اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ثبت خاطرات شیرین از کودکانی که قدرت شنوایی یافتند/ انجام 2 هزار عمل موفق در مرکز کاشت حلزون شنوایی شیراز

از 18 سال پیش تاکنون، 2 هزار نفر در مرکز کاشت حلزون شنوایی جنوب کشور در شیراز، شنوایی خود را به دست آورده اند که از این تعداد ۸۰ درصد کودک و سایرین بزرگسال بوده‌اند.

ثبت خاطرات شیرین  از کودکانی که قدرت  شنوایی یافتند/ انجام 2 هزار عمل موفق در مرکز کاشت حلزون شنوایی شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پارسا همان کودک ترک زبان، که مدتی از نعمت شنوایی محروم بود، به وسیله کاشت حلزون، شنوایی خود را به دست آورد و به تبع آن قدرت گویایی او نیز تقویت شد و توانست روال طبیعی زندگی را طی کند.

این کودک شیرین زبان، پس از به دست آوردن قدرت شنوایی و گویایی با لهجه شیرازی، شعرهای بیژن سمندر را به گونه‌ای خواند که موجب وجد و شوق پزشکان، تیم درمانگر و خانواده خود شد.

در مرکز کاشت حلزون شنوایی در شیراز، خاطرات شیرین دیگری نیز رقم خورده است.

کودکانی که عمل آنها، مقارن با روز تولدشان بوده است و شنوایی این نعمت ارزنده، هدیه روز تولد آنها تلقی می‌شود.

این‌ها بخشی از خاطرات دکتر بصیر هاشمی، فلوشیپ گوش و حلق و بینی همچنین مدیر مرکز کاشت حلزون جنوب کشور در شیراز است که تاکنون به همراه تیم همکارانش، ۲ هزار عمل جراحی کاشت حلزون را با موفقیت انجام داده است.

کودکانی که توسط این پزشک حاذق درمان شده‌اند، در حال حاضر دوره دبیرستان یا دانشگاه را سپری می کنند و برای یک پزشک چه چیزی دلپذیرتر از اینکه پس از سالها، موفقیت آنها را در عرصه‌های مختلف مشاهده کند.

این پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز می گوید: به طور متوسط، از هر هزار نفر یک نفر ناشنوا هستند که نیاز به کاشت حلزون پیدا می کنند اما اگر کودکی در بخش NICU بستری شود یا شرایط خاص و معلولیت جسمانی داشته باشد، این میزان از هر 50 نفر به یک نفر می‌رسد چرا که شیوع ناشنوایی در بین کودکان دارای معلولیت بیشتر است.

 بصیر هاشمی با اشاره به اینکه شنوایی حس برتر است چرا که گفتار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، می‌افزاید: این موضوع اهمیت کاشت حلزون را افزایش می دهد، زیرا این عمل به طور هم‌زمان، ۲ حس از حواس پنج‌گانه بیمار را به او بازمی‌گرداند.

به گفته وی، از ۳۰ سال پیش درمان ناشنوایان به وسیله کاشت حلزون در کشور آغاز شد و از ۱۸ سال پیش در شیراز نیز این شیوه درمانی آغاز به کار کرد.

این پزشک شیرازی بیان می‌کند: تاکنون ۲ هزار نفر در شیراز به وسیله کاشت حلزون، شنوایی خود را به دست آورده اند که از این تعداد ۸۰ درصد کودک و سایرین بزرگسال بوده‌اند.

وی اظهار می دارد: اما در کودکانی که به طور مادرزادی ناشنوا هستند و زیر ۲ سال سن دارند، کاشت حلزون موثرتر واقع می شود البته تا ۵ سالگی نیز نتایج خوبی دارد اما قبل از ۲ سال موثرتر است.

هاشمی تاکید می‌کند: به همین دلیل باید غربالگری به موقع انجام شود تا در زمان مناسب متوجه شویم که کودک نیاز به سمعک یا حلزون دارد که در زمینه غربالگری، پوشش ۸۰ درصدی وجود دارد.

مدیر مرکز کاشت حلزون شیراز اظهار می‌دارد: در سنین بزرگسالی، چنان‌چه فرد بر اثر حادثه ناشنوا شده باشد، طی بازه زمانی ۱۰ ساله می تواند برای کاشت حلزون و درمان خود اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه افرادی از طریق کاشت حلزون مداوا می‌شوند که ناشنوایی دوطرفه داشته باشند، می‌گوید: بازیابی شنوایی افراد پس از کاشت حلزون به سطح نرمال می‌رسد و اگر بیمار معلولیت یا مشکل مغز و اعصاب نداشته باشد، سطح کیفی شنوایی او نرمال خواهد بود.

هاشمی خاطرنشان می‌کند: در روند کاشت حلزون، ارزیابی، شنوایی سنجی گفتار درمانی و کمیسیون تخصصی جهت عمل جراحی انجام می گیرد و پس از انجام عمل، همکاران ما در عرصه گفتار درمانی به بیمار کمک می کنند بنابراین کاشت حلزون و فرآیند درمان پس از آن، یک کار تیمی است.

این پزشک بیان می‌کند: همچنین پس از کاشت حلزون، اقدامات توانبخشی تا پایان عمر انجام می‌شود، البته یک سال بعد از انجام عمل، توانبخشی بسیار مهمتر است و پس از آن، حداقل سالی ۲ بار، پردازشگر دستگاه باید بازبینی شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول