اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ساخت موزه «استکبارستیزی» طبس پس از ۱۲ سال وقفه/ ۱۴۰۲؛ موعد بهره‌برداری

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی گفت: در ۲۳ اسفندماه ۱۳۸۸ ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس به تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی رسید که پس از 12 سال وقفه سرانجام عملیات اجرایی آن آغاز شد.

ساخت موزه «استکبارستیزی» طبس پس از ۱۲ سال وقفه/ ۱۴۰۲؛ موعد بهره‌برداری

سرهنگ غلامرضا فلاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با اشاره به حادثه پنجم اردیبهشت‌ماه سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس، اظهار داشت: سالانه بیش از ۲۰۰ هزار مسافر برای تماشای محل شکست آمریکا به این منطقه سفر می‌کنند.

وی افزود: صحرای طبس در فاصله ۱۳۰ کیلومتری محور طبس به یزد قرار دارد و هر سال به همین مناسبت مراسمی با حضور مردم و مسئولان در برگزار و یاد شهید «محمد منتظر قائم» که در این محل به شهادت رسید، گرامی داشته می‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی بیان داشت: بعد از مطالعات کارشناسی متعدد و استفاده از تجربیات مشابه در دنیا و همچنین پتانسیلی که این حادثه دارد تصمیم بر این شد که در محل وقوع حادثه یک موزه بین‌المللی احداث گردد که در ۲۳ اسفندماه ۱۳۸۸ ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس به تصویب رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیده است.

ساخت موزه بین‌المللی استکبارستیزی در ۳ بخش

فلاحی مطرح کرد: موزه شکست استکبار در صحرای طبس پروژه‌ای است که علاوه بر مسجد شکر، موزه بسته و موزه روباز به عنوان پروژه ملی ردیف اعتباری دارد و در سال های ۹۰ و ۹۱ و قبل از الحاق به استان اعتبار به آن اختصاص یافت اما بعد از آن بودجه‌ای ملی یا استانی به آن تعلق نگرفت.

وی با بیان اینکه موزه بین‌المللی استکبارستیزی طبس ردیف اعتباری ملی دارد، افزود: امسال ۱۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق برای این طرح اختصاص یافته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی مراحل انجام این پروژه را در ۳ بخش عنوان کرد و گفت: مسجد شکر مربوط به مرحله اول، مرحله دوم شامل تکمیل تالارهای مد نظر است و تالارهای عبرت و مباحث مرتبط با موزه نیز مربوط به بخش سوم است.

مسجد شکر؛ مجتمع فرهنگی رفاهی می‌شود

فلاحی با بیان اینکه ساخت موزه استکبارستیزی در عرصه‌ای به مساحت ۱۰ هکتار و در بخش‌های خدماتی، گالری، اداری و محوطه‌سازی اجرا می‌شود، مطرح کرد: بخش خدماتی مجموعه برای اجرا و تکمیل به آستان قدس رضوی سپرده می‌شود که مسجد شکر طبس به مجتمع فرهنگی رفاهی تبدیل شود.

باید ظرفیت‌های صحرای طبس برای مباحث گردشگری استفاده شود و در این راستا می‌توان هم بحث گردشگری و هم سیاحتی را شاهد بود.

 

وی با اعلام اینکه بخش اداری نیز با زیربنای ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع در بازه زمانی ۳ سال به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: باید ظرفیت‌های صحرای طبس برای مباحث گردشگری استفاده شود و در این راستا می‌توان هم بحث گردشگری و هم سیاحتی را شاهد بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی با اشاره به ساخت موزه استکبارستیزی در صحرای طبس، عنوان کرد: در این موزه تلاش شده از دستاوردهای همه نهضت‌های آزادی‌بخش و فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری سایر ملل برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و استقامت در برابر استکبار جهانی استفاده شود.

۱۴۰۲؛ موعد بهره‌برداری

فلاحی اضافه کرد: در محوطه این مجموعه، صحنه شکست نقشه آمریکا در ابعاد واقعی و در محل وقوع بازسازی می‌شود و در بخش گالری نیز تمامی اسناد و مدارک مربوط به واقعه طبس به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه براساس برنامه اعلام شده موزه بین‌المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: اسنادی مانند عکس‌ها و روزنامه‌های باقی‌مانده از آن ایام و مصاحبه‌های انجام شده پس از واقعه طبس جمع‌آوری شده که پس از اتمام ساخت موزه در تالاری به نام اسناد در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول