یک پایان قابل دسترسی است. بدون پوشش نظامی و دیپلماتیکی آمریکا، گروه‌های مسلح کُرد احتمالا  باید در دو یا سه جبهه به مقابله با ترکیه و دولت سوریه بپردازند.

برای جلوگیری از این نتیجه، آمریکا در حالی که همچنان از نیروهای مسلح کُرد حمایت می‌کند، باید تا ابد در شرق سوریه باقی بماند.

نیروهای مسلح کُرد بدون حمایت آمریکا طی چند روز متلاشی می‌شوند

بر اساس گزارش این نشریه آمریکایی، عملیات عفرین ترکیه، این واقعیت را آشکار ساخت نیروهای مسلح کُرد بدون حمایت آمریکا تنها طی چند روز متلاشی می‌شوند. موضوع حضور نامحدود آمریکا، برای دولت‌های بایدن و ترامپ بسیار ناامید کننده بوده است.


آمریکا به بهانه مبارزه با داعش حضور خود در سوریه را توجیه می‌کند

 

داعش مشکل آمریکا نیست

پس از فروپاشی نظام عراق پس از اشغال این کشور در سال 2003، گروه داعش تشکیل شد و جنایتهایی را علیه مسلمان شیعه و همچنین هزاران عراقی و سوریه از قومیتهای ترکمن، یزیدی، کلدانی و آشوری مرتکب شد. داعش همچنین تعدادی از شهروندان در ترکیه را نیز کشت. این در حالی است که تنها تلفات مستقیم و شناخته شده آمریکا از حملات داعش، کشته شدن دو روزنامه نگار و دو پیمانکار بوده است.

واشنگتن حضور خود در سوریه را با عدم قدرت‌گیری مجدد داعش توجیه می‌کند

نشنال اینترست نوشت: «امریکا در سال 2014 ائتلافی را برای مبارزه با داعش تشکیل داد که در این جنگ بیش از 10 هزار غیرنظامی به خاک و خون کشیده شدند و پش از آن نیز واشنگتن حضور خود در سوریه را به بهانه عدم قدرت گیری مجدد داعش توجیه کرد. «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز با تکیه بر مسکو، کنترل بیشتر مناطق در غرب فرات را در دست گرفته است. ترکیه نیز با انجام عملیات‌های نظامی موفق در شمال عراق، لیبی و جنوب قفقاز، قدرت نظامی خود را نشان داد و ایران نیز توسط گروه‌های مسلح وابسته به خود ثابت کرد که همچنان قدرت نظامی و سیاسی تاثیر گذاری در سرتاسر سوریه و عراق است».

داعش مشکل ایران، سوریه، روسیه و ترکیه است نه آمریکا

اگر داعش روزی بار دیگر سر برآورد، بیش از انکه این موضوع مشکل آمریکا باشد، مشکل روسیه، ایران، سوریه و ترکیه خواهد بود و منطقه راه‌های خود را برای تقابل با آن دارد.

باید این موضوع به خاطر سپرده شود که در پایان، آمریکا و نه ایران، نیروی خارجی در خاورمیانه به شمار خواهد آمد. مقامهای رده بالای گروه‌های مسلح کُرد نیز به خوبی آگاه هستند که اتحاد با آمریکا موفق بوده و آنها کاملا به خوبی می‌دانند که قصد ندارند به نمایندگی از اسرائیل به مقابله با ایران بپردازند.

آمریکا دستاوردهای بسیار بزرگی داشته اما «ملت سازی» یکی از آنها نبوده است. از ویتنام تا افغانستان تا عراق، آمریکا به صورت مکرر ثابت کرد که ملت سازی جایی نیست که قدرت این کشور در آن قرار دارد.

دلایل شکست آمریکا در خاورمیانه

ناتوانی آمریکا از درک هزاران سال پویایی قبلیه‌ای و اجتماعی کهن که خاورمیانه را تعریف می‌کند، اتکا به ارتش آمریکا که تنها ویرانی و هرج و مرج به همراه داشته و حمایت از گروه‌های مسحلی که باعث به هم خورد تعادل منطقه‌ای می‌شود همگی در شکست آمریکا برای پیشرفت در خاورمیانه سهم داشته‌اند.


خروج نظامیان آمریکا از افغانستان

 

آمریکا 30 سال گذشته خود را در عراق و افغانستان تلف کرد

نشان اینترست درپایان گزارش خود نوشت: «از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا 30 سال گذشته خود را با بالا و پایین رفتن از رودخانه‌های  دجله و فرات در عراق و کوه‌های افغانستان تلف کرده است. تعقیب شبح تروریست‌ها تنها باعث از دست رفتن سرمایه‌های آمریکایی‌ها شده و مردم این کشور را با «خستگی دائمی جنگ‌ها» درگیر کرده است و به چین اجازه دهد تا به چالش جدی برای هژمونی جهانی آمریکا تبدیل شود. به جای اینکه در این مسیر باقی بماند و چرخ‌های خود را در سوریه بچرخاند، واشنگتن باید توجه خود را به موضوع‌های بسیار مهمتر منعطف کند. آمریکا باید به قدرت‌های منطقه‌ای اجازه دهد تا چالش‌های خود را که هرگز مسئولیت آمریکا نبوده، مدیریت کنند».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول