اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

لزوم افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی/ ذی نفعان افزایش ظرفیت پزشکی را به ضرر خود می‌بینند

نماینده مجلس با اشاره به لزوم افزایش ظرفیت پزشکی خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت مشارکت‌کنندگان کنکور تجربی و نیازمندی کشور به پزشک متخصص، افزایش ظرفیت پزشک در مقطع کارشناسی و تخصص بسیار لازم و مقرون به صرفه است.

لزوم افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی/ ذی نفعان افزایش ظرفیت پزشکی را به ضرر خود می‌بینند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس ، صف شلوغ بیماران در مطب‌ها، ویزیت‌های کوتاه که اغلب به 5 دقیقه هم نمی‌کشند، نوبت دهی‌های چند ماهه، عدم دسترسی به پزشک در مناطق محروم و سفرهای درمانی به مراکز استان‌ها و تهران و بسیاری از موارد دیگر از جمله مشکلاتی است که قریب به اتفاق مردم، بارها با آن برخورد داشته‌اند. معضلاتی که منجر به تضییع حقوق بیماران در مراکز درمانی و بی عدالتی در نظام ارائه خدمات درمانی به بیماران شده‌است. مواردی که کمبود پزشک را می‌توان مهمترین عامل در شکل گیری آنان دانست. در همین رابطه با فتح الله توسلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم.

فتح الله توسلی در گفتگو با خبرنگار فارس با اشاره به کمبود پزشک متخصص در کشور اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر پزشک متخصص در کشور به قدر کافی وجود ندارد که این مهم می تواند برای بیمار تبعاتی را به دنبال داشته باشد. امروزه حتی پزشک خانواده در جامعه از تعریف و جایگاه مشخصی برخوردار نیست و همچنین برای دستیابی به پزشک متخصص و یا فوق تخصص در بسیاری از شهرها  مشکلات عدیده ای وجود دارد.

توسلی نبود پزشک متخصص به قدر کافی را عاملی برای افزایش هزینه‌های درمان دانست و بیان کرد: زمانی که فرد در انتخاب پزشک متخصص با مشکل مواجه شود، به طور حتم شناخت و درمان بیماری هم مشکل ساز و با تاخیر همراه است؛ از این رو اگر روند بیماری وکنترل آن طولانی‌تر شود، درمان هم سخت‌تر خواهد شد، تا جایی که در برخی از موارد بیمار به راحتی جان خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: وجود پزشک متخصص به اندازه کافی در تمام کشور حق مسلم افراد جامعه است، اما در مقابل برخی از ذینفعان بر این باور هستند که افزایش پزشک متخصص می‌تواند عاملی برای کاهش درآمد پزشکان متخصص فعلی شود. به عبارتی در این افراد منافع شخصی در برابر منافع عمومی و صلاح جامعه قرار گرفته است.

این نماینده مجلس دسترسی به پزشک متخصص در تمام نقاط کشور را یک امر ضروری قلمداد کرد گفت: موضوع سلامت یک موضوع اساسی و الزامی برای همه مردم است، بنابراین وجود پزشکان متخصص در همه حوزه‌ها به تعداد زیاد و قابل دسترس برای تمام افراد ، نه تنها در مراکز استان‌ها و مراکز کلانشهرها مانند تهران ضرورت دارد بلکه اجرای این مهم در شهرهای کوچک هم یک نیاز ضروری به حساب می‌آید.

توسلی با اشاره به اینکه افزایش دانشجویان پزشکی با توجه به شرایط حوزه بهداشت یک ضرورت است، تصریح کرد: در شرایط موجود  از کشور های دیگر هم افراد علاقه مند به استفاده از خدمات پزشکی ایران وجود دارد که این خود می تواند بسیار مناسب و درآمد زا باشد.

وی کم هزینه بودن خدمات درمانی کشور را عاملی برای افزایش جذابیت طرفداران استفاده از خدمات پزشکی عنوان کرد و بیان داشت: طبق آمار موجود انجام جراحی در کشورهای اروپایی بین 25 تا 30 هزار دلار هزینه دارد که به این مبلغ باید هزینه های جانبی دیگر را اضافه کرد.

این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت مشارکت‌کنندگان کنکور تجربی و نیازمندی کشور به پزشک متخصص، افزایش ظرفیت پزشک در مقطع کارشناسی و تخصص بسیار لازم و مقرون به صرفه است. از این رو می‌توان با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی نه تنها خدمات درمانی مناسب را به تمام مردم کشور با قیمت مناسب و در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه داد بلکه می‌توان گردشگری سلامت را نیز به راحتی رونق و توسعه بخشید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول