اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

سالمندان را با دنیای دیجیتال آشنا کنید

کارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی همدان با بیان اینکه آموزش تکنولوژی به سالمندان یک ضرورت است گفت: سعی کنیم سالمندان را با دنیای دیجیتال آشنا کنیم تا ادامه زندگی برای آنها آسان باشد.

سالمندان را با دنیای دیجیتال آشنا کنید

راضیه ایلوخانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به آغاز هفته سالمند اظهار کرد: امسال شعار جهانی «روز سالمند»، آموزش تکنولوژی به سالمندان را یک ضرورت می‌داند.

وی با تاکید به اینکه آموزش تکنولوژی به سالمندان از ملزومات زندگی در عصر دیجیتال است افزود: سالمندان روزی در تمام جنبه‌های زندگی از ما حمایت کرده‌اند و حال زمان جبران زحمات آنهاست و باید با حسن خلق به یاری آنها بشتابیم.

این کارشناس سلامت سالمندان معاونت بهداشتی همدان بهترین راه برای کمک به سالمندان را آموزش و آشنا کردن آنها با تکنولوژی روز دانست و گفت: جهان در حال تکامل است و ادامه روند یادگیری برای سالمندان بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه یادگیری علوم کامپیوتر از اهمیت زیادی برخوردار است اضافه کرد: باید سالمندان را نسبت به استفاده از این وسایل و تکنولوژی روز متقاعد کرد.

ایلوخانی یادآور شد: شاید سالمند بتواند مدتی بدون استفاده از تکنولوژی دوام بیاورد اما با عمومی شدن بعضی از خدمات دولتی به صورت آنلاین و رواج ابزارهای دیجیتال چاره‌ای جز استفاده از این ابزار نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: حتی برای انجام یک خرید کوچک در سوپرمارکت استفاده از کارت بانکی ضرورت دارد که به ویژه در ایام شیوع کرونا بسیاری از اماکن و فروشگاه‌ها دریافت پول نقد را مجاز ندانسته و نیاز به واریز آنلاین و مجازی است.

این کارشناس سلامت سالمندان در همدان با بیان اینکه سالمندان باید تعامل روزانه با این تکنولوژی‌ها را بیاموزند افزود: با فراگیر شدن تلفن‌های هوشمند و گسترش برنامه‌های نرم‌افزاری بانکی ممکن است طولی نکشد که کارت‌های بانکی نیز جای خود را به تلفن‌های هوشمند بدهند.

وی با اشاره به اینکه برای سرگرمی و اوقات فراغت باید سالمند را با دنیای دیجیتال آشنا کنیم گفت: اگر این ایده که سالمند چاره‌ای جز آموختن نرم‌افزارهای جدید ندارد، مورد پذیرش او قرار نگیرد باید ایده دیگری را جایگزین کرد.

ایلوخانی ادامه داد: علایق سالمندان هرچه باشد به احتمال زیاد می‌توانیم برنامه‌های کامپیوتری مناسبی پیدا کنیم که بتوانند به راحتی کیفیت زندگی سالمند را بهبود ببخشند و در جهت علایق سلیقه سالمند باشند.

وی با بیان اینکه سالمندان برای پیوندهای خانوادگی نیز باید با دنیای دیجیتال آشنا شوند بیان کرد: علاوه بر سرگرمی قطعا  افراد سالمند تمایل زیادی به ایجاد ارتباط با فرزندان، نوه‌ها و بستگان خود دارند و قطعا با این دلیل تمایل زیادی جهت استفاده از تکنولوژی  پیدا خواهند کرد.

این کارشناس سلامت سالمندان با بیان اینکه آموزش مهارت‌های اساسی در استفاده از تلفن‌های هوشمند و رایانه‌ها می‌تواند به والدین این امکان را دهد که تعاملات اجتماعی با کیفیت‌تری برقرار کنند گفت: مفیدترین روش برای این منظور یادگیری استفاده از شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه کسب دانش مقدماتی در مورد رایانه، ترس و نگرانی افراد سالمند را از فناوری رفع می‌کند و راه را برای استفاده ساده روزانه از رایانه‌ها باز می‌کند گفت: هنگامی که اصول و اطلاعات اولیه به سالمند آموزش داده شد، آنها می‌توانند مهارت‌های مبتدی را به دست آورند و با اطمینان و امنیت بیشتری وارد دنیای دیجیتال شوند.

ایلوخانی گفت: بهتر است به زبان ساده و بدون پیچیدگی دانش خود را به سالمند منتقل و از به کار بردن اصطلاحات پیچیده و غیر کاربردی برای آنها اجتناب کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از طریق آموزش ساده سالمند را به یادگیری تشویق کرد گفت: باید توجه آنها را به کاربرد نرم‌افزارهایی که باعث رفع نیازهای آنها می‌شود، جلب کنیم.

این کارشناس سلامت سالمندان با بیان اینکه در آموزش به سالمند باید صبور بود افزود: سالمندان ممکن است در فرآیند یادگیری مرتکب اشتباهاتی شوند بنابراین آموزش‌دهنده باید با آرامش و صبر فرآیند آموزش را دنبال کند.

وی تمرین در آموزش‌های سالمند را مهم دانست و ادامه داد: اگر سالمند به طور مستمر در زمینه تقویت مهارت‌های رایانه‌ای خود تلاش کند، به زودی در استفاده از این نرم افزارها فردی حرفه‌ای و توانمند خواهد بود.

ایلوخانی با تاکید به اینکه باید به صورت مداوم از طریق این ابزارها با سالمند در ارتباط باشیم تا آنها به استفاده از این ابزار تشویق شوند افزود: استفاده از ابزارهای دیجیتال برای سالمندان از ملزومات زندگی مدرن است و باید با استفاده از تکنیک‌، اطلاعات کافی و لازم آموزش داده شود.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول