اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

جهش تولید در ۳۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای مازندران/ فعالیت ۷۰ پهپاد کشاورزی در استان

امسال طرح جهش تولید در 30 هزار هکتار دیمزارهای استان با همکاری مشترک جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عملیاتی می شود.

جهش تولید در ۳۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای مازندران/ فعالیت ۷۰ پهپاد کشاورزی در استان

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، در راستای حمایت از اقشار متوسط و کم برخوردار جامعه و دستیابی به خودکفایی و امنیت غذایی، با تاکید رهبر معظم انقلاب، وزیر جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، طرح جهش تولید در دیم‌زارهای مازندران در سطح ۳۰ هزار هکتار با پشتیبانی جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان عملیاتی خواهد شد.

در صورت موفقیت در اجرای این طرح که در مناطق دیم استان اجرا خواهد شد، سال آینده به ۹۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان افزایش می‌یابد.

تسهیلات مناسبی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است که برای خرید ادوات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل تسهیلات کم بهره با بازپرداخت چندساله است.

یکی از اهداف این طرح، توجه به توسعه کشت علوفه، حبوبات و دانه‌های روغنی مناطق دیم در کنار گندم و جو است.

کمبود آب و بارندگی در مناطق دیم یکی از مهمترین عوامل محدودکننده توسعه کشت در دیم‌زارهاست.

با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و نبود نقدینگی لازم برای کشاورزان مناطق دیم استان، اعطای تسهیلات کم بهره برای کشاورزان مناطق بالادست در دستورکار است تا جهش تولید در این مناطق محقق شود.

توجه به کشاورزی حفاظتی هم یکی از مولفه‌های مهم و مورد تاکید در توسعه دیم‌زارهاست تا ضمن حفظ رطوبت، در کاهش فرسایش خاک هم موثر باشد.

عزیزاله شهدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: در بخش کشاورزی با توجه به شرایط موجود باید به اولویت‌ها پرداخته شود و جهش تولید در دیم‌زارها یکی از این اولویت‌هاست که از ظرفیت مغفول استان استفاده بهینه خواهد داشت.

وی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در کنار جهاد کشاورزی پای کار است تا بتواند ظرفیت تولید در مناطق دیم را فعال کرده و جهش تولید را رقم بزند.

شهیدی‌فر توسعه مکانیزاسیون، رعایت تناوب زراعی، رعایت کشاورزی حفاظتی، تنوع کشت و تنوع محصولات را از اهداف مهم این طرح برشمرد و اضافه کرد: کشت مکانیزه در چند سال اخیر جهش خوبی داشته است و در کشت برنج به حدود ۱۳۰ هزار هکتار رسیده است که در مناطق دیم هم باید به سمت توسعه کشت مکانیزه حرکت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در بخش دیگری از سخنانش به لزوم اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان مشمول این طرح اشاره کرد و گفت: از طریق این تسهیلات ناوگان کشت مکانیزه استان را گسترش و توسعه خواهیم داد.

وی بر استفاده از پهپادها در مناطق دیم استان تاکید کرد و افزود: تاکنون ۱۵۰ فروند پهپاد برای برخورداری از تسهیلات معرفی شدند که ۷۰ فروند در آسمان کشاورزی استان به پرواز درآمده است.

شهیدی‌فر با بیان اینکه کشاورزی قراردادی از دیگر اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی و لازمه کنونی کشاورزی کشور است، ادامه داد: کشاورزی قراردادی به کشاورز این اطمینان را می‌دهد بدون دغدغه فروش، محصول خود را تولید کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: امسال حواله نهاده‌های کشاورزی به صورت الکترونیک صادر می‌شود و نیازی به حضور کشاورزان در مراکز جهاد کشاورزی نیست.

وی در پایان بر توسعه کشت کلزا در مناطق مختلف استان با توجه به بارندگی‌های اخیر تاکید کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول