اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

صدور 19 هزار کارت معلولیت در خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به صدور کارت شناسایی معلولین گفت: از سال 94 صدورکارت معلولیت جدید آغاز شده و تاکنون تعداد 18 هزار و 931 عدد کارت معلولیت در استان صادر شده است.

صدور 19 هزار کارت معلولیت در خراسان جنوبی

علی عرب نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: یکی از رسالت های اصلی بهزیستی کمک به معلولان به طرق مختلف می باشد.

وی از تأمین و توزیع یک هزار و ۲۴۹ وسیله کمک توانبخشی و یک هزار و ۴۳ وسیله بهداشتی از ابتدای امسال تاکنون در سطح استان خبر داد و افزود: همچنین طی ۶ ماهه اول سال جاری؛ در قالب انعقاد تفاهم نامه خرید خدمت با واحدهای توانپزشکی واگذارشده از سوی بهزیستی، همچنین واحدهای توانپزشکی وابسته به مؤسسات خیریه تحت نظارت بهزیستی، هلال احمر، آموزش و پرورش، همچنین واحدهای خصوصی ارائه دهنده این خدمات؛ نسبت به تأمین و ارائه خدمات توانپزشکی مورد نیاز معلولان تحت حمایت بهزیستی؛ شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوائی سنجی و بینائی سنجی؛ در تمامی شهرستانهای استان، برنامه ریزی لازم صورت گرفته است و هم اینک، روند ارجاع و معرفی توانخواهان به کلینیک های طرف تفاهم نامه، شروع گردیده و ادامه دارد.

ارائه خدمات (CBR) به 8800 معلول روستایی خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری با استناد به بخشنامه ای که از سوی ریاست سازمان بهزیستی در خصوص ارائه خدمات توانپزشکی به معلولین(خرید خدمات توانپزشکی)، با مبنا قراردادن اصل تأمین خدمات باکیفیت برای جامعه هدف، رعایت حال خانواده های خدمت گیرنده و کسب رضایت حداکثری آنان و اجتناب از انحصارگرایی، امکان خرید خدمت از تمامی واحدهای توانپزشکی دارای پروانه فعالیت معتبر من جمله واحدهای توانپزشکی زیرمجموعه سازمان که به بخش غیر دولتی واگذار شده اند، مؤسسات خیریه دارای مجوز خدمات توانپزشکی، مراکز توانپزشکی دانشگاهی و هلال احمر، کلینیکهای خصوصی و مراکز روزانه تحت نظارت سازمان بهزیستی فراهم شده و در این مسیر کارشناسان توانپزشکی بهزیستی نیز در صورت دارابودن مجوزهای مربوطه، صرفا" در خارج از ساعات اداری، می توانند با سازمان همکاری نمایند.

عرب نژاد به خدمات (CBR) توانبخشی مبتنی بر جامعه اشاره کرد و افزود: بیش از8 هزار و 800 نفر از معلولان روستایی کلیه خدمات توانبخشی، حمایتی و توانمندسازی خود را از قبیل آموزش، توانپزشکی،مناسب سازی، اشتغال و توانمندسازی و غیره از طریق 16 مؤسسه تسهیلگری و با همکاری 82  تسهیلگر محلی دریافت می کنند.

وی یادآور شد: همچنین تعداد 172 نفر از معلولین روستایی با عضویت در صندوق خرد محلی تسهیلات اشتغال پایدار دریافت نموده یا تا پایان سال دریافت می کنند.

بررسی 588 پرونده در کمیسیون پزشکی توانبخشی استان

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت استان بر اساس طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوان و سلامت  (ICF)  در تمامی شهرستانهای استان برگزار گردیده، این کمیسیون ازسال ۹۲ آغاز بکار کرده و هم اکنون تعداد ۸۰ نفر شامل پزشک  متخصص، پزشک عمومی ، کارشناسان توانپزشکی و غیره عضو کمیسیون می باشند، تصریح کرد: در شش ماهه امسال تعداد پرونده های بررسی شده در جلسات کمیسیون ۵۸۸ پرونده بوده است.

عرب نژاد با اشاره به صدور کارت شناسایی معلولین گفت: از سال ۹۴ صدورکارت معلولیت جدید آغاز شده و تاکنون تعداد ۱۸ هزار و ۹۳۱ عدد کارت معلولیت در استان صادر شده که این تعداد مشتمل بر صدور کارت جدید، ابطال کارت و صدور کارت المثنی بوده و تعداد یک هزار و ۲۲۵ کارت آماده چاپ و ۱۰۶ عدد کارت در حال ابطال است.

وی به طرح ارتقاء توانمندی معلولان اشاره داشت و خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح در سال جاری در مجموع تعداد ۴۱ نفر معلول نابینا، آسیب نخاعی و سالمند تحت پوشش قرار گرفته و سرانه اعتبار به ازاء هر نفر 22 میلیون ریال می باشد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول