اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

«دوستی» برای توسعه هرمزگان/ از محرومیت تا ثروت؛ استاندار منتخب بخواند+عکس

هیأت وزیران در جلسه عصر یکشنبه ۱۱ مهرماه جاری پس از بررسی سوابق مهدی دوستی، به وی به‌عنوان استاندار منتخب هرمزگان رأی اعتماد داد. حال نیاز است تمام احزاب و گروه‌ها برای توسعه استان استراتژیک هرمزگان به یارى او بشتابند.

«دوستی» برای توسعه هرمزگان/ از محرومیت تا ثروت؛ استاندار منتخب بخواند+عکس

به گزارش خبرگزارى فارس از بندرعباس، هیأت وزیران در جلسه عصر یکشنبه ۱۱ مهرماه جاری پس از بررسی سوابق مهدی دوستی، به وی به‌عنوان استاندار منتخب هرمزگان رأی اعتماد داد. حال نیاز است تمامی احزاب و گروه‌ها و همه گزینه‌هاى این پست، برای توسعه استان استراتژیک هرمزگان به یارى او بشتابند.

ماه‌ها گزینه‌های بسیاری در فضای مجازی مطرح شد که فقط در حد همان فضای مجازی باقی ماند و هرگز در فضای حقیقی عینیت نیافت و اگر هم بر بستر واقعیت به آنان بنگریم، به‌طور جدی توجهی نسبت به آنان نبود و تنها از سوی هوادارانشان یک فضاسازی گسترده رسانه‌ای و واتساپی صورت گرفت.

درباره مهدی دوستی

مهدى دوستى استاندار منتخب هرمزگان، جوان ۴۱ ساله و مدیر عملیاتی صنعت نفت است و سوابق اجرائی او در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و پروژه‌های نفت و گاز، پایانه صادراتی ماهشهر و پالایشگاه ستاره خلیج فارس، معاونت فنی و مهندسی و عضو هیئت‌رئیسه هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه خاتم‌(ص)، سه دوره مشاور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انرژی و مجری حدود ۲۰ پروژه محرومیت‌زدایی در استان‌های خوزستان و هرمزگان است و کار خود را در صنعت نفت ایران به‌عنوان کارشناس سکو و مسؤول شمع‌کوبی در قرارگاه خاتم‌الانبیا آغاز کرد و تا جایی پیش رفت که وی را پدر خود‌کفایی بنزین کشور می‌دانند.

دوستی در ۳۲ سالگی مدیر سایت پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌ فارس شد و میان هواداران او با بیژن زنگنه هم بحثی بالا گرفت که «جوانان انقلابی پالایشگاه داخلی می‌سازند اما بیژن زنگنه واردات بنزین را شش برابر کرده است».

نام وی بارها در دولت آیت‌الله ابراهیم رئیسی بر سر زبان‌ها آورده شد و از او به‌عنوان گزینه نهایی استانداری ویژه خوزستان و حتی در برهه‌ای از زمان به‌عنوان گزینه وزارت نفت هم مطرح که مورد استقبال مدیران عملیاتی و اجرایی این وزارتخانه نیز قرار گرفت.

دوستی متولد سال ۱۳۵۸ در شهر اهواز و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی سهند تبریز است.

هرمزگان

هرمزگان استانی با ظرفیت‌های ملی، فرصت‌هایی ملی و البته مشکلاتی ملی است و حل مشکلاتش‌ نیز به تصمیماتی ملی نیاز دارد و انتصاب استانداری با چهره ملى می‌تواند به اخذ تصمیماتی ملی برای حل مشکلاتش کمک کند.

وجود مناطق استراتژیک مکران در شرق استان، وجود صنایع مهمی مانند: نفت، گاز، فولاد، کشتی‌سازی و آلومینیوم، وجود تنگه استراتژیک هرمز در هرمزگان، استقرار بزرگترین بندر تجارى کشور در غرب شهر بندرعباس، وجود ١٤ جزیره مهم در آب‌های استان، محرومیت در بشاگرد، کوهشاه، خمیر و...، وجود جزایر مهم و استراتژیک بوموسى، تنب بزرگ و تنب کوچک در آب‌هاى هرمزگان، کشاورزى در حال رکود، صید و صیادى لجام گسیخته، مناطق آزاد قشم و کیش، منطقه انرژی بر پارسیان و پایانه صادارات انرژی جاسک در این استان استراتژیک به استاندارى نیاز بود که در حاکمیت داراى جایگاه بوده تا مشکلات هرمزگان را مرتفع سازد که قطعا مهدى دوستى داراى این توان است.

فقر

هرمزگان میزبان محروم‌ترین مناطق ایران از جمله بشاگرد است. از سندرک و شمال رودان و برخی مناطق میناب و حتی بخش‌هایی از بندرعباس و کوهشاه حاجی‌آباد گرفته تا حتی مناطق متعددی از جزیره قشم و خمیر و بندرلنگه و بستک و پارسیان در گیر و دار چنان مشکلات اولیه‌ای از جمله راه و آب هستند که جز با بُرش و جسارت یک استاندار ملى نمی‌توان بر این مشکلات فائق آمد.

صنایع

هیچ استانی به اندازه هرمزگان صنعتی و اقتصادی نیست و هیچ استانی نیز با وجود این همه بنگاه اقتصادی به اندازه هرمزگان محروم نیست. آخر کدامین استان را سراغ دارید که مهم‌ترین صنعتش یعنی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به اندازه کل تولید ایران، سوخت تولید کند اما پرونده مالیاتی‌اش در تهران باشد و مدیران نجومی‌بگیرش حتی حاضر نباشند، پرونده مالیاتی که دست کم سالی 600 تا 800 میلیارد تومان می‌تواند برای هرمزگان به ارمغان آورد را در تهران پرداخت کنند! اینجاست که اگر استانداری ملى داشته باشیم، می‌تواند ضربتی و فوری، برخی صنایع را برای مشارکت در توسعه هرمزگان به خط کند. از فولادهای کاوه و صبا و هرمزگان گرفته تا آلومنیوم و نیروگاه و پالایشگاه و بنادر و مناطق آزاد و کشتی‌سازی و...

مناطق آزاد

راهکار بکارگیری هرمزگانی‌ها در مناطق آزاد، وجود استانداری ملى است. استانداری که بتواند لااقل دو عضو هیأت مدیره هرمزگانی در هرکدام از این مناطق آزاد به کار بگمارد تا منافع این مناطق آزاد به هرمزگان نیز برسد و الا حتی مدیران منصوب شده از سوی مدیری جهادی همچون سعید محمد در مناطق آزاد دولت آیت‌الله رئیسی نیز ممکن است پس از کش و قوس‌هایی نهایتأ تن به تصمیمات استانی ندهند و درب بر همان چرخ این 3 دهه اخیر بچرخد.

آمایش سرزمینى

هرمزگان با 1200 کیلومتر ساحل و 14 جزیره و توسعه‌ واجب‌الامر سواحل مکران، استاندار ملى می‌خواهد. اصلا مدیریت همین 14 جزیره هرمزگانیِ خلیج فارس خودش یک استاندار می‌طلبد و برای ایفای شایسته مسؤولیت توسعه سواحل و جزایر باید استانداری ملى بر هرمزگان گمارده شود که بتواند امورات توسعه‌ای جزایر را شخصا هدایت و راهبری کرده و امور را به پیش ببرد. نه اینکه اهالی هرمز و لارک و هنگام هنوز لندیکرافتی برای آمدن به بندرعباس نداشته باشند و یا هنوز شناورداران مسیر قشم، چشم انتظار افزایش 5 هزار تومانی بلیت شناورهایشان باشند و آنگاه مسؤولان سازمان بنادر در تهران از محل درآمدهایی که از بنادر هرمزگان به‌دست می‌آورند، هزینه و حقوق و پاداش نجومی، بریز و بپاش کنند تا آنجا که صدای مجلس نیز برخواسته و خواستار تحقیق و تفحص از آن شود.

مزیت‌هاى ملى

هرمزگان یکی از دو استان صادرکننده نفت خام و بندرعباس شهر آلومینیوم، شهر فولاد، شهر کشتی‌سازی و شهری بندری و شیلاتی است. شهرهای دیگر آن نیز هر کدام به تنهایی مزیت‌های ملی دارند و از شیلات و تولید آبزیان و کشاورزی گرفته تا فعالیت منطقه ویژه پارسیان و منطقه جاسک و... همه و همه به استانداری ملى با اختیاراتی ملى نیاز دارد که بتواند تراز استان را از وضعیت کنونی به جایگاهی فراتر ارتقا دهد. استانداری که حتی نیم‌نگاهی به جذب سرمایه‌های ایرانیان ساکن در امارات و قطر، بحرین و کویت و عمان داشته و راه توسعه تبادلات تجاری را هموار کند. استانداری که بتواند حداقل در دوران حضورش، سفرای ایران در کشورهای همسایه را پای کار توسعه استان و بازاریابی برای محصولات آن و گشودن راه‌های توسعه همکاری‌های مشترک بکشاند.

جوانان سوخت‌کِش

استانداری ملى که بتواند برای جوانان سوخت‌کِش هرمزگانی که برای 500 هزار تومان جان خود را کف دست می‌گیرند و تاکنون ده‌ها نفر از آنان در جاده‌ها جان باخته‌اند، تدبیری در تراز ملی برای مشارکت در صادراتِ رسمی سوخت بیاندیشد و حتی طرحی به مانند طرح رزاق که اکنون در سیستان و بلوچستان در جریان است را برای هرمزگان نیز بومی‌سازی کرده و به این رودررویی درازمدت مأموران با جوانانی بیکار و گرسنه نیز پایان دهد. رودررویی تلخی که گاه جان از مأمور وظیفه‌شناسی می‌ستاند و گاه خانواده‌ای را در پس یک بی‌احتیاطی در جاده و یا تعقیب و گریز، عزادار می‌کند.

هرگز نمی‌توان این جمله دلسوخته‌ای را از یاد برد که می‌گفت هرمزگان به اندازه کل ایران می‌تواند درآمد داشته باشد، اگر مدیریت قوی داشته باشد.

آرى؛ هرمزگان استانی ملى است. باید آن را ویژه دید و برای آن بنا به تصمیم هیأت دولت، استانداری ملى در نظر گرفته مى‌شد.

حال نیاز است از مهدى دوستى به‌عنوان چهره‌اى ملى که اکنون در این پست مهم آمده است حمایت شود و تمامی احزاب و گروه‌ها و حتی گزینه‌های مطرح شده استانداری برای توسعه استان استراتژیک هرمزگان به یارى وى بشتابند.

قابل توجه استاندار منتخب

1- لزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و نخبگان منطقه در بدنه مدیریت‌های اجرایی استان
2- الزام مجامع صنعتی هرمزگان در جهت رفع بیکاری جوانان
3- توجه مجامع صنعتی به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای
4- الزام صنایع به‌ویژه بنادر به پرداخت مالیات در استان
5- توجه به مسؤولیت‌های اجتماعی از سوی صنایع
6- توجه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نیروهای بومی
7- رفع مشکلات عدیده کشاورزان هرمزگانی
8- حمایت مستمر از برخورد با صید غیرقانونی ترال
9- رسیدگی به مشکلات بیکاری جوانان سوخت‌کِش در جهت رفع معضل قاچاق سوخت 

انتهای پیام/3264

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول