اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

۱۰۰ شهرستان فاقد پزشکی قانونی هستند

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور به محروم بودن برخی شهرسان‌های کشور از سازمان پزشکی قانونی، گفت: هم‌اکنون ۱۰۰ شهرستان با وجود داشتن مرکز قضایی، پزشکی قانونی ندارند.

۱۰۰ شهرستان فاقد پزشکی قانونی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند،عباس مسجدی‌آرانی ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، اظهار داشت: قوه قضاییه یکی از دستگاه‌های بسیار نقش‌آفرین در اجرای عدالت است.

وی با بیان اینکه روح انقلاب اسلامی اجرای عدالت و رفع تبعیض‌ها و ارتقای معنوی مردم است، بیان داشت: پزشکی قانون جزیی از دستگاه قضایی است که در اجرای عدالت به قاضی کمک می‌کند و با نظرات تخصصی و کارشناسی خود در اجرای عدالت تأثیرگذار است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور مطرح کرد: تنوع کار پزشکی قانونی بسیار بالا بوده و بیش از ۴۰ نوع معاینه شامل نزاع، تصادفات، حوادث کار، بیماری‌های شغلی و بررسی گواهی استعلاجی، بررسی گواهی رشد، بررسی سلامت و گواهی عقلی، قصور پزشکی، سقط جنین و غیره را انجام می‌دهد.

مسجدی اضافه کرد: در بخش آزمایشگاهی به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته امروز بهترین آزمایشگاه‌های کشور در سازمان پزشکی قانونی است چراکه اگر اختلافی در نظام سلامت، بیمارستان‌ها، بین اطبا و دستگاه‌های وزارت بهداشت اتفاق بیفتد و پرونده قضایی تشکیل شود اظهار نظر کارشناسی پزشکی قانونی فصل‌الخطاب دستگاه قضایی است.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته از حدود ۶ میلیون پرونده قضایی تشکیل شده بیش از ۲ میلیون پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شده، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۶۰ مرکز پزشکی قانونی در کشور به مردم خدمت می‌کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور مطرح کرد: حدود ۵ درصد کار ما مربوط به معاینه اجساد است که کار فوق تخصصی است و در پرونده‌هایی که از دستگاه قضایی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود همکاران ما علت فوت را با کار تخصصی مشخص می‌کنند.

مسجدی اظهار داشت: زمانی که آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضاییه منصوب شدند به ایشان گزارش دادم در بیش از ۱۵۰ شهرستان کشور مرکز قضایی داریم ولی مرکز پزشکی قانونی نداریم که با حمایت رئیس قوه قضاییه با وجود مشکلات مالی و به‌کارگیری پزشک در ۵۰ شهرستان مرکز پزشکی قانونی را راه‌اندازی کردیم.

وی به محروم بودن برخی شهرسان‌های کشور از سازمان پزشکی قانونی، تبیین کرد: هم‌اکنون ۱۰۰ شهرستان با وجود داشتن مرکز قضایی، پزشکی قانونی ندارند و اهالی این شهرها ناچارند برای دریافت خدمات پزشکی قانونی حداقل ۸۰ کیلومتر تا رسیدن به اولین مرکز پزشکی قانونی طی کنند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در پایان خاطرنشان کرد: تولید دو محصول دانش‌بنیان کیت تعیین هویت ژنتیک و دستگاه هموژنایزر در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی توانست پزشکی قانونی را در تأمین این دو محصول از کشورهای بیگانه بی‌نیاز کند.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول