اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

«عناب» نگین به تاراج رفته خراسان‌جنوبی/ نیاز به معرفی از لازمه‌های توسعه این محصول

خراسان‌جنوبی با تولید حدود 97 درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده اما سود واقعی به جیب دلال و واسطه‌ها می‌رود و بهره‌برداران معتقدند قیمت عناب نسبت به تورم پایین است، همچنین یکی از لازمه‌های توسعه فروش این محصول معرفی و تبلیغات در سطح کشور است.

«عناب» نگین به تاراج رفته خراسان‌جنوبی/ نیاز به معرفی از لازمه‌های توسعه این محصول

به گزارش خبرگزاری فارس، عناب میوه‌ای با خاصیت‌های فراوان است که بیشترین سطح کشت آن مربوط به خراسان‌جنوبی است اما عدم شناخت از خاصیت‌های این میوه و نبود فرآیندهای مربوط به تولید تا مصرف محصول عناب باعث شده تا این میوه به خوبی معرفی نشود.

خراسان‌جنوبی باتوجه به اینکه قطب تولید عناب است و به عنوان اولین تولیدکننده این محصول در کشور و جهان مطرح است می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه‌ اقتصادی استان با تأکید بر این محصول گام بردارد.

بهبود وضعیت تولید عناب نقش مهمی در اقتصاد و درآمد روستاییان خراسان‌جنوبی نیز ایفاء می‌کند در همین راستا می‌توان با راه‌اندازی چرخه فرآوری به توسعه این بخش کمک فراوانی کرد که گویا مسئولان چندان اهمیتی به آن نمی‌دهند و برنامه‌ریزی مدونی دیده نمی‌شود.

عناب فرآوری شود

«حسین ارجمندزاده» یکی از کشاورزان خراسان‌جنوبی که عناب کشت می‌کند، گفت: دستمزد کارگران و کود و موارد دیگر با توجه به تورم افزایش داشته است ولی قیمت عناب به اینگونه نبود.

وی ادامه داد: با وجود خشکسالی و کم‌آبی و عواقب این مشکلات اما کشاورزان این بخش به فراموشی سپرده شده‌اندو مشکل اصلی در بخش عناب این است که فقط به صورت خام به فروش می‌رسد و لازم است که به شیوه‌های مختلف فرآوری شود.

ارجمندزاده افزود: رنج و سختی را عناب‌کاران دارند اما به دلیل اینکه هیچ اتحادیه و تعاونی نداریم سود به جیب دلالان می‌رود لذا لازم است که برای عناب نیز مانند دیگر محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی اتحادیه و تعاونی ایجاد شود تا به شیوه سازماندهی شده به آن پرداخته شود.

ورود دولت اوضاع را بدتر می‌کند

«رضا محمدی» از دیگر کشاورزان این حوزه عنوان کرد: کشاورز هستم و خرید و فروش عناب را هم انجام می‌دهم اما مشکل اینجا است که قیمت عناب توسط چند نفر در بازار تعیین می‌شود و باقی افراد هم فقط با همان قیمت می‌خرند.

وی بیان داشت: در سیوجان به عنوان یک خریدار سال‌ها است که عناب را سورس‌بندی می‌کنم و با توجه به کیفیت، قیمت تعیین می‌کنم ولی افراد دیگر این کار را انجام نمی‌دهند و تمام عناب‌ها را به یک قیمت خریداری می‌کنند.

این کشاورز خراسان‌جنوبی عنوان کرد: ورود دولت با قیمت‌گذاری هم تأثیری نخواهد داشت چرا که در بخش زرشک و زعفران وارد شدند ولی وضعیت بدتر شد، باز هم چند سرمایه‌دار قیمت تعیین می‌کنند و پول به جیب یک بخش خاص می‌رود.

محمدی با بیان اینکه راهکار در ایجاد کارخانه برای سورس‌بندی و فرآوری است، گفت: خود من هم چندین دستگاه خریداری کرده‌ام و به دنبال راه‌اندازی کارخانه برای توسعه این بخش هستم.

وی اضافه کرد: فرآوری عناب به دلیل ارزش افزوده باعث می‌شود که قیمت کنونی عناب دو برابر شود چرا که عناب را کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنند ولی با فرآوری قیمت آن دوبرابر می‌شود.

محمدی تأکید کرد: یکی دیگر از دلایل بی‌توجهی به عناب این است که در کشور این محصول چندان شناخته شده نیست و لازم است که با معرفی این محصول به مردم استان‌های دیگر بازار فروش خوبی برای آن ایجاد کرد.

جزیره‎‌ای کار کردن مشکلی را رفع نمی‌کند

«وحید ضیائیان‌احمدی» مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی نیز در گف‌وگو با فارس، عنوان کرد: مشکل اصلی فروش در بخش عناب تازه است که به دلایلی مانند کرونا از استان خارج نشد و مشکلات زیادی را به همراه داشت.

وی تبیین کرد: به صورت کلی به دلیل اینکه عناب تنها در خراسان‌جنوبی است لازم است که چاره‌اندیشی در استان انجام شود و می‌توان به شکل قدرتمند در آن عمل کرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی پیشنهاد داد: اتحادیه‌ای برای این محصول به صورت مستقل ایجاد شود که همه بهره‌برداران عضو شوند تا مؤلفه‌های مختلف و دلالان نتوانند در قیمت آن تأثیر بگذارند و البته همه از این اتحادیه حرف شنوی داشته باشند.

ضیائیان‌احمدی مطرح کرد: تفرقه، پراکندگی و جزیره‌ای کار کردن نمی‌تواند در این بخش کمک‌کننده باشند و بهره‌برداران با حمایت از هم و حرف شنوی از اتحادیه تشکیل شده، می‌توانند اقدامات و گام‌های بزرگی بردارند.

وی با اشاره به کشور چین، گفت: در این کشور محصول عناب به شیوه‌های مختلف فرآوری می‌شود و می‌توان در استان با بهره‌گیری از تجارب آن‌ها کارهای بزرگی انجام داد.

محصول مختص خراسان جنوبی

«عبدالرضا رضایی» مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این باره گفت: عناب مانند زرشک و زعفران در تمام کشور وجود ندارد و محصول مختص خراسان‌جنوبی است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که عناب فقط مشکل خراسان‌جنوبی است نمی‌توان در دولت زیاد به آن پرداخت و از آنجایی که به مصرف داخلی می‌‎رسد موضوع صادارت آن نیز مطرح نیست همچنین در صورت شناخت مردم کل کشور این مقدار تولید برای مصرف داخل مناسب است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در زمینه خرید تضمینی، عنوان کرد: اعتبارات دولت در بخش آموزش و ترویج بیشتر هزینه می‌شود و لازم است که بخش خصوصی در این زمینه وارد و با ایجاد تعاونی و اتحادیه ای به این صنعت کمک شود.

رضایی افزود: اتحادیه و تعاونی باغداران به صورت کلی داریم ولی از آنجایی که بهره‌برداران این محصول در استان حدود ۹ هزار خانوار هستند می‌توانند اتحادیه مختص داشته باشند و اگر تعاونی مستقل قوی ایجاد کنند، می‌توانند این رکود را از بین ببرند.

لازمه معرفی محصول عناب در کشور

وی مشکل دیگر این محصول را نبود شناخت کافی این محصول در کشور دانست و افزود: لازم است با کمک رسانه‌ها و معرفی خواص این محصول و شیوه استفاده از آن اطلاع‌رسانی شود چرا که دیگر استان‌ها عناب را فقط در حد یک گیاه دارویی برای جوشانده‌ها می‌شناسند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی مطرح کرد: عناب برای چربی و فشارخون و بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است و خواص بیشمار دیگری دارد که در کشور به آن پرداخته نشده است و به همین دلیل بازار فروش خاصی ندارد.

رضایی با بیان اینکه عناب تازه از خواص بیشتری برخوردار است، تأکید کرد: در دنیا حرف اول را تبلغات می‌زند و لازم است که این محصول نیز به خوبی معرفی شود تا بتوان توجه دولت و مردم را به آن جلب کرد، چرا که این مصحول در چین تولید به شیوه های مختلف معرفی، فرآوری و مصرف می شود.

وی بیان داشت: فرآوری محصول یکی از روش‌های مناسب است اما از آنجایی که نیاز به استانداردهای خاصی دارند خود به یک معضل تبدیل شده ولی اداره‌کل استاندارد قول داده است که در صورت تأمین اعتبار هر چه سریعتر این مشکل را برطرف کنند.

محصول اقتصادی که از مهاجرت جلوگیری می‌کند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زنجیره توزیع این محصول در کشور خوب نیست، اظهار داشت: در ابتدا باید با تبلیغات و معرفی این مصحول بازار فروش را ایجاد کرد.

رضایی تبیین کرد: پیش از کرونا جشنواره‌ها و استارت‌آپ ویکندهایی در این زمینه برگزار شد که لازم است بعد از کرونا نیز برگزار شود چرا که با توجه به اطلاع‌رسانی‌ها باعث معرفی خوب این محصول می‌شد.

وی تأکید کرد: عناب از محصولات استراتژیک خاص خراسان‌جنوبی است که توانسته از مهاجرت بیشماری از مردم روستا جلوگیری کند و نیاز است که مسئولان استان و کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی به این موضوع توجه کنند.

به گفته وی اگر این مشکل ادامه‌دار باشد و عناب با توجه به تورم به قیمت واقعی به فروش نرسد، به محصول غیراقتصادی برای خانواده‌ها تبدیل می‌شود و مردم آن را رها خواهند کرد و با معضلات بیشماری روبه‌رو خواهیم شد.

ممکن است این موضوع که عناب محصول مختص خراسان‌جنوبی است در ابتدا به عنوان یک مشکل شناخته شود اما همین موضوع می‌تواند با برنامه‌ریزی درست به یک فرصت اقتصادی خاص برای استان تبدیل شود تا بتوان بازارهای مصرف متفاوتی را ایجاد کرد.

لازمه این موضوع ایجاد اتحادیه قوی و ورود دولت در حاشیه برای اطلاع‌رسانی و کمک‌های مالی است و همچنین مسئولان باید توجه کنند عناب جزو محصولاتی است که از مهاجرت روستاییان جلوگیری کرده است که در صورت از بین رفتن آن شاهد آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی خواهیم بود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول