اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تصویب طرح ویژه سامان‌دهی 35 جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:‌در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر مصوب شد طرح ویژه سامان‌دهی 35 جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود.

تصویب طرح ویژه سامان‌دهی 35 جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد راستاد بعدازظهر امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: از نظر ناوگان تحت مالکیت و پرچم جزو کشورهای پیشرو در دنیا هستیم.

وی افزود: در زمینه پایانه‌های بندری 260 میلیون تن ظرفیت سالانه پایانه‌های بنادر تجاری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 150 میلیون تن از این ظرفیت بهره‌برداری می‌شود و این نشان می‌دهد هنوز ظرفیت‌های زیادی داریم.

راستاد اضافه کرد: در کنار ظرفیت‌های بندر و ناوگان باید مراودات اقتصادی به گونه‌ای رشد کند که از این ظرفیت بالقوه به صورت بهینه استفاده شود.

وی ادامه داد: باید به دنبال این باشیم که در شرایط مناسب کالاهای ترانزیتی جذب شود و بنادر به هاب‌های ترانزیتی منطقه تبدیل شوند. این قابلیت را داریم که هاب ترانشیپی برخی بنادر منطقه باشیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در صنایع دریایی از نظر ظرفیت زیرساخت‌های توسعه مناسبی داریم اما در سفارش ساخت داخل احتیاج به فاینانس و منابع مالی است. همین شرکت‌کشتیرانی ما اگر به سراغ کشتی‌سازی‌های خارجی بروند می‌توانند با 10 درصد قیمت کشتی، کشتی بخرند و مابقی را آن کشور به عنوان تأمین مالی تسهیلات با نرخ سود کم ارائه می‌دهد و در واقع از صنایع دریایی‌شان حمایت می‌کنند.

راستاد افزود: در زمینه ناوگان مورد نیاز سازمان بنادر که متکی به منابع سازمان است همه نیازهای دو دهه آینده به صنایع دریایی داخلی سفارش شده است.

وی عنوان کرد: در زمینه فراساحل عزم جدی جایگزینی ناوگان داریم. حرکتی تحت تدابیر ویژه شورایعالی صنایع دریایی آغاز شده است ما هم در حوزه تسهیلات وجوهه اداره شده حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای توسعه آتی بنادر طبق مطالعات بازار و پیش‌بینی رشد اقتصادی طرح جامع بنادر بازرگانی برای افق 1404 نهایی شده است و می‌دانیم در چهار سال آینده از نظر زیربنا و روبنای بنادر و تجهیزات چه مواردی باید اجرا شود.

راستاد تأکید کرد: در توسعه جزایر پیش از این اختلافی بین ذینفعان مختلف در ساماندهی وجود داشت، اما در کمیته ساماندهی سواحل و بنادر مصوب شد طرح ویژه ساماندهی 35 جزیره کشور با تولیت سازمان بنادر انجام شود و برنامه عمل برای همه جزایر در بخش‌های مختلف خواهیم داشت.

وی افزود: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی به مرحله تدقیق در مقیاس 1-5 هزارم رسیده است؛ با تصویب طرح‌های تدقیق مدیریت اقدامی درباره چگونگی بهره‌برداری مناسب از نوار ساحلی کشور خواهیم داشت.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول