اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تفریغ بودجه 99| تاخیر در بهره‌برداری گازرسانی به سیستان و بلوچستان/ پیشرفت خطوط لوله انتقال گاز تنها 39 درصد

طبق گزارش تفریغ بودجه 99 برنامه خطوط انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان شامل 8 پروژه بالغ بر 1.100 کیلومتر بوده که معادل 39 درصد شامل 430 کیلومتر اجرا گردیده و 762 کیلومتر آن در حال اجرا است.

تفریغ بودجه 99| تاخیر در بهره‌برداری  گازرسانی به سیستان و بلوچستان/ پیشرفت خطوط لوله انتقال گاز تنها 39 درصد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق گزارش تفریغ بودجه 99، در سال 1389 با ورود گاز به شهر ایرانشهر، استان سیستان و بلوچستان به عنوان آخرین استان کشور گازدار گردید. پس از انتقال گاز به زاهدان در سال 1395، اقدامات  اساسی برای انتقال و  توزیع گاز، مطابق با قوانین و مقررات موضوعه آغاز گردید. لیکن تاخیرات به وجود آمده در اجرای پروژه‌ها که بخش  عمده آن خارج از اختیارات دستگاه‌های مجری است منجر به عدم بهره‌برداری و گازرسانی گردیده که  عملکرد آن به شرح جدول زیر است (جدول 1):

جدول 1

مطابق جدول فوق برنامه خطوط انتقال گاز شامل 8 پروژه بالغ بر 1.100 کیلومتر بوده که معادل 39 درصد شامل 430 کیلومتر اجرا گردیده و 762 کیلومتر آن در حال اجرا است. از 3.857 میلیارد تومان پرداختی بابت احداث خطوط لوله، مبلغ 2.954 میلیارد تومان به پیمانکاران پرداخت و مبلغ 903 میلیارد تومان مربوط به خرید لوله، تحصیل اراضی، تسهیم هزینه‌های جاری و سایر هزینه های جانبی است.

از 24 شهر هدف گازرسانی، بابت خط تغذیه یا توزیع 12 شهر شامل ایرانشهر، بزمان، بمپور، محمدان، خاش، گلمورتی، زابل، زاهدان، زهک، محمدآباد، ادیمی و دوست‌محمد اقدام شده که شهرهای ایرانشهر، بمپور، محمدان، زابل (از طریق CNG) و زاهدان به مرحله علمک‌گذاری و اشتراک‌پذیری رسیده است.  

در 5 شهر مذکور از 171.110 ظرفیت اشتراک‌پذیری ایجاد شده تعداد 74.711 واحد مسکونی، تجاری و ... مشترک گردیده‌اند و 56% کل ظرفیت، بلااستفاده است. همچنین از 14 روستای شهرهای مذکور از  2.772 ظرفیت موجود،  1،077 واحد مسکونی، تجاری و ...  مشترک گردیده و 61% کل ظرفیت بلااستفاده بوده که بخشی از آن ناشی از عدم توان مالی مردم در تامین هزینه‌های لوله‌کشی است که می‌بایست دولت تمهیدات لازم  جهت استفاده از این ظرفیت را ایجاد نماید. 

همچنین طبق آخرین پیش‌بینی‌های پیمان (بعد از تمدیدهای مکرر) تا پایان شهریور ماه سال 1400 ،تعداد 8 پیمان خطوط انتقال باید به اتمام برسد که با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی و بازدیدهای میدانی، پیش‌بینی فوق محقق نمی‌گردد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول