اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نبود صنایع تبدیلی و نهاده‌های دامی سد راه شترمرغ‌های کارآفرین!

پرورش شترمرغ این روزها طرفداران زیادی دارد و بسیار پردرآمد است؛ اما مشکلاتی همچون نبود صنایع تبدیلی و کمبود نهاده سد راه تولیدکنندگان شده است.

نبود صنایع تبدیلی و نهاده‌های دامی سد راه شترمرغ‌های کارآفرین!

به گزارش خبرگزاری فارس از ممسنی، شترمرغ بزرگ‌ترین پرندهٔ زنده دنیاست و تخم آن نیز از هر پرنده دیگری بزرگ‌تر است.

این پرنده به خاطر چشمان درشت و مژه های بلندی که دارد چهره‌ای زیبا دارد که با لبخندی ملیح احساس می‌شود.

این پرنده که اتفاقا بر عکس اسمش پرواز نمی کند بدنش ویژگی های منحصر به فردی دارد که همین امر باعث شده تا تعداد افراد زیادی را وادار به پرورش کند. به معنی واقعی تمام اجزای بدن این پرنده دارای صرفه اقتصادی و سودآوری است. همچنین شترمرغ عمر مفید و طولانی دارد و در برابر بسیاری از بیماری‌ها نیز مقاوم است.

گوشت، روغن، پر، قرنیه چشم، پوسته تخم شترمرغ و سایر اجزای آن در موارد متعدد کاربرد صنعتی و پزشکی دارند.

ابوالفضل حسینی از اهالی ممسنی با چندین مدرک دانشگاهی در زمینه های مختلف جزء افرادی است که بعد از تمام کردن درس و دانشگاه وارد حرفه پرورش شتر مرغ شد، او از ورودش به این عرصه می‌گوید: با توجه به علاقه‌ای که به این کار داشتم، بعد از گرفتن ارشد نفت، گرایش حفاری، تصمیم گرفتم که شروع به پرورش شتر مرغ کنم و ۳ قطعه زمین در موقعیت های مختلف ممسنی خریداری کردم اما متاسفانه از هر سه زمین اشکال می گرفتند و نتوانستم مجوز ساخت مکان را بگیرم و مجبور شدم تا در مکانی استیجاری با استانداردهای کمتر و با سرمایه شخصی و مقدار کمی وام شروع به کار کنم.

حسینی در رابطه با خواص شترمرغ گفت: گوشت شترمرغ بسیار سالم و تقریبا شبیه به گوشت گاو است اما با کالری، چربی و کلسترول خیلی کم و طبعی گرم دارد که برای کسانی که نمی توانند گوشت قرمز مصرف کنند جایگزین خوبی است و معمولا به نسبت بقیه حیوانات هزینه کمتر، تولید مثل ۵۰ تا ۶۰ برابری دارد.

این کار آفرین در خصوص خوراک شترمرغ ها بیان کرد: غذای این پرنده ها از خوراک های مخصوصی که با سویا، ذرت، گندم، سبوس گندم، جو، یونجه، کنسانتره مخصوص، نمک و روغن درست می‌شود و اتفاقا این پرنده در مقابل گرسنگی مقاوم است و خوراک کمتری نسبت به گاو و گوسفند دارد و جوجه های ۲ ماه به بالا در هر اقلیم هوایی با دمای بین منفی ۲۰ تا مثبت ۶۰ درجه سازگار است.

شترمرغ هایی که محمد حسینی پرورش می‌دهد از نوع گردن ابی است و گردن سیاه و قرمز گونه‌هایی دیگر هستند که نژاد گردن قرمز در مقابل گردن سیاه گوشت گیری بیشتر با تولید مثل کمتری دارد اما این نژادی که حسینی پرورش می‌دهد تلفیقی از این دو گونه است که هم وزن و رشد مناسبی داشته و هم توجیه اقتصادی بهتری دارد.

از تولد تا مرگ شترمرغ

حسینی بیان کرد: شترمرغ ها معمولا از سن ۳ تا ۴ سالگی مولد می‌شوند و تا ۱۰۰ سال عمر می کنند که این بستگی به شرایطی که در آن زندگی می‌کنند و نوع جیره آنها دارد.

این پرنده معمولا ۴۰ تا ۴۱ روز در تخم است و تا یک هفته بعد که سر از تخم بیرون می آورد در جای گهواره مانندی قرار دارد و ۳ تا ۴روز اول هیچ نوع غذایی نمی خورد و کم کم رشد می‌کند تا اینکه بعد از دوماهگی وارد فضای آزاد می شود و از سن ۹ ماهگی البته بستگی به شرایط رشد این پرنده می‌توان از گوشتش استفاده کرد.

از جمله مزیت های شترمرغ ها می‌توان به نادر بودن بیماری انها، تلفات کمتر و مقاومت در برابر گرسنگی اشاره کرد.

از عدم اعطای مجوز تا تهیه نهاده‌ها به‌صورت ازاد 

محمد حسینی در کنار پرورش شتر مرغ به پرورش بوقلمون هم می‌پردازد که از سود این کار راضی است اما مهمترین مشکلی که دارد، اخذ مجوز است که متاسفانه علی رغم اینکه ۳ زمین متفاوت خریداری کرده برای راه اندازی کارگاه صنعتی استاندارد پرورش شتر مرغ بار ها با مشکل مواجه شده و هنوز بعد از گذشت ۹ سال نتوانسته این مجوز را دریافت کند و همچنین چون نهاده ها را آزاد تهیه می کند هزینه های سنگینی را متحمل می شود که مجبور شده تا ماشینش را به عسلویه بفرستد تا درامدی که آنجا دارد را در این مزرعه خرج کند.

نبود صنایع تبدیلی معضل بزرگ شترمرغ داران ممسنی

این کار آفرین با اشاره به اینکه می‌توان از اجزای مختلف شترمرغ وسایل زیادی درست کرد گفت: متاسفانه با وجود این همه استفاده از اجزای شترمرغ، در شهرستان ممسنی و یا شهرستان های اطراف صنایع تبدیلی برای استفاده از این پتانسیل های خوب وجود ندارد و اگر مسوولین حمایت کنند می‌توانیم صنایع تبدیلی راه اندازی کنیم تا هم تعدادی جوان مشغول به کار شوند و هم از اجزای شترمرغ، تولیدات زیادی داشته باشیم.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول