اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تعطیلی 2 هزار مرکز درمانی به دلیل کسری بودجه در افغانستان

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر از تعطیلی 2 هزار مرکز بهداشتی افغانستان به دلیل کسری بودجه خبر دادند.

تعطیلی 2 هزار مرکز درمانی به دلیل کسری بودجه در افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) هشدار داده  که سیستم درمانی افغانستان در آستانه‌ی فروپاشی قرار دارد.

الکساندر ماتئو، مدیر این فدراسیون در آسیا و اقیانوسیه در جریان سفر چهار روزه‌ خود به افغانستان گفته که کمبود شدید بودجه سیستم درمانی افغانستان را به مرز سقوط رسانده است.

با این حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از ماتئو گزارش کرده که تاکنون بیش از دوهزار مرکز درمانی در سراسر افغانستان تعطیل شده است.

او همچنین گفته است که بیش از ۲۰ هزار کارمند بهداشت در افغانستان از جمله هفت هزار زن یا به سرکار خود بازنگشته و یا بدون دریافت حقوق مشغول خدمات‌رسانی هستند.

مدیر فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر تأکید کرده است: «مردم ممکن است موافقت کنند که چند هفته‌ی دیگر بدون حقوق کار کنند، اما وقتی داروها به‌طور کامل تمام شود، وقتی نتوانید چراغ‌ها را روشن کنید، وقتی چیزی نداشته باشید که به مراجعان بدهید، درها خود به خود بسته می‌شود.»

از سوی هم، در بیانیه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر آمده است که اگر کمک‌ها و پول وارد افغانستان نشود، این کشور با سقوط قریب‌الوقوع خدمات بهداشتی و گرسنگی گسترده مواجه است.

در این اعلامیه به نقل از ماتئو آمده است: «افغان‌ها پس از گذراندن چندین دهه فرار و جنگ، اکنون با خشک‌سالی شدید روبه‌رواند که تولید غذا را نابود کرده و میلیون‌ها نفر را گرسنه و فقیر کرده است.»

وی خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای حمایت از میلیون‌ها نفر در افغانستان شده است که زمستان سخت نیز آن‌ها را تهدید می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر به‌عنوان بخشی از حمایت مداوم، برای حمایت از هلال احمر افغانستان بیش از ۳۶ میلیون فرانک سویس به‌منظور ارائه‌ی کمک‌های اضطراری برای ۵۶۰ هزار نفر در ۱۶ ولایت درخواست کرده است.

این درحالی است که پیشتر تدروس آدهانوم، رییس سازمان جهانی بهداشت نیز در سفری به افغانستان، از سقوط سیستم درمانی افغانستان هشدار داده و گفته بود که جان افراد زیادی در این کشور در خطر است.

به دنبال آن، دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد اعلام کرد که مبلغ ۴۵ میلیون دلار را برای جلوگیری از سقوط سیستم بهداشتی افغانستان، به این کشور کمک می‌کند.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول