اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

لوازم خانگی ایرانی| پیشنهاد استراتژی صنعتی ۵ ساله ‌به وزیر صمت‌/‌ ۷۵ درصد ظرفیت‌ کارخانه‌های لوازم خانگی فعال است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به صادرات برخی اقلام لوازم خانگی داخلی گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی در حال تولید و ۲۵ درصد ظرفیت خالی است.

لوازم خانگی ایرانی| پیشنهاد استراتژی صنعتی ۵ ساله ‌به وزیر صمت‌/‌ ۷۵ درصد ظرفیت‌ کارخانه‌های لوازم خانگی فعال است

‌علیرضا دانیالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد پیشنهاد مدت زمان حمایت از لوازم خانگی داخلی برای رسیدن به نقطه مطلوب، اظهار داشت: ‌پیشنهادی که انجمن لوازم خانگی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده این است‌ که در یک دوره پنج‌ ساله حمایت معقول از تولید داخل صورت گیرد و موانع تولید برطرف و شاخص‌های رقابت‌پذیری و کسب و کار بهتر شوند. 

به گفته وی، در حال حاضر شاخص رقابت‌پذیری صنعت ایران در بین 141 کشور رقم 99 است که باید این شاخص بهتر شود؛ یعنی این عدد به سمت پایین حرکت کند، همچنین تا زمانی که شاخص رقابت‌پذیری ما 99 باشد، با کشوری مانند چین یا کره که رتبه 28 دارد چگونه می‌توانیم رقابت کنیم؟ در شاخص سهولت کسب و کار، فضای کسب و کار ما رتبه 127 از بین 170 کشور دنیا است که این هم باید بهتر شود، البته بخشی از این مشکلات به تحریم برمی‌گردد و بخشی هم ناشی از تحریم‌های داخلی است که بدتر از تحریم خارجی است و باید این مشکلات و موانع از جلوی پای تولیدکننده برداشته شود و محصول باکیفیت و با خدمت پس از فروش خوب به مشتری ارائه شود. 

* صادرات برخی اقلام لوازم خانگی داخلی

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت:‌ در حال حاضر برخی از تولیدات لوازم خانگی ایرانی، حتی صادر می‌شود،به عنوان مثال در کولر آبی، بخاری گازی، یخچال، یخچال فریزر، کریستال، قاشق و چنگل علاوه بر تولید باکیفیت، صادرات هم داریم، همچنین در رادیاتور شوفاژ و پکیج ‌هم صادرات انجام می‌شود. 

* 25 درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی خالی است

دانیالی در مورد اینکه ظرفیت‌ نصب‌ شده کارخانه‌های لوازم خانگی چقدر است، گفت: در حال حاضر حدود 20 میلیون دستگاه لوازم خانگی ظرفیت نصب شده در کشور است که در حال حاضر تولید بین 15 تا 16 میلیون دستگاه در سال است؛ یعنی حدود 75 درصد ظرفیت استفاده می‌شود و هنوز 25 درصد ظرفیت کارخانه‌های لوازم خانگی خالی است. 

وی در مورد اینکه باید چه میزان از تولید لوازم خانگی صادر شود تا بگوییم تولید رقابت‌پذیر و پایدار است؟ گفت: شاخص‌های رقابت‌پذیری متفاوت است، هم رقابت داخلی و هم رقابت با تولیدکنندگان جهانی باید انجام شود، مزیت نسبی هر صنعت متفاوت است. باید مزیت نسبی و ارزش افزوده هر تولیدکننده را بسنجیم و با شاخص سنجیده شود.

* 40 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار کالای قاچاق قرار دارد

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: در مورد پایداری در تولید باید ابتدا قدم به قدم مشکلات و موانع تولید را رفع کنیم، یکی از مهمترین مشکلات، قاچاق است که حدود 40 درصد بازار لوازم خانگی دراختیار کالای قاچاق قرار دارد که بدون مالیات و عوارض وارد می‌شود و باید از آن جلوگیری کنیم تا تولید داخل قدری تقویت شود و رشد کند، در مورد صادرات هم به خاطر تحریم‌ها مشکل دریافت ارز داریم،  باید فکری به حال صادرکننده هم داشته باشیم. 

دانیالی در مورد برندسازی لوازم خانگی و مقابله با کالاهای تقلبی گفت: متأسفانه کالای تقلبی در بازار وجود دارد که توسط برخی سودجویان با تولیدات زیرپله‌ای ارائه می‌شود، یک شرکت معتبر، از برند خود همچون فرزند خود مراقبت می‌کند و برای رشد و شکوفایی برند محصول خود تلاش می‌کند، اما متأسفانه نظارت کافی استاندارد و شبکه توزیع در بازار وجود ندارد و عده‌ای کلاهبردار هم سر مصرف‌کننده و هم سر تولیدکننده کلاه می‌گذارند و کالای تقلبی با برندهای داخلی و یا خارجی را انجام می‌دهند، برخی از کالاهای تقلبی هم از طریق کولبری و پیله‌وری وارد بازار می‌شود. 

وی در پاسخ به اینکه سال‌های متمادی نخبگان کشور وارد رشته ریاضی می‌شوند و تبدیل به مهندس می‌شوند آیا این مهندسان در صنعت کشور استفاده می‌شوند؟ گفت: تولید لوازم خانگی بدون دانش کافی انجام نمی‌شود، در کارخانه‌های موجود، مهندسان قوی ایرانی و صنعتگران حضور دارند و در کنار آنها مدیران بزرگ بازاریابی و مالی فعالیت می‌کنند. 

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در مورد اینکه چرا در صنعت موبایل و الکترونیک، تولید داخلی شکل نگرفته است؟ گفت: باید در کالاهایی که مزیت رقابتی وجود دارد تولید کنیم، برخی از موارد مانند فناوری موبایل و یا ترانزیستور، دانش فنی مرتب به روز می‌شود و سرعت تغییر آن بالاست و نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد و قرار نیست ما در همه چیز تولیدکننده باشیم، هر کشوری براساس مزیت رقابتی خود برخی از کالاها را تولید و برخی دیگر را وارد می‌کند. در صنعت موبایل، ارزش افزوده و دانش فنی بالایی طلب می‌کند.

* تهیه استراتژی صنعتی پنج ساله و ارئه به وزیر صمت‌

دانیالی اضافه کرد: باید بدانیم استراتژی صنعتی در کشور ما چه می‌گوید، متأسفانه تا به حال چند استراتژی صنعت تهیه شده است، اما در عمل اجرا نشده است،‌ انجمن صنایع لوازم خانگی با سابقه چهل سال و با داشتن 250 عضو ظرف دو سه سال گذشته یک استراتژی صنعتی پنج ساله تهیه کرده و به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کرده است، امیدواریم وزیر صنعت، وقت بگذارد و سند راهبردی بخش لوازم خانگی را مطالعه کند و برای تصویب و اجرای آن اقدام شود، متأسفانه گاهی استراتژی تهیه می‌شود اما در عمل به اجرا نمی‌رسد و ما باید این موارد را اجرا کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول