اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

فارس من| 300 طلبه پاکستانی پشت‌ مرز در انتظار مجوز ستاد کرونا/ جامعه المصطفی: پیگیریم

بیش از 4 ماه است 300 طلبه پاکستانی جامعه المصطفی که در شهرهای قم و مشهد تحصیل می‌کنند همراه خانواده‌هایشان در انتظار گشودن مرزهای زمینی برای ورود به کشور هستند.

فارس من| 300 طلبه پاکستانی پشت‌ مرز در انتظار مجوز ستاد کرونا/ جامعه المصطفی: پیگیریم

خبرگزاری فارس_قم، مرتضی زلب: پاکستان نزدیک به ۴۵ میلیون نفر شیعه دارد و به همین دلیل طلاب زیادی از این کشور به قصد کسب علوم حوزوی به ایران سفر کرده و در شهر مقدس قم و مشهد زیر نظر جامعه المصطفی تحصیل می‌کنند.

با شیوع بیماری کرونا یکی از اقداماتی که برای پیش‌گیری و مهار کرونا انجام شد، بسته شدن مرزهای زمینی با کشورهای همسایه بود یعنی مرزها در دوره پیک بسته و پس از افول بیماری مجددا باز می‌شدند.

در ماه رمضان امسال و قبل از آن بیش از ۳۰۰ نفر از طلاب پاکستانی به کشور خود سفر کردند که با اوج گیری بیماری کرونا در خردادماه امسال و شروع پیک پنجم مجدداً مرز ایران و پاکستان بسته شد. یکی از مرزهایی که دچار این محدودیت شد مرز ایران و پاکستان است، با بسته شدن این مرز افرادی که برای مقاصد مختلف به پاکستان سفر کرده بودند امکان ورود مجدد به کشور را پیدا نمی‌کردند.

با توجه به تجربه قبلی انتظار می‌رفت که بعد از عبور کشور از پیک کرونا مرزها مجدد باز و طلاب از طریق مرز زمینی وارد کشور شوند ولی متأسفانه فقط مرزهای هوایی باز شد و مرزهای زمینی ماه‌ها است بسته است و حدود هزار نفر از طلاب وخانواده‌هایشان منتظر باز شدن مرز زمینی هستند.

از طریق شبکه‌های اجتماعی با چند تن از طلاب پاکستانی که منتظر باز شدن مرزها هستند ارتباط گرفتیم تا از مشکلات خود برای ما بگویند. 

هزینه ۱۸ میلیونی پرواز

حسین، طلبه جوانی که در ۶۰۰ کیلومتری اسلام آباد زندگی می‌کند،‌ می‌گوید: هزینه پرواز کراچی به تهران بیش از ۱۸ میلیون تومان است و ما نمی‌توانیم این هزینه‌ را تأمین کنیم.

وی که بدون خانواده به پاکستان سفر کرده است، گفت: از مدت‌ها قبل به شهر کراچی آمده‌ام و به دور از خانواده و منتظر هستم تا مرز ایران حتی برای مدتی محدود باز شود تا بتوانم به کنار خانواده بازگردم.

به گزارش فارس،‌ با نگاهی به پروازهای کراچی و یا اسلام آباد به تهران مشاهده می‌شود هزینه یک بلیط حداقل حدود ۱۸ میلیون تومان می‌باشد که تصویر آن در زیر آمده است.

عکس| قیمت پروازهای کراچی به تهران در تاریخ  ۹ مهر

 

برای اطمینان ما را قرنطینه کنند!

مهدی یکی دیگر از طلاب‌ پاکستانی می‌باشد که در نزدیکی لاهور منتظر است، می‌گو‌ید: در صورتی که چند روز مرز زمینی را باز کنند می‌توانیم وارد ایران شویم و بعد از ورود می‌توانند از ما تست کرونا بگیرند و حتی تا وقتی که مطمئن نشدند ما را قرنطینه کنند.

وی انتظار داشت با توجه به اینکه واکسیناسیون عمومی تسریع شده است و امکانات تست کرونا هم وجود دارد شرایطی فراهم شود تا بتوانند وارد کشور شوند، ‌همچنین می‌گفت: اگر مرز زمینی باز نشود من و خانواده‌ام که ۳ نفر هستیم نمی‌توانیم هزینه بلیط هواپیما را تأمین کنیم.

اتمام مدت اقامت

احمد طلبه‌ای ممتاز که در حومه کراچی است درباره مشکلات مجوز اقامت گفت: ما اگر در مدت زمان مشخص شده به ایران برنگردیم باید از ابتدا برای اخذ ویزا اقدام کنیم، این مدت زمان برای برخی از طلاب در حال اتمام و برای برخی دوستان دیگر به پایان رسیده است. من چند باری با خانواده به مرز ایران آمده ام ولی بعد از چند روز دوباره به کراچی باز گشتم.

 

اخطارهای مکرر آموزشی از سوی جامعه المصطفی

وی با اشاره به اخطاریه‌های مکرر از سوی جامعه المصطفی گفت: یکی از نگرانی ما طولانی شدن مدت تحصیل می‌باشد، با این شرایط و عدم حضور ما در مدارس باعث شده است که به صورت مکرر از طرف مسؤولان آموزشی اخطارهایی دریافت می‌کنیم که این خود بر نگرانی ما افزوده است.

اتمام پول و توشه همراه

احمد از تمام شدن پول خود به دلیل طولانی شدن سفر اشاره کرد و افزود: ما پیش بینی سفری یک ماهه را داشتیم ولی الان چند ماه گذشته و پولی که همراه خود آورده بودیم در حال تمام شدن است.

این طلاب از ترس اینکه ممکن است مورد توبیخ حوزه علمیه قرار بگیرند از انتشار تصویرشان ابراز نگرانی کردند و همچنین مشکلات دیگری از جمله اتمام قرار داد منزل، باز ماندن فرزندانشان از تحصیل و ثبت نام نکردن آنها در مدارس و ... را بیان کردند.

جامعه المصطفی: پیگیر ورود طلاب هستیم/ برطرف شدن مشکل ویزا

در این باره با حجت الاسلام علی عباسی رئیس جامعه المصطفی قم صحبت کردیم که اظهار کرد: مشکلی برای بازگشت نیست و مرزهای هوایی باز می‌باشد که با احراز قطعی کارت واکسیناسیون و تست کرونا می‌توانند از طریق هواپیما وارد کشور شوند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی طلاب بیان کرد: طلاب اصرار دارند به دلیل هزینه بالای بلیط هواپیما، مرزهای زمینی باز شود تا بتوانند وارد کشور شوند.

رئیس جامعه المصطفی افزود: فعلاً در حال رایزنی هستیم تا تمهیدات و مقدمات لازم فراهم شود تا بشود از مرز زمینی با یک اطمینانی وارد کشور شوند.

وی در انتها با اشاره به برطرف شدن مشکل ویزای طلاب خاطر نشان کرد: این طلاب خروج مراجعت دارند اگر از آن زمان بگذرد باید برای ویزای ورود، هزینه پرداخت کنند که چون علت تأخیر آن‌ها بسته شدن مرزهای زمینی به دلیل کرونا بوده است پیگیری‌هایی انجام شد و این مشکل را برای یک بازه زمانی تمدید کردیم که درصورت لازم باید برای تمدید مجدد پیگیری‌کنیم.

راه حل چیست؟

خوشبختانه از پیک کرونا عبور کرده‌ و واکسیناسیون عمومی تسریع شده است، با این وجود چند راه برای حل این مشکل به نظر می‌رسد.

با توجه به اینکه در پرواز هوایی صرفاً کارت واکسیناسیون و تست پی‌سی‌آر مورد توجه مسؤولان ستاد ملی کرونا قرار گرفته است در مرزهای زمینی همین روش را به کار گرفته و نهایتاً برای سخت گیری بیشتر برای مدت مشخص شده‌ای این طلاب پس از ورود به کشور تا حصول احراز سلامت کامل قرنطینه شوند.

لازم به ذکر است درصورتی که نیاز به قرنطینه باشد برخی از فعالان امور پاکستان و خیرین آمادگی خود را برای تأمین زیرساخت‌های لازم را در استان‌های مرزی اعلام کرده‌اند.

راه حل دیگر، هماهنگی برای هواپیمای چارتر است که بلیط ارزان‌تری دارند تا بلکه طلاب بتوانند زودتر به کشور وارد شوند، البته که احتمال زیاد در این روش نیاز به تسهیلاتی برای کمک هزینه به این عزیزان است.

در هر صورت از ستاد ملی مقابله با کرونا، ‌جامعه المصطفی و دیگر مسؤولان مربوطه انتظار می‌رود این مشکل که چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد را برطرف کنند.

خبرنگار فارس این گزارش را با ثبت سوژه‌‌ «حل مسأله ورود طلاب پاکستانی به کشور» در سامانه فارس من با ثبت بیش از ۳۰۰ امضا پیگیری کرده است. 

انتهای پیام/۶۷۰۷۸/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول