اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

قطب اقتصادی جنوب کشور محروم از فرودگاه!

توسعه زیر ساخت‌ها در گناوه اگر امروز نادیده گرفته و در بی‌تفاوتی‌ها فراموش شود، ظلمی در حق آیندگان شهرستان و کشور است.

قطب اقتصادی جنوب کشور محروم از فرودگاه!

خبرگزاری فارس - گناوه، امیرحسین جلال‌پور: بندر گناوه یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور ایران محسوب می‌شود که در یکی از شهر‌های شمالی استان بوشهر و در مرکز شهرستان گناوه قرار گرفته که درفاصله مسافتی ۱۶۰ کیلومتری شمال بوشهر است.

این بندر قدیمی و تاریخی از شمال غربی با بندر دیلم و از شمال شرقی با استان فارس، از شرق با دشستان و از قسمت جنوب با بوشهر و از غرب با خلیج فارس تماس دارد؛ مساحت شهرستان گناوه حدود ۲۴۰۰۰۰ هکتار است که با ۱۱۰ کیلومتر مرز آبی از قدیمی‌ترین بنادر کشور محسوب می‌شود.

طبق آخرین آمار سرشماری بندر گناوه جمعیت این شهر ۱۰۲٬۴۸۴ نفر (۱۹٬۹۷۷ خانوار) بوده است و از لحاظ طول جغرافیایی بندر گناوه در ۵۰ درجه و ۳۱ دقیقه شرقی و از عرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۳۴ دقیقه شمالی قرار دارد.

گناوه با توجه به جاذبه‌های گردشگری و بازاری مشهور مقصد خرید قشر متوسط کشور بوده و همواره شهری توریستی محسوب می‌شده است؛ بسیاری از گردشگران ایران و خارج از کشور از این بندر تاریخی دیدن می‌کردند.

گناوه مستعد توسعه ریلی و هوایی

علیرغم مستعد بودن شهرستان گناوه اما به دلیل عدم توسعه ریلی و هوایی که امروزه جز جداناپذیر توسعه تجاری و گردشگری هر شهرستان محسوب می‌شود اما اکنون این بندر از توسعه جدا مانده است و جز مناطق کم برخوردار محسوب می‌شود.

توسعه تجاری و گردشگری شهرستان گناوه، این شهر را یکی از مناطق مهم و استراتژیک اقتصادی تبدیل می‌کند به طوری که در صورت پیگیری مسؤولانه متولیان و احساس مسؤولیت آنان می‌توان با توجه به استعداد‌های لازم این شهرستان، ضمن تبدیل گردشگری به عنوان صنعتی پیشرو و ارز‌آور به احیا و شکوفایی اقتصاد و توسعه در برابر تحریم پرداخت.

وجود ایرانیان مقیم کشور‌های حاشیه خلیج فارس چون کویت، قطر و امارات می‌توان با استفاده از دیپلماسی عزتمندانه و قوی تبادلات تجاری خوبی برقرار کرد؛ پروتکل‌های تجاری که بتواند با بازار‌های دیگر کشور‌ها همچون عراق قابل رقابت باشد، استفاده از ظرفیت دیپلماسی و سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم کشور‌های خلیج فارس که اکثریت زادگاه آنان شهر‌های شمالی استان همچون گناوه و دیلم می‌باشد، می‌تواند گناوه را مرکز تجارت جنوب و مقصد گردشگری در حوزه خلیج فارس کرد که برای این مهم باید توسعه گناوه در زیر ساخت‌ها همچون حمل نقل ریلی و فرودگاه مدنظر باشد.

شهرستان گناوه باتوجه به نزدیک بودن به شهرستان دیلم، استان خوزستان و فارس و موقعیت تجاری و گردشگری، گنجایش سرمایه‌گذاری کلان از جمله زمینه لازم برای ایجاد یک مجموعه فعال فرودگاهی را دارد.

موقعیت راهبردی تجاری و گردشگری بندر گناوه، مرکزیت شمال استان و وجود بزرگترین پایانه صادرات نفتی در جزیره خارک هر چند که موقعیت و امتیازی ویژه محسوب می‌شود، اما حتی این امکانات هم برای احداث یک فرودگاه در بندر گناوه از نظر مسؤولان امر توجیه‌پذیر نبوده است و انتظار مسافران این بندر را برای پرواز ۵۰ سال به دنبال خود کشیده است.


سند فرودگاه گناوه

بندرگناوه با برخورداری از توانمندی‌های اقتصادی و گردشگری نیازمند زیر ساخت اولیه دسترسی به سیستم حمل نقل عمومی هوایی است اما این وعده سال‌هاست علیرغم تومار‌های متعدد از سوی مردم و پیگیری‌های مسؤولان شهرستان گناوه برای مشخص شدن وضعیت فرودگاه گناوه همچنان روی کاغذ مانده است و معمولاً در سفر‌های استانی دولت‌های مختلف، و وعده‌های انتخاباتی نمایندگان همیشه مورد توجه بوده است.

طرح مطالعاتی فرودگاه بندرگناوه در ابتدای دهه ۱۳۵۰ و در زمان پهلوی انجام و سپس فنس کشی و تسطیح زمین آن اجرایی و حتی در سال ۱۳۵۴ اولین پرواز از فرودگاه شیراز به گناوه انجام شد.


پس از رهاشدن زمین فرودگاه، در سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۴ ازاین مکان استفاده‌های متعددی ازجمله نگهداری لوله‌های شبکه آبرسانی و استقرار جهاد سازندگی شد و سپس در سال ۱۳۶۳ سازمان هواپیمایی کشور تابلویی به نام خود در این زمین نصب کرد اما خبری از پرواز و فرودگاه نشد.

وعده‌های عملی نشده مسؤولان استان بوشهر

در سال‌های بین ۱۳۸۸تا ۱۳۹۳ مدیران وقت فرودگاه و راه وشهرسازی استان بوشهر و نماینده مردم حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی این استان در نشست‌های مردمی و مصاحبه با رسانه‌ها از احیا و پیگیری برای فعالیت فرودگاه گناوه خبر دادند که به بخشی از آن اشاره می‌شود، اما بدون هیچ نتیجه‌ای تاهنوز بلاتکلیف و به فراموشی سپرده شد.

نماینده وقت مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در ۲ مهرماه ۱۳۸۸ در نشستی با مردم گناوه گفت: با توجه به تمام مشکلات، راه‌اندازی فرودگاه گناوه یکی از مسائل مهم در دست اقدام است.

در ۲۹ شهریور ۹۱ نیز مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: احیای فرودگاه گناوه هم اکنون در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و این فرودگاه از طریق حوزه ساخت فرودگاه‌ها در حال پیگیری است که باید از طریق استان و وزارت متبوعه دنبال شود.

در ۸ تیرماه ۱۳۹۳ مدیرکل وقت فرودگاه‌های استان بوشهر گفت: برای احداث فرودگاه گناوه با بخش خصوصی مذاکراتی صورت گرفته که در مراحل خوبی از مذاکرات قرار داریم.

ایجاد فرودگاه گناوه منتفی است

علیرغم وعده‌های متعدد و دستور ساخت و انجام طرح مطالعاتی این فرودگاه در زمان پهلوی و قول‌های نمایندگان مجلس بعد از انقلاب در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰، همچنین موقعیت راهبردی تجاری وگردشگری، وجود تأسیسات و شرکت‌های مهم نفتی، نزدیک بودن به بزرگترین پایانه صادرات نفتی در جزیره خارک، مخازن ذخیره ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت خام، نیروگاه سیکل ترکیبی، برنامه و طرح‌های مهم که قرار است در آینده نزدیک درمناطق شمالی استان بوشهر ازجمله پروژه پتروشیمی، دهکده گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی در دیلم اجرایی شود که بخشی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در این نقطه است که ضرورت ایجاد فرودگاه را دراین منطقه دوچندان کرده است، اما کمال دهقان منشأدی مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر نظر دیگری دارد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر در ۲۷ دی ۱۳۹۵ در رابطه با فرودگاه گناوه گفت: این فرودگاه با مساحت ۱۴۳ هکتاری دارای ساختمان‎‌های فرسوده‌ای است که به دلیل نزدیکی با فرودگاه بوشهر احیای آن توجیه اقتصادی ندارد و به دنبال این هستیم که دور آن را با دیوار کشی محصور کنیم تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

 ایجاد فرودگاه مطالبه مردم از رئیس جمهور

به گزارش فارس، توسعه زیر ساخت‌ها در گناوه اگر امروز نادیده گرفته و در بی‌تفاوتی‌ها فراموش گردد، ظلمی در حق آیندگان شهرستان گناوه و این کشور است قدر مسلم گناوه‌ای که خود اولین فرودگاه را در استان داشته و اکنون نیز زمین و سند‌های مالکیتی آن موجود است، باید به ساخت آن اقدام شود.

فرودگاه گناوه می‌تواند ضمن مسافربر بودن، با برجستگی و محوریت تجاری وگردشگری احیاء شود اگر مکان کنونی به دلیل گسترش شهر و مناطق مسکونی، فاصله نزدیک با بیمارستان می‌تواند منشأ آلودگی صوتی و یا ترافیک باشد، می‌توان از ظرفیت روستا‌های کم سکنه محدوده نزدیک شهر استفاده و زمین فعلی نیز در قالب قرارداد‌های همکاری بین سازمانی تبادل و یا تهاتر و نهایت فروش در مزایده عمومی قرار گیرد.

لغو امتیاز فرودگاه گناوه ظلمی بزرگ در حق آیندگان و حسرت بزرگتر در توسعه این شهرستان است؛ نقش اعظم برای احیا و بازسازی فرودگاه گناوه بر عهده مسؤولان است؛ بی‌شک اگر در گناوه مقوله گردشگری، توسعه تجاری جدی گرفته می‌شد و قامت این شهر را به اندازه واقعیات آن می‌دیدند امروز ضمن دارا بودن فرودگاهی با تجهیزات و استاندارد، توسعه ریلی و حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی و لنج‌سازی و … این شهرستان در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشت. 

مردم گناوه‌ امیدوارند وضعیت بلاتکلیفی فرودگاه گناوه که بیش از ۴۰ سال تنها اسم آن ورد زبان هاست بدون اینکه مزایا و فواید اثربخشی برای این منطقه داشته باشد، به سرانجامی برسد و ‌امیدواریم با سفر آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به استان بوشهر این مطالبه به حق مردم گناوه و دیلم اجرائی و عملیاتی شود تا با توجه به پتانسیل بالای شهرستان‌های گناوه و دیلم، باعث سهولت در دسترسی گردشگران و تاجران خارج از کشور و تمامی مردمان کشورمان به این بندر و توسعه این دو شهرستان شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول