اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

زنگ خطری به نام طلاق/ ریشه اصلی جدایی از کجا آب می خورد؟

طلاق یکی از واقعیت های تلخ جامعه بوده که متأسفانه روند روبه رشد با توجه به مشکلات موجود دارد اما دلایل اصلی آن مشکلات اقتصادی، عدم آشنایی درست بین زوجین، اعتیاد، استفاده نادرست از فضای مجازی و غیره ذکر شده است.

زنگ خطری به نام طلاق/ ریشه اصلی جدایی از کجا آب می خورد؟

خبرگزاری فارس - خراسان ‌جنوبی؛ طلاق در معنای قانونی جدا شدن زوجین است که در پی آن حقوق و تکالیفی که زن و مرد در قبال هم داشته اند از بین می روند.

طلاق زمانی اتفاق می افتد که زوجین احساس کنند به علت تنش و ناسازگاری بینشان استحکام رابطه زناشوییشان از بین رفته و امروزه مبحث آسیب شناسی طلاق و جدایی توسط کارشناسان روانشناسی طلاق و پژوهشگران در ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است.

طلاق هر چند حلال الهی بوده اما آسیب هایی زیادی به بدنه خانواده ها و در پی آن جامعه ایجاد می کند و شاید بیشترین آسیب این واقعه در خانواده‌هایی که دارای فرزند بوده به آن‌ها وارد شود.

عوامل مختلفی در بحث طلاق بین زوجین تأثیرگذار هستند که شاید مهم ترین آن‌ها در شرایط کنونی مشکلات اقتصادی بوده و متأسفانه این امر با شیوع کرونا شدت بیشتری یافته و بسیاری از مشاغل از بین رفته و کانون خانواده ها نابود شده است.

گاهی چاره ای جز طلاق برای زندگی نمی ماند

اگر سری به دادگاه‌های خانواده بزنید می بینیم متأسفانه زوج های جوانی برای جدا شدن از یکدیگر مراجعه می‌کنند، یکی از این زوج ها در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هر چند طلاق وجه خوبی نداشته و مشکلات فراوانی در آینده در پی خواهد داشت ولی بعضی از مواقع تنها راهکار است.

وی با اشاره به اینکه هر فردی که زندگی مشترک خود را آغاز می‌کند به آن امیدوار بوده و نمی‌خواهد کانون خانواده نابود شود اما گاهی مواقع مشکلات قابل حل نبوده و چاره‌ای جز جدایی باقی نمی ماند. این زوج با بیان اینکه چهار سال از زندگی مشترکشان می گذرد، گفت: اگر آشنایی دختر و پسر با معرفی و هماهنگی از سوی خانواده‌ها شکل گیرد و برای این آشنایی وقت معینی تعیین گردد به نظر می رسد آشنایی به نحو بهتری انجام و مشکلات ناشی از عدم آشنایی وارد زندگی مشترک نشود.

مشاوره کمکی برای آشنایی بهتر زوجین

از این زوج جوان مهم ترین دلایل طلاق را جویا شدم که گفت: به نظرم پایه بسیاری از اختلافات در زندگی مشترک ناشی از عدم آشنایی، عدم تطابق فرهنگی و اجتماعی بین خانواده‌ها، عدم اعتماد طرفین به یکدیگر، مشکلات اقتصادی، عدم صبر و تحمل دو طرف و دیگر موارد است.

وی با اشاره به اینکه مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شکل گیری زندگی بهتر بین زوجین بسیار کمک کننده باشد، یادآور شد: به نظر می رسد باید تعداد جلسات مشاوره قبل از ازدواج بیشتر و امری اجباری شود تا سبب آشنایت بیشتر زوجین با یکدیگر در مورد دیدگاه هایشان گردد و بهتر با حق و حقوق یکدیگر آشنا گردند.

پایه های خانواده با مشکلات اقتصادی از هم گسسته

یکی دیگر زوج های جوانی که برای طلاق به دادگاه خانواده مراجعه داشتند در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: چهار سال از مدت عقدمان گذشت که در این مدت مشکلات زیادی بینمان بود اما به اسرار خانواده‌های دو طرف زندگی خود را زیر یک سقف آغاز نمودیم و الان بعد از گذشت دو سال از ازدواجمان به دادگاه خانواده برای طلاق مراجعه کرده ایم.

زهرا م با بیان اینکه از همان ابتدا که همسرم به خواستگاری برایم آمد شغل مناسبی نداشت که متأسفانه با شیوع کرونا آن را هم از دست داد، افزود: مشکلات اقتصادی در خانواده خود مشکلات دیگری را در پی دارد که من این موضوع را به وضوح در زندگی خود با گرایش همسرم به سمت اعتیاد احساس نمودم.

این خانم جوان در ادامه به مهم ترین دلایل طلاق اشاره داشت و گفت: به نظرم در حال حاضر ریشه بسیاری از اختلافات در زندگی زناشویی به مشکلات اقتصادی بر می‌گردد و با گرانی هایی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد این اختلافات افزایش می یابد که به نظر می رسد برای کاهش امر طلاق در جامعه ابتدا باید اوضاع اقتصادی جامعه سر و سامان یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پایه های بسیاری از خانواده ها به سبب اعتیاد که یکی از منشأ های آن مشکلات اقتصادی بوده از هم گسسته است، یادآور شد: طلاق اگر چه شاید در کوتاه مدت راه حل مشکلات خانواده گردد اما در ادامه مشکلات فراوانی را برای زوجین در پی دارد.

درخواست برخورد قانونی با آشنایی های فضای مجازی

در کنار درب دادگاه خانواده ایستاده بودم که نظرم به خانمی جلب شد که اشک از چشمانش جاری بود جلو رفتم و پای صحبت هایش نشستم.

وی با بیان اینکه شش سال شده ازدواج کرده‌ام که نتیجه این ازدواج دو فرزند بوده است، اظهار داشت: از طریق یکی از دوستانم با همسرم آشنا شدم و موضوع را با خانواده خود مطرح نمودم و هر چند خانواده‌ام راضی به این وصلت نبودند اما با اصرار من پذیرفتند و با هم ازدواج کردیم

(ف.م) ادامه داد: روزهای اول زندگی به خوبی پشت سر گذاشته شد تا اینکه کم کم متوجه دیر آمدن شوهرم به منزل و ارتباط های تلفنی مشکوک شدم.

وی با بیان اینکه هر روز که از زندگی مشترکمان می گذشت به میزان شکم افزوده می شد و این امر سبب سردی روابطمان شد، یادآور شد: بعدها متوجه ارتباط داشتن همسرم با خانمی شدم که از طریق فضای مجازی با ایشان آشنا شده بود و این موضوع بسیار برایم عذاب آور شد.

این خانم در حالی که گریه امانش رو بریده بود افزود: افرادی که اینگونه با زندگی مردم بازی می کنند باید شناسایی و مورد اعمال قانون قرار گیرند چون همیشه افراد ساده لوحی وجود دارند که در دام آن ها گرفتار می شوند.

وی با بیان اینکه زندگیم را دوست دارم و نمی خواهم به این سادگی آن را از دست بدهم، اضافه کرد: متأسفانه آنچنان این خانم در ذهن همسرم نفوذ نموده که دیگر علاقه ای به ادامه زندگی با من ندارد و به راحتی خواستار طلاق شده است.

وی در پایان خواستار مدیریت دولت بر فضای مجازی که کانون بسیاری از خانواده ها را نابود ساخته و زندگی های شیرین را تلخ نموده شد.

تلاش جهادی جهت کنترل و کاهش آسیب های طلاق

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در ادامه در گفت وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: به طور اساسی طلاق حلال مغبوض الهی بوده وعرش الهی را به لرزه در می‌آورد چرا که از هم پاشیدن کانون گرم خانواده  خود یک آسیب و مولد آسیب های دیگر به ویژه نسبت به فرزندان طلاق وزنان مطلقه است.

وی ادامه داد: با توجه به این که در دهه اخیر شاهد رشد دعاوی خانوادگی و طلاق عاطفی و قضایی بوده و استان ما هم مستثنی از این آسیب نبوده باید همه دستگاه های مسئول در حوزه خانواده  مسؤلانه و دغدغه مندانه به صورت جهادی در جهت کنترل و کاهش آسیب طلاق تلاش کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه تمام اهتمام این معاونت به موازات کنترل و کاهش سایر آسیب ها و جرائم اولویتی، توجه به آسیب های مرتبط با حوزه خانواده و خاصه موضوع طلاق است، تصریح کرد: تا همکاری بین بخشی و احساس مسؤولیت عملی برا کاستن از مشکلات موجود در حوزه خانواده وجود نداشته باشد، اقدامات جزیره‌ای اثر بخش نخواهد بود.

وحدانی نیا به بخشی از اقداماتی که معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در حوزه خانواده پیگیری می نماید اشاره کرد و افزود: ارجاع تمامی دعاوی خانوادگی از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه، تمکین و طلاق(چه توافقی چه به درخواست احد از زوجین) به مشاوره ازجمله این اقدامات بوده که در دعاوی طلاق در خواست زوجین باید در سامانه تصمیم بهزیستی ثبت گردد و برای نوبت دهی و ارجاع به غربالگری و ادامه روند مشاوره که البته در طلاق های توافقی  به موازات مشاوره برگزاری کارگاه های مهر(من، همسرم، روابط فی‌‌مابین) را که در مرکز استان  و حوزه قضایی فردوس فعال بوده و سایر دعاوی هم چه در مرکز مشاوره دادگستری و یا با ارجاع به مرکز مشاوره آرامش ناجا در جهت سازش زوجین تلاش می‌شود.

سازش ۴۴ درصدی در دعاوی خانوادگی استان

وی ضمن قدردانی از تعامل و همکاری بهزیستی استان، مجموعه معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان و مدیریت مرکز مشاوره آرامش و مشاورین آن مرکز گفت: در سال ۱۳۹۹ در نتیجه ارجاع به مشاوره حدود ۴۴ درصد سازش در دعاوی خانوادگی استان اعم از مواردی که سازش قطعی بوده یا هر یک از زوجین متقاضی دعوی خانوادگی پیگیری دعوی خود نشده وعدم پیگیری حمل بر سازش گردیده وجود داشته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی مهمترین دلایل طلاق را مربوط به فقر فرهنگی و اقتصادی در حوزه خانواده دانست و یادآور شد: فقر فرهنگی وجوه مختلفی از جمله عدم مسؤولیت پذیری زوجین نسبت به تکالیف مشترک و اختصاصی خویش در زندگی مشترک، فقر مهارت های ارتباطی و گفتمان مؤثر در حل تعارضات و حل مسئله، دخالت‌های بی‌جای خانواده زوجین و خیانت هایی که در زندگی مشترک رخ می دهد شامل می گردد.

وحدانی نیا با اشاره به نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در موضوع طلاق اضافه کرد: به نظر نقش فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و گوشی های تلفن هوشمند در دور کردن عواطف زوجین از یکدیگر به لحاظ عدم مدیریت در کم و کیف استفاده از آن و زمینه سازی برای خیانت نسبت به شریک زندگی متأسفانه بسیار پررنگ بوده ضمن اینکه اعتیاد چه به مواد مخدر صنعتی و چه سنتی، فقر اقتصادی وعدم تامین نیازهای حداقلی خانواده از طرف مرد و پدر خانواده، وجود خشونت‌ها و سوء معاشرت در زندگی نسبت به همسر اعم از خشونت های فیزیکی، کلامی و حتی عاطفی نیز قابل توجه بوده که منظور ازخشونت عاطفی همان عدم توجه به همسر و شریک زندگی و به حساب نیاوردن همسر در زندگی  وبرآورده نساختن نیازهای عاطفی همسر خصوصا نیازهای عاطفی زن از طرف شوهر نیز از جمله عوامل مؤثر در طلاق عاطفی و طلاق قضایی است.

وی در خصوص فضای مجازی و تأثیر آن در دور کردن زوجین از یکدیگر به لحاظ عدم مدیریت زمان استفاده از این فضا وکم ‌و کیف ورود به آن و نقش پررنگ آن افزود: نقش پررنگ فضای مجازی به گونه ای که در مراجعات زوجین و گلایه ای که از عدم احساس مسؤلیت شریک زندگی یا خشونت به خرج دادن و عدم توجه به زندگی مشترک و تأمین نیازهای روحی وعاطفی و غیره دارند وقتی مورد واکاوی قرار می گیرد سررشته آن به فضای مجازی برمی گردد.

در زندگی زناشویی حریم خصوصی زوجین در فضای مجازی معنایی ندارد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: معنا ندارد در فضای زندگی مشترک هر یک از زوجین با تلقی به این که حریم خصوصی بوده بخواهد محتوای آن را از شریک زندگی مخفی نگه دارند.

وحدانی نیا در رابطه با گذاشتن رمز برای محافظت از داده های تلفن هوشمند افزود: گذاشتن رمز برای محافظت از داده های تلفم هوشمند از دیگران فرمان عقله و اقتضای احتیاط بوده اما رمزی را که هر یک از زوجین می گذارند باید رمزی باشد که توسط شریک زندگی قابل باز کردن برای ورود به محتوای گوشی بوده و همچنین با توجه به اینکه محرم ترین محارم زن و شوهر هستند باید رمز ورود به تلفن به شریک زندگی بیان گردد و اگر هر یک از زوجین بنا باشد رمزی برا گوشی تلفن هوشمند یا تبلت و دستگاه های هوشمند انتخاب و از دیگر شریک زندگی مخفی نگه دارد این موضوع خود به ایجاد اولین جرقه بدبینی در زندگی مشترک نسبت به همسر منجر شده بنابراین باید زوجین از ایجاد هر گونه سوء ظن وبدبینی نسبت به یکدیگر تلاش نمایند.

وی یادآور شد: اعتیاد به فضای مجازی و پرداختن بیش از حد به این فضا وغافل شدن از ارتباط کلامی، چشمی و غیره با همسر سردی در روابط را به دنبال دارد تا جایی که منجر به گلایه مندی هر یک از زوجین شده و بیان می دارند، هر چند جسم آنها زیر یک سقف قرا دارد اما از نظر روحی فرسنگ‌ها فاصله بین آنها وجود دارد و این پیامد عدم مدیریت فضای مجازی بوده فارغ از خیانت ها وارتباطاتی که با جنس مخالف در این فضا انجام می گیرد و شاهد خیانت در فضای زندگی مشترک هستیم.

برنامه های مؤثر در کاهش طلاق

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: غفلت از فرصت های فضای مجازی و عدم توجه به تهدیدات این فضا و در نتیجه تغییری که  در باورها، گرایش ها، گزینش ها، منش ها و رفتارها شاهد آن هستیم سبک زندگی را متأثر از این فضا ساخته  که آموزش، هشدار، دقت وهوشمندی در این حوزه را می طلبد.

وحدانی نیا با اشاره به برنامه هایی که در کاهش طلاق مؤثر می باشد، بیان داشت: برگزاری آموزش‌های قبل، حین ازدواج و سال های اولیه ازدواج و فرهنگ سازی ضرورت مراجعه به مشاور خانواده توسط زوجین با ایجاد اولین جرقه های اختلافی که منجر به تنش در فضای زندگی بوده، فرهنگ سازی مراجعه به کدخدا منشی و ریش سفیدی برای حل اختلافات زوجین، فراگیری مهارت های زندگی و مهارت های ارتباطی توسط زوجین، توجه نهادهای حمایتی به جنبه های تأمین معیشت زندگی، تقویت باورهای دینی و مذهبی  بالا بردن آستانه صبر و تحمل زوجین، توجه ویژه به خانواده های در معرض آسیب، آموزش سواد فضای مجازی، باز اجتماعی و باز سازگاری احد از زوجین آسیب دیده توسط جامعه و پذیرش اولیه وی توسط خانواده و محله و تلاش در جهت اشتغال  این قبیل از جامعه هدف به طور مسلم از برنامه های مؤثر در کاهش طلاق در جامعه است.

وی ادامه داد: تأکید بر این بوده که زوجین با اختلاف در زندگی نخستین قدم را مراجعه به مشاور قرار دهند نه این که آخرین گام را که مراجعه به دادگاه بوده به عنوان نخستین گام انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه از جمله برنامه هایی که به موازات ارجاع تمامی دعاوی خانوادگی به مشاوره در برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان در حوزه خانواده وجود دارد، فرهنگ سازش صلح و سازش از طریق حکمین و مصلحین قرآنی بوده که اجرایی شده است، تصریح کرد: افراد معتمد، ذی نفوذ، با تجربه و برخوردار از دانش در هر محله را شناسایی و با برگزاری کارگاه های آموزشی برای این افراد با تبیین اهداف اجرای طرح و محور قرار دادن مساجد پایلوت در محلات هدف و با محوریت امام جماعت مسجد و همراهی هیأت امناء هر مسجد  متعامل با بسیج حقوق دانان استان از طریق ورود یک حقوقدان بسیجی به این جمع این هدف را پی می جوییم  تا اختلافات خانوادگی قبل از این که در قالب تشکیل پرونده قضایی طرح گردد در همان محلات در هر مسجد با ورود مصلحین و حکمین قرآنی سازش انجام چرا که دین اسلام، دین سازش، آشتی و مدارا است.

ثبت ۴۲۱ واقعه طلاق در چهار ماهه امسال در استان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی در خصوص وضعیت طلاق در استان در چهار ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال گذشته تعداد 426 واقعه طلاق در استان ثبت شده و این میزان در چهار ماهه سال جاری 421 واقعه بوده که در مجموع  کاهش وجود داشته است.

وحدانی نیا ادامه داد: در شهرستان بیرجند در  چهار ماهه ابتدایی سال قبل تعداد ۲۲۷ طلاق ثبت و در مدت مشابه سال جاری ۲۴۹ مورد ثبت شد و افزایش ثبت طلاق  ناشی از این بوده که درحوزه  قضایی خوسف، سربیشه و نهبندان دفتر طلاق وجود ندارد و این سبب شده تا وقایع طلاق این شهرستان ها در بیرجند به عنوان مرکز استان ثبت شده است.

گزارش از سمیه محمدی

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول