اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

تنها ۱۷ درصد اشتغال سمنان مربوط به کشاورزی است/ مصرف آب کشاورزی بهینه شود

استاندار سمنان گفت: با وجود آب مصرفی در بخش کشاورزی تنها ۱۷ درصد اشتغال استان سمنان مربوط به این حوزه است که نیاز به بررسی و واکاوی دارد.

تنها ۱۷ درصد اشتغال سمنان مربوط به کشاورزی است/ مصرف آب کشاورزی بهینه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدمحمدرضا هاشمی پیش از ظهر امروز در نشستی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: در سفر مقام معظم رهبری به استان سمنان به پتانسیل عظیم نیروی انسانی در استان و نقش‌آفرینی مردم استان سمنان در هشت سال دفاع مقدس اشاره کردند و همچنین سایر ظرفیت‌های این استان مانند ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و صنعتی و معدنی نیز اشاره داشتند.

وی با بیان اینکه استان سمنان در زمینه کشاورزی ظرفیت بسیاری دارد، تصریح کرد: وجود ۴۷ هزار بهره‌بردار پرتلاش و زحمتکش، وجود مراکز تحقیقاتی و کشاورزی، ترویج و آموزش کشاورزی، بیابان‌زدایی، گیاهان دارویی، دو هزار و ۵۰۰ فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی و ... بخشی از این ظرفیت‌ها است.

استاندار سمنان با بیان اینکه وجود تشکل‌های مردم‌نهاد هم در این استان یک ظرفیت است، افزود: هر جا مردم به‌طور مستقیم وارد شدند، ما موفق بودیم و در بخش کشاورزی نیز استعداد و بستر برای کار فراهم است.

هاشمی افزود: در حال حاضر مشکل عمده استان سمنان کمبود شدید آب است و آن‌هم حدود ۸۹ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و این در حالی است که آب تولیدشده سالانه حدود یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعب است.

وی تصریح کرد: در حوزه ایجاد اشتغال ۱۷ درصد اشتغال استان سمنان در بخش کشاورزی است که با توجه به حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی نیاز به واکاوی و بررسی جدی دارد.

استاندار سمنان درباره ظرفیت دامداری این استان نیز گفت: در زمینه دامداری یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأس داریم که این ظرفیت بسیار مطلوبی است.

هاشمی از وجود یک‌هزار و ۶۰۰ رشته قنات در سراسر استان سمنان خبر داد و بیان کرد: بیش از ۶۰۰ رشته قنات در استان سمنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت استان سمنان تأمین آب است، عنوان کرد: موضوع چگونه مصرف کردن در بخش کشاورزی نیز موضوع بسیار مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار سمنان اضافه کرد: ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد که ۳۶ هزار هکتار در آن سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است که باید افزایش یابد و از میانگین کشور در حوزه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری بالاتر باشیم.

هاشمی درباره مجتمع‌های گلخانه‌ای نیز گفت: در حال حاضر ۱۴۷ هکتار مجتمع داریم و تا پایان سال باید میزان اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و همچنین تعداد مجتمع‌های گلخانه‌ای افزایش یابد.

وی با تأکید بر لزوم ارائه برنامه زمان‌بندی‌شده برای اجرای طرح‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: باید نقشه راه زمان‌بندی‌شده در حوزه کشاورزی برای استان سمنان مشخص و برنامه‌های نا پایان سالان بر اساس این نقشه راه اجرایی و راستی آزمایی شود.

استاندار سمنان در مورد احیای قنوات نیز اظهار کرد: اعتبار مشخصی برای احیای با کمک سازمان برنامه و بودجه استان سمنان در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه کانال‌های آبرسانی در بخش کشاورزی هم دغدغه محسوب می‌شود و هدررفت آب در این زمینه زیاد است، افزود: در حوزه‌های مختلف ازجمله بخش کشاورزی، آب آشامیدنی و حوزه صنعت هدررفت آب زیاد است.

استاندار سمنان گفت: درباره طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری هم حتماً اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برنامه ارائه دهد که چند طرح اجرا شده و چه طرح‌هایی در دستور کار است.

هاشمی خاطرنشان کرد: دولت رئیسی دولت کار و تلاش جهادی است و مدیران باید با این انگیزه در خدمت مردم باشند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول