اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کاهش ۳۱ درصدی ارز داروهای وارداتی/ ۳۵ هزار میلیارد تومان سهم بازار دارویی کشور

رئیس سازمان غذا و دارو، به تشریح جایگاه صنعت دارویی کشور پرداخت و مسائل و مشکلات پیش روی این صنعت را مورد توجه قرار داد.

کاهش ۳۱ درصدی ارز داروهای وارداتی/ ۳۵ هزار میلیارد تومان سهم بازار دارویی کشور

خبرگزاری فارس ـ ناصر آئینی: محمدرضا شانه ساز، روز دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ در افتتاحیه نمایشگاه دارویی ایران فارما در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره)، اظهار داشت: کرونا باعث شد نوار برگزاری این قبیل نمایشگاه قطع بشود و امیدواریم با برطرف شدن همه معضلات و مشکلات در سال‌های آینده شاهد برگزاری این نمایشگاه‌ها با حضور شرکت‌های خارجی باشیم.

وی از کرونا به عنوان یک المپیک در دنیا نام برد و گفت: برخی کشورها، صنعت داروسازی ما را یک صنعت مونتاژ قلمداد می‌کنند که در آزمون سخت کرونا، ثابت شد اینگونه نیست و همه داروهای کرونایی که در داخل مصرف می‌شود، در مدت زمان کوتاهی در داخل تولید می‌شود. این موضوع بیانگر این واقعیت است که صنعت داروسازی ما یک صنعت لاکچری و بدون پشتوانه نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو به وضعیت ارز دارو اشاره کرد و گفت: ما توانستیم ارز ترجیحی و سایر ارزهای دارو را از ۴.۲ به کمتر از ۲.۵ میلیارد دلار کاهش دهیم.

وی با بیان این مطلب که مواد اولیه ۲ درصد ارزبری به خود اختصاص داده است، افزود: در این سال‌ها ۳۱ درصد ارزبری واردات دارو کاهش پیدا کرده است. در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل‌ها، ۱۰ درصد سهم ارزی تولید را افزایش دادیم و ۲۹ درصد واردات در این حوزه کاهش پیدا کرده است.

محمد عبده زاده، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه دارویی ایران فارما در مصلای امام خمینی (ره)، افزود: این نمایشگاه با حضور شرکت‌های تولید کننده دارویی، شرکت‌های دانش بنیان در بیش از ۴۳ هزار مترمربع فضا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حضور ۵۰۹ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه امسال، گفت: ۲۳ کشور در این نمایشگاه حضور فعال دارند.

عبده زاده به مهم‌ترین اهداف نمایشگاه اشاره کرد و افزود: چالش‌های صنعت داروسازی، قیمت گذاری دارو و…، از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در نمایشگاه امسال است.

وی با بیان این مطلب که ۳۵ هزار میلیارد تومان سهم بازار دارویی کشور است، گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به داروهای تولید داخل است.

عبده زاده با اشاره به سهم ۹۷ درصدی داروهای تولید داخل از بازار دارویی کشور، تصریح کرد: برای این میزان سهم، یک میلیارد دلار ارز اختصاص می‌یابد و یک میلیارد دلار برای داروهای وارداتی است.

وی با اعلام اینکه ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون عدد دارو در کشور مصرف می‌شود، گفت: نزدیک به ۴۰ میلیارد عدد آن مربوط به داروهای تولید داخل است.

رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به اینکه ۵۷ دلار سرانه دارو در کشور است، افزود: این سرانه ۲۶۹ دلار در کشورهای نزدیک ایران، در عربستان سعودی ۳۰۰ دلار و آمریکا بیش از ۱۰۰۰ دلار سرانه مصرف دارو است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول