اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تولید دو داروی گیاهی دانش‌بنیان مؤثر در درمان کرونا در کرمان

طی مراسمی، رونمایی از دو محصول دانش‌بنیان گیاهی موثر در درمان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.

تولید دو داروی گیاهی دانش‌بنیان مؤثر در درمان کرونا در  کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نفیسه حسینی‌یکتا امروز در ارتباط ویدئوکنفرانس در مراسم رونمایی از  دو محصول دانش‌بنیان گیاهی موثر در درمان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: امروز از دو دارویی که ایده‌های آن از منابع غنی پزشکی سنتی دریافت شده است، رونمایی می‌شود.

 مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت عنوان کرد: اگر به مقالات منتشر شده در مجلات معتبر نگاه کنید، می‌بینید به این نقطه رسیدند که اگر داروها از ایده‌های مبتنی بر طب بومی و ‌مردمی دریافت شود، احتمال رسیدن به داروهای موثر بسیار بیشتر از داروهای دیگر است.

حسینی‌یکتا افزود: استفاده از ظرفیت طب سنتی ایرانی به‌صورت ترکیبی بر اساس راهبرد جهانی و اسناد بالا دستی رویکرد مد نظر وزارت بهداشت است و این رویکرد در دانشکده‌های طب سنتی سراسری کشور از جمله دانشکده پرتوان و تلاشگر کرمان در دستور کار قرار دارد و تحقیقات متعدد و متنوعی در موضوعات مختلف انجام شده است.

مدیرکل طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیان داشت: در تولید علم در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی، رتبه ایران در سال قبل در دنیا پنجم و امسال در رتبه چهارم بعد از هند، چین و آمریکا قرار دارد و این امر در ۱۰سال گذشته به‌دلیل دانشکده های طب سنتی در سراسر کشور راه‌اندازی شده، شکل صعودی داشته است.

وی با اشاره به اینکه یکی از محورهای مورد تاکید علاوه بر اقتصاد دانش‌بنیان، نگاه ویژه به توان و دانش بومی است، گفت: از  دارویی صحبت می‌کنیم که هم از منابع طب سنتی آمده و هم به مرحله تولید رسیده و ‌به اقتصاد دانش‌بنیان گره خورده است.

حسینی‌یکتا  ادامه داد: این دو ویژگی در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و دانشکده‌های طبی سنتی و گروه‌های طب سنتی بدون شک می‌تواند یک محل و  دریچه جهشی برای سرعت ورود دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، باشند.

حسینی‌یکتا تصریح کرد: ما در طب سنتی ممکن است  بحث‌ها و حواشی مختلف بشنویم، که هرچه بحث‌های ایجابی و موارد تحقیقاتی مبتنی بر طی مسیر علمی مانند آنچه که در این دو دارو که امروز رونمایی می‌شود، طی شده، بیشتر نمود پیدا کند، موضوعات دغدغه‌آور و حواشی آفرین برای نظام سلامت بدون شک کمتر خواهد شد.

فرید نجفی معاون  تحقیقات و  فناوری وزارت بهداشت نیز از طریق ویدئوکنفرانس اظهار داشت: ورود اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به حیطه فناوری و کارآفرینی، یکی از شاخص‌های دانشگاه‌های توسعه یافته است و ما امیدواریم در دانشگاه‌های کشور به‌صورت جدی این بحث دنبال شود.

وی عنوان کرد: راه نجات کشور از اقتصاد  وابسته به نفت، ورود  دانشگاه‌ها به مسأله اقتصاد دانش‌بنیان است و شاکله اصلی اقتصاد دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

نجفی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان را از گذشته‌های دور به‌عنوان دانشگاه پیشرو در زمینه فناوری و تولید علم می‌شناسیم و در این سال‌های اخیر کارهای بسیار ارزشمندی در این دانشگاه صورت گرفته است.

وی ابراز داشت: ایران در کنار هند و قزاقستان به‌عنوان یکی از سه اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه مرکز و جنوب آسیا در نظر گرفته شده است و این یک پتانسیل کشور است و ما نباید این پتانسیل را هدر دهیم و باید به‌طور جدی در زمینه قانون‌گذاری، اقتصاد  دانش‌بنیان در کشور رونق پیدا کند.

معاون تحقیقات و  فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران  در زمینه نیروی انسانی دانش آموخته در رتبه ۴۹، در رتبه نانوتکنولوژی رتبه ۴۶، در کارهای نوآورانه رتبه ۴۶ جهان قرار دارد و در زمینه بازار و قوانین بالا دستی رتبه کشور در جهان رتبه بسیار پایینی است و رتبه ما در زمینه پیچیدگی اقتصاد پیش روی نخبگان و دانشمندان برای ورود کالاهای خود به بازار ۱۱۵ است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول