اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ساخت و سازهای غیرمجاز سازمان یافته در تبریز/ ضرورت برخورد با رشوه گیرندگان در شهرداری تبریز

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلان‌شهر تبریز با اشاره به اینکه افرادی وجود دارند که به صورت سازمان‌یافته اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند، گفت: موضوع بعدی بحث حوزه شهرسازی و معماری شهرداری است که برخی شهروندان اگر به سمت ساخت و ساز غیر مجاز می‌روند به موجب اطاله زمان در اخذ پروانه است‌.

ساخت و سازهای غیرمجاز سازمان یافته در تبریز/ ضرورت برخورد با رشوه گیرندگان در شهرداری تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فریدون بابایی‌اقدم  در ارائه گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز به شورای شهر تبریز اظهار داشت: در زمینه سیاست‌هایی که در قالب اسناد و قوانین به آن تاکید شده و در قانون حمایت از احیا و نوسازی و بهسازی اماکن فرسوده آمده که ۶ ماه فرصت داده شده سند ملی احیا و بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد تدوین شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری افزود: پیشگیری و درمان محوریت کار‌های انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: ستاد ملی و استانی و کارگروه‌های شهرستانی برای بازآفرینی تشکیل شده که در ۲ محور پیشگیری و درمان فعالیت هستند.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه باید از تشکیل بافت‌های ناکارآمد جلوگیری کرد و بافت‌های موجود را اصلاح کرد، افزود: ساخت مسکن اجتماعی که موضوع حاکمیتی بود و شهرداری نیز وظیفه‌دار شده است، اما این سیاست‌ها ۸ راهبرد دارند که به شهرداری و شورای شهر مسوولیت آن داده شده است.

وی گفت: باید ساکنان محلات هدف را در فرآیند نوسازی و بهسازی مشارکت داد که شوراهای محله‌ای و سازمان‌های مردم‌نهاد و مراکز تسهیل‌گر با تائید شورا این کار را انجام می‌دهند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز، اضافه کرد: در تهران شورایاری‌های محلات و در مشهد شورای اجتماعی محلات ایجاد شده که لازم است در تبریز نیز این موضوع را پیگیری کنیم.

مجتمع‌سازی در کوچه 6 متری!

بابایی‌اقدم متذکر شد: بحث پیشگیری بسیار مهم است، چراکه در وضعیت موجود مناطق شاهد هستیم در گذر ۶ متری مجتمع‌سازی می‌شود به‌گونه‌ای که در هر طبقه ۴ واحد وجود دارد، سوال اینجاست آیا در این ساخت و ساز موضوع دسترسی، انشعابات و مسائل ایمنی رعایت شده یا خیر.

وی اشاره کرد: از شورای شهر و شهرداری می‌خواهیم حساسیت بیشتری در زمینه ساخت و سازها داشته باشند در دوره قبل برخی مصوبات برای تسهیل در این موضوعات تصویب شد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز یادآور شد: اگر بخواهیم‌ نظارت شورا و شهرداری را تا عمق محلات جلو ببریم  باید نواحی را توانمندتر کنیم.

وی ادامه داد: دستگاه نظارت بر ساخت و ساز حوزه خدمات است اما پروانه را شهرسازی صادر می‌کند که در این زمینه از توانمندی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری غفلت شده است که لازم است، تجهیز امکانات انجام‌ شود.

بابایی‌اقدم گفت: پاکبانان ما در عمق محلات حضور دارند و از عمق محلات خبر دارند که لازم است در این ارتباط نیز همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: نظر به این است که شهرداری‌های مناطق حداقل یک بار در ماه اجرای احکام کند.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه اگر خشک چینی را تخریب کنیم، اجرای حکم نیست و اجرای حکم یعنی چند طبقه غیرمجاز تخریب شود، اظهار داشت: کمیته انضباطی باید تشکیل شود، منکر وجود افراد پاکدست در شهرداری نیستیم اما برخی افراد نیز با گرفتن مبالغی از اعمال قانون سرپیچی می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اذعان داشت: وقتی محرز شده است که فردی رشوه گرفته است،  لازم است با آن برخورد شود.

باید کلانتری ویژه ساخت و ساز ایجاد شود

وی تاکید کرد: باید کلانتری ویژه ساخت و ساز ایجاد شود تا در کمترین زمان ممکن برخوردها انجام شود.

فریدون بابایی‌اقدم افزود: پیگیری قضایی تخلفات ساختمانی باید در اولویت باشد و دستگاه قضایی استان همکاری کند و دادسرای ویژه شعبه ویژه تخلفات ساختمانی تشکیل شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی وجود دارند که به صورت سازمان یافته اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می‌کنند، ابراز کرد: موضوع بعدی بحث حوزه شهرسازی و معماری شهرداری است که برخی شهروندان اگر به سمت ساخت و ساز غیر مجاز می‌روند به موجب اطاله زمان در اخذ پروانه است‌.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: شهروندان از این می‌ترسند که اگر به سمت اخذ پروانه حرکت کنند زمان طولانی را معطل خواهند شد، لازم است سازمان نظام مهندسی نیز در این زمینه‌ها همکاری کنند و از مهندس رنجبر می‌خواهیم که از تجربیات سایر شهرها نیز استفاده کند.

وی با بیان اینکه چگونه است که از هر کس می‌توان شکایت کرد اما کسی که با جان مردم بازی می‌کند و تخلف می‌کند، نمی‌توان با او برخورد کرد.

بابایی‌اقدم اضافه کرد: اگر واقعا سیاست دولت و حاکمیت بر این است که در بافت‌های مسئله‌دار بر پیشگیری توجه داشته باشیم با ساختار موجود نمی‌توان پیشگیری کرد.

بابایی اقدم ادامه داد: در بازدیدها مشخص می‌شود که با این ساختارها نمی‌توان پیشگیری کرد.

وی بیان داشت: باید در ساختار سازمانی شهردار تغییراتی بدهیم، ایجاد شهردار ناحیه و تلفیق معاونت‌ها می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: همکارانی که در کمیسیون‌های ماده صد حضور دارند، باید توجه کنند که قانون حمایت از بافت‌های تاریخی رعایت شود و اگر پرونده‌ای در حوزه تاریخی فرهنگی در محدوده تاریخی می‌آید، کمیسیون باید به آن قلع و قمع بنا دهد.

وی افزود: باید در داخل باروی نجف قلی خانی مراقب بود تا رایی خلاف ضوابط میراث فرهنگی صادر نشود.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول