اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تولید ۸۱۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول باغی در همدان

کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امسال سطح زیر کشت باغات همدان ۷۹ هزار و ۲۰۰ هکتار با تولید ۸۱۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول برآورد شده است.

تولید ۸۱۸ هزار و  ۵۰۰ تن محصول باغی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ماشاءالله مرآتی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس آمار برآورد شده در سال جاری سطح زیر کشت باغات در استان همدان ۷۹ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است.

وی اضافه کرد: از این میزان حدود ۶۹ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت بارور و ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیر کشت غیر بارور و تولید ۸۱۸ هزار و ۵۰۰ تن محصول برآورد کل مساحت باغی استان است.

کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت انگور با برآورد برداشت ۴۲۵ هزار تن محصول است که در این میان شهرستان ملایر با ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت و ۲۵۰ هزار تن محصول مهم‌ترین شهرستان باغی در زمینه انگور به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: محصول باغی مهم بعدی گردو با سطح زیر کشت ۱۹ هزار و ۶۰۰ هکتار و برآورد ۶۴ هزار و ۳۰۰ تن است که مرکز پرورش و تولید گردو در تویسرکان قرار دارد.

مرآتی با بیان اینکه سومین محصول مهم استان، سیب درختی با ۷ هزار و ۷۰۰هکتار سطح زیرکشت و تولید ۱۴۰هزار تن محصول است ادامه داد: مهم‌ترین شهرستان در تولید سیب درختی نهاوند با حدود ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار سطح زیر کشت و برآورد ۷۱ هزار و ۳۰۰ تن محصول است.

وی متذکر شد: سال گذشته تولید محصولات باغی حدود ۷۷۶ هزار تن بوده در حالی که این میزان امسال ۸۱۵ هزار تن برآورد شده و نشان از افزایش پنج درصدی در میزان تولید محصولات باغی استان دارد.

کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به بیان چند توصیه باغداری در فصل پاییز به منظور نگهداری باغات و بهره‌برداری بیشتر پرداخت و اظهار کرد: از موارد مهم در بحث باغات محلول‌پاشی با ترکیب اسید فولیک، سولفات روی و اوره نسبت با ۵ در هزار است.

وی با اشاره به اینکه استفاد ه از این محلول برای افزایش تشکیل میوه در سال بعد بسیار مؤثر است افزود: این عمل پس از برداشت محصول انجام می‌شود از همین رو اکنون که برخی از محصولات برداشت شده‌اند باید محلول پاشی صورت گیرد.

مرآتی تصریح کرد: برخی  از محصولات مثل گردو و سیب در حال برداشت هستند که باید پس از برداشت با ترکیبات ذکر شده به نحوی که شاخه‌ها کاملاً خیس شوند محلول‌پاشی انجام شود تا تأثیر مثبت و مؤثری در افزایش تشکیل میوه در سال بعد داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمان اتمام برداشت برخی محصولات و شروع فصل برگ‌ریزان و به استراحت رفتن و خواب زمستانی درختان است بنابراین آبیاری باغات به منظور القای خواب زمستانی و جلوگیری از رویش شاخه‌های جدید باید قطع شود. 

کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه در باغات گردو به منظور مبارزه با کنه گالی در باغات آلوده به عنوان مهم‌ترین روش، جمع‌آوری و سوزاندن برگ درختان و پوست سبز گردو است افزود:  این روش می‌تواند نقش مؤثری در ارتباط با مبارزه با کنه گالی، به عنوان یک روش فیزیکی مبارزه داشته باشد اگرچه در صورت آلوده بودن باغات به کنه این عمل انجام شود، در غیر اینصورت نیازی به انجام آن نیست.

وی یادآور شد: به محض اینکه درخت به خواب رفت، حذف شاخه‌های خشک و آلوده در باغات به منظور حذف عوامل بیماری‌زا و آفات باید انجام شود این نکته از مهم‌ترین نکاتی است که باغداران باید در فصل پاییز انجام دهند.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول