اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

«نبرد حِطّین»؛ نبرد تاریخی مسلمانان / سردار کُردتبار اسلام که قدس را آزاد کرد

۲ اکتبر سال ۱۱۸۷ میلادی «قدس» آزاد شد و البته کار به این آسانی‌ها نبود؛ لشکر بزرگی از مسلمانان به رهبری «صلاح‌الدین یوسف ایوبی» به جنگ صلیبی‌ها رفتند و بیت‌المقدس که ۸۸ سال اشغال شده بود دوباره سرزمینی اسلامی شد.

«نبرد حِطّین»؛ نبرد تاریخی مسلمانان / سردار کُردتبار اسلام که قدس را آزاد کرد

همین دیروز|گروه تاریخ خبرگزاری فارس- امین رحیمی: داستان جنگ‌های صلیبی از پاپ «اوربان دوم» شروع شد که یک‌روز در سال ۱۰۹۵ میلادی بدون مقدمه اعلام کرد که هر مسیحی وظیفه دارد برای اشغال سرزمین مقدس بجنگد.

اوربان دوم برای این وظیفه دلایل مذهبی آورد و گفت: «ای... نژاد محبوب و برگزیده خدا، از مرزهای اورشلیم و از جانب قسطنطنیه خبر غم‌انگیزی آورده‌اند که قومی از خدا بی‌خبر این املاک مقدسه را فتح کردند. اگر با ایشان مقابله نشود ما نیز از بین خواهیم رفت. جلوی این قوم را بگیرید وگرنه قبر مسیح از بین خواهد رفت... بروید و در کلیسای قیامت شکر به جا بیاورید و آن خاک مقدس و خاک بهشت را از چنگ آن قوم بگیرید». با این حال تاریخ می‌گوید دلایل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و همچنین رقابت‌های سیاسی نیز در اروپای قرون وسطا دست‌به‌دست هم دادند تا ماشین جنگی غرب به سمت شرق روانه شود. نتیجه آنکه در سال ۱۰۹۹ میلادی قدس توسط صلیبی‌ها اشغال شد.

تا پیش‌از آن قدس شهری آباد و زیبا با رونق اقتصادی فراوان بود و توسط حکومت «فاطمیان» اداره می‌شد. صلیبی‌ها که از اقوام و ملیت‌های مختلف اروپایی بودند هنگام اشغال قدس دلایل مذهبی به‌کلی یادشان رفت و به قتل‌عام ۳۰ تا ۷۰ هزار نفر از ساکنان قدس پرداختند و عجیب آنکه در کتب و اسناد متعلق به قرون وسطا به این قتل‌عام افتخار شده است!

در اسناد و کتب متعلق به قرون وسطا به کشتار و قتل‌عام ساکنان قدس هنگام اشغال این سرزمین، افتخار شده است!

شوالیه‌هایی که آمدند
معلوم است که فاطمیان لشکری برای بازپس‌گیری قدس فرستادند که موفق نبود و معلوم است که صلیبی‌ها هم به قدس قانع نبودند و هر جایی را که توانستند، اشغال کردند. در واقع قدس را پایتخت حکومتی کرد بودند که «پادشاهی اورشلیم» می‌نامیدند و مدام در حال افزایش متصرفات و تسخیر شهرهای مهم بودند. حدود ۵۰ سال طول کشید تا مسلمانان دوباره لشکرهایی برای مقابله با صلیبی‌ها تدارک ببینند و این‌طوری از سال ۱۱۴۷ میلادی دوره دوم جنگ‌های صلیبی شروع شد تا حداقل جلوی پیشروی بیشتر صلیبی‌ها گرفته شود.

حدود ۴۰ سال بعد هم در دوره سوم جنگ‌های صلیبی، صلاح‌الدین ایوبی که کُردتبار و زاده تکریت عراق بود از راه رسید و کاری کرد تاریخی! لشکری جمع کرد و رفت سمت قدس و پیش‌از آن حدود ۲۰ شهر مهم مسلمانان را از اشغال صلیبی‌ها درآورد. آخرسر در جنگی مشهور به نبرد «حِطّین» در روز ۲ اکتبر سال ۱۱۸۷ میلادی، مسلمانان صلیبی‌ها را شکست دادند و قدس را فتح کردند. تا چند سال بعد کار پادشاهان فرانسه و آلمان و انگلستان این بود که انواع و اقسام شوالیه و جنگجو در لشکرهای مختلف به سوی قدس می‌فرستادند و البته شکست می‌خوردند. این‌طوری دوره سوم جنگ‌های صلیبی تمام شد.

«صلاح‌الدین ایوبی» هنگام پیروزی در  نبرد «حِطّین» و آزادسازی قدس

برایشان بد نشد!
جنگ‌های صلیبی تا ۹ دوره همچنان ادامه داشت؛ تا حدود سال ۱۳۰۰ میلادی. پس‌از آن هم جنگ‌هایی پراکنده میان صلیبی‌ها و مسلمانان رخ داد که تا سال ۱۵۰۰ میلادی ادامه داشتند. یعنی جنگ‌های صلیبی در مجموع حدود ۴۰۰ سال دوام داشتند. نتیجه مهمش برای اروپایی‌ها هم آشنایی با فرهنگ غنی مسلمانان و کتب پیشرفته علم طب، فیزیک، هندسه، ریاضیات، نجوم، شیمی و... بود و اینکه کمی چشم‌هایشان باز شد و از تاریکی و جهل قرون وسطا خارج شدند و اینطوری افکار و سبک زندگی‌شان هم تغییر کرد و در اروپا دوره رنسانس آغاز شد. در مجموع برایشان بد نشد!     

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست
امروز ۱۰ مهر مصادف با ۲ اکتبر میلادی و ۲۵ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.
ـ فتح هرات توسط «حسام‌السلطنه» در عهد ناصرالدین قاجار در سال ۱۲۷۳ قمری
ـ آغاز حمله گسترده ارتش آلمان نازی برای تصرف مسکو پایتخت شوروی در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۱ میلادی
ـ روز ملی و استقلال «گینه» از استعمار فرانسه در سال ۱۹۵۸ میلادی
ـ زادروز «مهاتما گاندی» رهبر جنبش استقلال هند در سال ۱۸۶۹ میلادی
ـ برگزاری سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۶۰ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول