اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

آماده سازی زیرساخت‌های تولید واکسن‌های نوترکیب در موسسه رازی/ تولید 20 میلیون دز واکسن کووپارس تا پایان سال

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: یک میلیون و 400 هزار دوز از واکسن کووپارس موسسه رازی تولید و آماده عرضه است.

آماده سازی زیرساخت‌های تولید واکسن‌های نوترکیب در موسسه رازی/ تولید 20 میلیون دز واکسن کووپارس تا پایان سال

محمدحسن فلاح مهر آبادی معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه موسسه رازی در صورت حمایت مسوولین واکسنی بی‌عارضه، بسیار اثربخش و مفید در  اختیار عموم جامعه قرار خواهد داد، گفت: خوشبختانه در مراحل اول و دوم مطالعات بالینی میان افرادی که واکسن کووپارس دریافت کردند، عارضه جدی مشاهده نشد و بروز عوارض معمولی شامل درد محل تزریق، سردرد و خستگی در برخی از داوطلبین عادی بود.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: با توجه به پلت فرم واکسن در این واکسن تب مشاهده نشده است؛ همچنین نتایج بدون ضرر و کم عارضه بودن این واکسن نیز به تایید کمیته DSMB و سازمان غذا و دارو نیز رسیده است.

مهر آبادی در پاسخ به اینکه آیا با روند مناسب واکسیناسیون برنامه‌ای برای صادرات آن وجود دارد یا خیر، گفت: درخواست‌هایی برای صادرات وجود دارد، اما طبق ضوابط کشور ابتدا می بایست نیاز داخل تامین شود و ذخیره استراتژیک به اندازه کافی در کشور وجود داشته باشد؛ سپس بعد از آن با برنامه ریزی به فکر صادرات خواهیم بود. 

وی اذعان داشت: چون پلتفرم موسسه رازی پلتفرم پروتئین نوترکیب است، لذا به دلایل مختلف از جمله عوارض کم و همچنین قابلیت تحریک سیستم ایمنی سلولی می‌تواند به عنوان یکی از گزینه‌های واکسن یادآور به ویژه بعد از واکسن‌هایی با پلت فرم ویروس غیر فعال مورد استفاده قرار گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: با توجه به قابلیتهای واکسن پروتئن نوترکیب برای افراد نیازمند به دوز سوم، همچنین زیر ۱۸ ساله‌ها و گروه‌های حساس جامعه، بهتر است از پلتفرم پروتئین نوترکیب با میزان آنتیژن کم استفاده شود.

مهر آبادی تصریح کرد:  پلتفرم موسسه رازی بین واکسنهای موجود با 10 میکرو گرم آنتی ژن، کمترین مقدار آنتی ژن را دارد که این موضوع نوعی قابلیت مهم به شمار می‌آید و این واکسن را با ایمنی زایی نسبتا مناسبی همراه است.

وی افزود: از طرفی واکسنی که در موسسه رازی به عنوان پلتفرم پروتئین خالص ساخته شده، واکسنی است که دانش فنی ادجوانت آن به عنوان یکی از اجزا مهم تولید واکسن کاملا بومی و نتیجه تحقیق بیش از 10 سال محققین موسسه بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ادامه داد: همچنین بدون ضرر بودن و قابلیت ایمنی‌زایی آن به ویژه قابلیت تحریک ایمنی سلولی در فاز اول و دوم مطالعه واکسن کووید 19 اثبات شد که این موضوع به عنوان دستاوردی بسیار بزرگ برای موسسه و کشور تلقی میشود.

مهرابادی با اشاره به اینکه اکنون یک میلیون و 400 هزار دوز از واکسن کووپارس موسسه رازی تولید و آماده عرضه است، افزود: در همین ماه مهر نیز 3 میلیون دوز دیگر تولید خواهد شد و در صورت حمایت مسوولین از آن واکسنی بی‌عارضه، بسیار اثربخش و مفید در اختیار جامعه قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد:  اگر مجوز مصرف اضطراری این فر‌‌‌‌‌‌‌‌آورده صادر شود، حمایت های لازم از این موسسه صورت پذیرد و قرارداد خرید واکسن از طرف دولت به امضا برسد، موسسه رازی تا پایان سال 20 میلیون دوز تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد داد. 

 معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تاکید بر لزوم پیش خرید از تولیدکنندگان داخلی در جهت تقویت توان داخلی در تولید واکسن، تاکید کرد و گفت: با حمایت‌های انجام شده زیرساختهای تولید واکسنهای نوترکیب در موسسه در حال تکمیل و راه اندازی است که می‌تواند برای تولید نسل جدید واکسنهای مورد نیاز از جمله انفلولانزای فصلی و فلج اطفال تزریقی مورد استفاده قرار گیرد.

مهرابادی ادامه داد: ضروری است که حمایت‌ها بیش از پیش ادامه یابد تا شاهد همه‌گیری بعدی نباشیم و در همین راستا تولیدکنندگان داخلی با حمایتهای مجدانه دولت بتوانند با سرعت بیشتری نیاز داخلی را تامین فرمایند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول