اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

۵۰ درصد اراضی آذربایجا‌ن‌شرقی مشمول طرح جهش تولید در دیمزارهاست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه با رعایت اصول علمی می‌توان شاهد افزایش تولید در دیمزارها بود، گفت: امسال حدود ۵۰ درصد اراضی زیر کشت استان مشمول طرح جهش تولید در دیمزار است.

۵۰ درصد اراضی آذربایجا‌ن‌شرقی مشمول طرح جهش تولید در دیمزارهاست

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی در همایش جهش تولید در دیمزارهای استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین سطح زیر کشت در استان ما یعنی بالای ۶۰ درصد اراضی زراعی مربوط به دیمزارهاست و از طرفی نزولات جوی رو به کاهش است، طرح جهش تولید در دیمزار‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: امسال ۲۰۰ هزار کشاورز و ۲۵۰ کارشناس در استان در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اجرا می‌شود، همکاری می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در این طرح از اصول علمی و فنی برای افزایش تولید استفاده می‌شود، ادامه داد: این طرح در تامین امنیت غذایی بسیار موثر است.

فتحی گفت: توجه به ژنتیک یعنی استفاده مناسب از بذر‌های معرفی شده و اصلاح شده که در عملکرد تاثیرگذار است، استفاده از ردیف کار، به زراعی و رعایت اصول فنی در تغذیه از جمله اصول علمی استفاده شده در طرح جهش تولید در دیمزار‌هاست.

وی با بیان اینکه با رعایت اصول علمی می‌توان شاهد افزایش تولید در دیمزارها بود، یادآور شد: امسال حدود ۵۰ درصد اراضی زیر کشت استان مشمول طرح جهش تولید در دیمزار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه سال گذشته طرح افزایش تولید در دیمزارها به همراه ۶ استان دیگر در آذربایجان‌شرقی به صورت الگو انجام شد، تصریح کرد: ارزیابی سال گذشته نشان داد در برخی مزارع که با اصول علمی و دقت و حوصله رعایت شده در هر هکتار ۱۵۰ کیلو نسبت به سایر مزارع افزایش تولید داشتیم.

وی با بیان اینکه کمبود بارندگی ما را مجبور به استفاده از طرح جهش تولید در دیمزارها می‌کند، متذکر شد: در استان آذربایجان‌شرقی بالای ۶۰ درصد اراضی زراعی مختص کشت دیم است.

وی با بیان اینکه حتی اراضی آبی نیز به دلیل کمبود بارندگی‌ها حالت دیم می‌گیرند، گفت: در دنیا ۷۰ درصد کشت و کارها در اراضی دیم انجام می‌شود در صورتی که در کشور ما بالای ۶۰ درصد تولیدات از اراضی آبی حاصل می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه در سایر کشورها عملکرد اراضی دیم بهتر از اراضی آبی ماست، خاطرنشان کرد: باید به همین منظور اصول علمی از قبیل مبارزه با آفات و علف‌های هرز رعایت شود تا بتوانیم از دیمزارها محصول مناسبی برداشت کنیم.

وی یادآور شد: اگر در ۴۰۰ هزار هکتار اراضی دیم استان بتوانیم در هر هکتار ۱۰۰ کیلو افزایش تولید داشته باشیم میزان تولید استان ۴۰ هزار تن افزایش می‌یابد که علاوه بر اینکه در امنیت غذایی نقش موثری دارد این افزایش تولید باعث رونق معیشت کشاورزان نیز می‌شود.

فتحی با بیان اینکه استفاده از بذرهای اصلاح شده و شناسایی شده نقش مهمی در افزایش تولید دیمزارها دارد، گفت: کارشناسان پهنه باید کشاورزان را ملزم به استفاده از بذرهای اصلاح شده کنند.

وی با اشاره به اینکه یافته‌های علمی نشان داده است که امروزه آیش در دیمزار نقشی ندارد بلکه باید تناوب کشت رعایت شود، اضافه کرد: امروز باید برای کشاورز ارقام کشت را تعیین کنیم.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول