اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

حرکت دانش‌بنیان‌ها در لبه تکنولوژی دنیا/ بومی‌سازی اولترافریزرهای آزمایشگاهی توسط متخصصان ایرانی

تولید فوق سردکننده‌ها یا اولترافریزر نیازمند فناوری‌های پیشرفته است که یک شرکت دانش‌بنیان توانسته‌ است با دانش و توان محققان و متخصصان ایرانی این تجهیزات مهم و حیاتی را در داخل کشور بومی‌سازی کند.

حرکت دانش‌بنیان‌ها در لبه تکنولوژی دنیا/  بومی‌سازی اولترافریزرهای آزمایشگاهی توسط متخصصان ایرانی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، یکی از راه‌های نگهداری موادی که احتمال فساد آن وجود دارد استفاده از سردکننده‌هایی است که می‌توانند دما را تا چند درجه زیر صفر پایین بیاورند. اما وقتی پای نمونه‌های زیستی، واکسن‌ها، برخی میکروب‌ها و مواد آزمایشگاهی به میان می‌آید، سردکننده‌های معمولی موجود در بازار دیگر جوابگو نخواهند بود و باید از اولترا فریزرهایی استفاده کرد که با تکیه بر تکنولوژی‌های روز دنیا دماهایی بسیار پایین تا حدود منفی 90 درجه سانتی‌گراد را برای نگهداری مواد آزمایشگاهی و زیستی فراهم می‌کنند.

تولید فوق سردکننده‌ها یا اولترافریزر نیازمند فناوری‌های پیشرفته است که یک شرکت دانش‌بنیان توانسته‌ است با دانش و توان محققان و متخصصان ایرانی این تجهیزات مهم و حیاتی را در داخل کشور بومی‌سازی کند و کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کند. از این رو با سید یحیی سرخوش مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان  «اکسیرسازه رازی» گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

شرکت اکسیر سازه رازی با هدف تولید تجهیزات آزمایشگاهی و کمک آموزشی در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد. هدف اصلی شرکت تحقیق، توسعه و افزایش توان علمی در راستای بهبود کیفیت تولید و محصولات در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و کمک آموزشی می باشد. شرکت اکسیر سازه رازی به کمک فارغ التحصیلان جوان و ممتاز دانشگاهی و بهره گیری از تجربیات و علم روز برندهای شناخته شده جهانی و گذراندن دوره های معتبر آموزشی، موفق به ثبت رسمی و تولید یک محصول دانش بنیان سطح یک به نام «اولترا فریزر منفی 86 درجه سانتیگراد» در راستای تحقق اهداف ملی، رونق تولید و ایجاد رقابت سازنده بین تولید کنندگان ایرانی داخل کشور شده است و این محصول در مراکز معتبر دولتی توانسته نیازهای کاربران متخصص را برآورده نماید.


* اولترا فریزهای تولید شده توسط شرکت شما چه ویژگی‌هایی دارند؟
بر اساس تجربیات اخیر، آزمون و خطاهای صورت گرفته و به کارگیری بازخورد کاربران متخصص این تجهیز، شرکت اکسیر سازه رازی موفق به تولید محصول ارتقا یافته ای با طراحی فنی جدیدی شده است. این محصول جدید با بهره گیری از سیستم ارتقا یافته تبرید و مبرد مخصوص توانایی رسیدن و عملکرد در دمای واقعی منفی ۸۶ درجه سانتیگراد را دارد. مسئله بسیار مهم در دستگاه اولترا فریزر رسیدن به دمای واقعی منفی ۸۶ درجه سانتیگراد و پایداری در آن دما می باشد که در این دستگاه این مسئله کاملا در شرایط مختلف تست شده و نتیجه داده است. طراحی سیستم سرمایشی به گونه ای است که در یک سیستم سرمایشی، شرایط برای رسیدن به این دما فراهم می شود، ضمنا بدنه و عایق بندی دستگاه به گونه ای است که کمترین اتلاف دمایی و انرژی ممکن را فراهم نموده است.

 

مزیت اصلی دستگاه تولیدی توسط این شرکت نسبت نمونه های تولید داخل کیفیت قابل رقابت و رسیدن به دمای واقعی منفی ۸۶ درجه سانتیگراد و پایداری در این دما می باشد. با توجه به اینکه نمونه های بسیار ارزشمندی در این دستگاه ها نگهداری میشود و عدم پایداری دما میتواند ضررهای غیر قابل جبرانی را برای پژوهشگران ایرانی به بار آورد. این محصول توانسته نیازهای پژوهشگران را در این زمینه در مراکز شناخته شده دولتی برآورده نماید.

ضمنا با توجه به نتیجه تحقیقات انجام شده برای درمان بیماری کرونا، واکسن کشف شده نیاز به نگهداری در دمای کمتر از منفی ۷۰ درجه سانتیگراد را دارد که این تجهیز کاملا میتواند نیاز کادر درمان را در این زمینه برطرف نماید.

*محصول دانش‌بنیان شما در چه مواردی کاربرد دارد؟
دستگاه اولترا فریزر آزمایشگاهی منفی ۸۶ درجه سانتیگراد یا دیپ فریزر برای نگهداری نمونه های تحقیقاتی و آزمایشگاهی در دمای منفی ۸۶ درجه سانتیگراد در پژوهشکده های تحقیقات ژنتیک، بیولوژیک، بیوتکنولوژی و آزمایشگاه های تحقیقاتی صنایع پزشکی، کشاورزی، غذایی و دارویی کاربرد دارد.


*این محصول نسبت به نمونه‌های خارجی چه ویژگی‌های کلیدی و منحصربفردی دارد؟
مزیت دستگاه اولترا فریزر منفی ۸۶ درجه سانتیگراد نسبت به نمونه های خارجی قیمت مناسب تر با همان کیفیت و عملکرد و مهم تر از آن خدمات پس از فروش در دسترس به همراه سرویس و نگهداری ادواری برنامه ریزی شده، میباشد. این مهم با توجه به اینکه تولیدکنندگان خارجی با در نظر گرفتن تحریم های صورت گرفته امکان خدمات دهی آسان را ندارند، امری بسیار با اهمیت می باشد.


*هزینه ساخت این دستگاه نسبت به نمونه های وارداتی چقدر کمتر است و چه میزان صرفه جویی ارزی به دنبال دارد؟
قیمت دستگاه اولترا فریزر منفی ۸۶ درجه سانتیگراد تقریبا نصف نمونه وارداتی است و این دستگاه از لحاظ کیفیت و عملکرد دقیقا مشابه نمونه خارجی میباشد.


*حجم تولید این محصول در کشور چقدر است؟ آیا این میزان جوابگوی نیازهای کشور است؟
 حجم تولید این محصول با شرایط فعلی حدودا ۵۰ دستگاه در سال میباشد که تا حدی با توجه به شرایط بازار توانسته ایم نیاز بازار را جوابگو باشیم.


*آیا امکان صادرات این محصول وجود دارد؟ تاکنون به چه کشورهایی صادرات انجام شده است؟
فعلا صادارات نداشتیم  ولی برنامه ریزی هدفمند برای صادرات در حال انجام است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول